Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Bohatství a luxus jako nerozlučná dvojice rozvíjejících se trhů

Bohatství a luxus jako nerozlučná dvojice rozvíjejících se trhů

8.10.2015 12:04
Autor: Kristýna Zahradníková, Patria Online

Čínská ekonomika po čtvrtstoletí rychlého růstu začíná lehce skomírat a tamní vláda tvrdě zasahuje proti velice extravagantním výdajům státních úředníků. Čínská centrální banka navíc oslabila jüan. Když připočteme ještě vysoké daně na dovážené luxusní zboží, je nasnadě, že poptávka po luxusních produktech v zemi, na kterou se z pohledu růstu tržeb spoléhalo v posledních letech mnoho společností z luxusního sektoru, klesá. Přesto podle generálního ředitele švýcarského výrobce luxusních hodinek Piaget (Richemont) Číňané neztratili chuť utrácet, jen s ohledem na současné okolnosti nehýří za luxusní produkty doma.

Místo, aby si vyrazily vyhodit z kopýtka do dříve tradičních destinací jako je Hongkong nebo Macau, dávají přednost nákupům v Tokiu, Soulu, Tajpeji a evropských metropolích. Dokonce 75 až 85 procent výdajů čínských spotřebitelů na luxus nyní pochází z destinací mimo Čínu. Tento trend se začal výrazně projevovat i na hospodářských výsledcích společností z luxusního sektoru v posledním reportovaném čtvrtletí a lze očekávat, že se ještě výrazněji podepíše na číslech nadcházející výsledkové sezóny za třetí čtvrtletí tohoto roku.

Bohatství však v asijském regionu denně roste a to nejen v Číně. Podle nejnovější studie výzkumné firmy WealthInsight by se pozornost luxusních značek měla přesunout na centra některých rozvíjejících se ekonomik. Nejslibnější potenciál pro expanzi luxusních značek podle studie v nadcházejících letech nabízejí turecký Istanbul, indický Bombaj a Ciudad de México.

Istanbul, Bombaj, Ciudad de México – nová centra luxusu
Na základě předpokladu, že globální ekonomika více tíhne k takzvaným emerging markets studie WealthInsight zjišťovala potenciál růstu trhu pro luxusní značky v 10 rozvíjejících se metropolích. Poptávka po luxusním zboží by měla obzvláště vzkvétat v Istanbulu, kde by mělo dojít velkému nárůstu jedinců, jejichž čisté jmění překračuje 1 milion dolarů a to ze současných 58000 na 65000 do roku 2019. Turecká metropole navíc již v roce 2017 byla domovem 1110 ultra bohatých, čímž překonala i čínskou Šanghaj s 1095 jedinci s ultra vysokým čistým jměním. Istanbulské poptávce po luxusu by výrazně mohli pomoci i četní a majetní turisté z Blízkého Východu nebo nárůst počtu pracujících žen.

Bombaj, která je prosperujícím finančním centrem Indie, by mohla do roku 2019 očekávat nárůst počtu jedinců s vysokými příjmy až na 138500. Tamní obchod s luxusním zbožím prosperuje již nyní a nelze opomenout ani význam Bollywoodu. Řady luxusních značek dostupných v Bombaji rozšířily i Gucci (Kering), Burberry nebo Chanel a těží z rostoucí střední třídy a majetných cizinců. Dalším velkoměstem s obrovským potenciálem založeným na bohaté části populace a rozvíjející se střední třídě je mexické hlavní město Ciudad de México.

Celkem vzato by se luxusním značkám v těchto rozvíjeních se lokalitách mohlo skutečně dařit, pokud svou pozornost nesoustředí ani tak na turisty jako spíše přímo na jejich samotné obyvatele. S místními zákazníky lze totiž vybudovat vztah a důvěru ve značku, zatímco turisté s největší pravděpodobností metropole nenavštíví s cílem výslovného nákupu luxusních produktů. Malajsijská Kuala Lumpur, nigerijský Lagos nebo vietnamské Ho Či Minovo město jsou prozatím z pohledu luxusu menšími trhy, mohou však v budoucnu přinést luxusním značkám nové příležitosti. Majetní rezidenti ve zmíněných metropolích emerging markete jsou zdrojem a motorem tamní poptávky po luxusním zboží a luxusní značky pro ně představují možnost dát na odiv své postavení a úspěch.

