USA:
Solidní hospodářské údaje za čtvrtý kvartál loňského roku dnes představila online cestovní kancelář Priceline. Pochlubila se zejména výrazně větším množstvím zprocesovaných objednávek (12,015 mld. USD vs kons. 11,41 mld. USD). Hlavní měrou se o to přičinila poptávka po ubytování v hotelech, která je patrná z nárůstu počtu zprostředkovaných nocí (99 mil. nocí -> +27 % y/y). Hlavní zásluhu na tom má portál Booking.com, jehož záběr nadále stoupá. Na konci roku portál sdružoval 850 tis. hotelů ve více než 220 zemích a teritoriích z celého světa. Pro Priceline je to pochopitelně velice příznivá zpráva. Je pravdou, že procesní náročnost stránek a s ní spojené náklady s přírůstky hotelů narůstá, stejně tak se ale zvyšuje kvalita nabídky pro koncové spotřebitele. Výrazně se tak zpevňuje pozice portálu v sektoru. Přece jen je třeba mít na paměti, že internetové rozhraní umožňuje prakticky libovolný vstup konkurentů na trh (kapitálové nároky jsou nízké, klientská věrnost taktéž). V případě, že portál prokazatelně nabízí nesrovnatelnou službu, spouští sebenaplňující mechanismus (větší zájem spotřebitelů -> větší touha hotelů listovat zde své služby -> lepší nabídka -> větší zájem spotřebitelů). K samotnému hospodaření pak ještě dvě poznámky. Společnost se v minulém roce potýkala s výrazně nepříznivým vlivem silnějšího dolaru. Faktor bude nezbytné bedlivě sledovat i letos, a to především s přihlédnutím k měnovým politikám. Druhá zpráva – výhled na první čtvrtletí naplnil/v některých oblastech dokonce předčil očekávání trhu. Příčinou je předpokládaný pokračující rychlý růst počtu rezervovaných nocí, který pouze dokresluje výše nastíněnou „sebenaplňující“ tezi. Akcie dnes připisují 12 %.
T-Mobile US (DIP) za poslední čtvrtletí loňského roku reportoval lepší než konsensuální čísla. V případě těch čistě hospodářských – EBITDA i EPS překonaly očekávání, když se mimo jiného projevil prodej licencí na část frekvenčního spektra. Dobře nicméně vyznívají i „nehospodářské“ statistiky, které se nicméně samozřejmě v provozních číslech odráží. Průměrná výše faktury paušálních zákazníků dosáhla 48,05 USD a předčila očekávání 47,61 USD. T-Mobile snížil procento paušálních zákazníků, kteří od společnosti v průběhu čtvrtletí odešli. Co se týče klientské báze – operátor získal dalších 2,06