Velkoměsta rozvíjejících se trhů mají nepopíratelně silný potenciál s ohledem na spotřebitele luxusních produktů společně se slibným výhledem pro tržní expanzi. Tento potenciál je podpořen několika faktory včetně výrazně rostoucí střední třídy, urbanizace nebo stoupajícího počtu zaměstnaných žen a hlavně lásky k luxusu. Rozvíjející se metropole se tak stávají klíčovým cílovým trhem pro luxusní značky. Silná touha předvést finanční stabilitu a úspěch vytvořila z bohatství a luxusních značek na emerging markets nerozlučnou dvojici. Trh luxusu by tak v deseti vybraných velkoměstech rozvíjejících se trhů mohl dosáhnout do roku 2019 až 62,6 miliard dolarů, což je oproti roku 2014 více než dvojnásobek.

Naopak Šanghaj, která je svým kladným vztahem k luxusu proslulá, čeká zpomalení růstu, které odpovídá současnému trendu tamní ekonomiky. Pokud značky budou chtít zůstat na rozvíjejících se trzích konkurenceschopné, budou muset velmi pečlivě pracovat na strategii expanze, ale i klientských vztahů nebo marketingu s ohledem na místní poptávku.

Zdroj: CNBC


Čtěte více:

Luxus se zakousl do digitálních technologií, talenty přebírá i Applu
18.9.2015 14:22
Luxusní společnosti se před časem konečně přestaly obávat rizik spojen...
Švýcarský luxusní hodinářský průmysl bojuje se smartwatch, export opět klesl
22.9.2015 13:48
Švýcarský hodinářský průmysl staví na dlouhé historii a tradici. V le...
Deutsche Bank říká: Letos možná dividendu nečekejte
8.10.2015 8:43
Aktualizace - Komentář analytika Branislava Sotáka najdete zde. Největ...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
21.10.2018
9:48Víkendář: Nejhorší ze všeho jsou Japonci. A Evropská unie.
20.10.2018
15:18Jak centrální banky zkrotí příští recesi?
9:31Víkendář: „Deep fake“ technologie jako další krok k paranoie a ohrožování demokracie
19.10.2018
22:05Houpačka na Wall Street
17:41Přichází velká uhelná rotace, někde by měly být elektromobily snad zakázány
17:25Proměnlivý pátek možná skončí dobře. Pomohlo americké obchodování a zprávy o Itálii  
17:24Summary: Schlumberger se držel tržního konsensu, Volvo ho opětovně překonal
17:13Pražská burza prohloubila ztráty, v Evropě se trápí Daimler  
16:58Technická analýza: Koruna pod tlakem, dolaru pomáhá Fed i Itálie
16:47Reuters: OPEC a jeho spojenci mají problém se zvýšením těžby
15:51Karel Sokolovský: Alibaba je pro mě čínská investice č. 1 (video)
15:15Ministryně Nováková: Výstavba jaderných bloků ČEZ musí respektovat akcionáře
13:51Investiční tipy Patrie pro USA: Když hospodářský cyklus stárne...  
13:47Obří pekárenská akvizice: Penam z Agrofertu znovu kupuje United Bakeries
12:12Perly týdne: Všude extrémní přeprodanost, atraktivní Facebook, Evropa dušená daněmi
11:26AMISTA investiční společnost, a.s. - Společnost SAFICHEM, investiční fond s proměnným základním kapitálem, a.s. zveřejňuje Vnitřní informaci
11:16Wüstenrot hypoteční banka a.s.- Informace k výplatě hypotečních zástavních listů
10:50Čínu potěšilo uvolnění regulace, ale evropské trhy se po slibném úvodu znovu trápí  
10:49Michelin posílá automobilový průmysl do červeného, unijní výtka Římu stahuje banky  
10:36Pimco si stojí za svým: Nízké sazby tu budou i nadále

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data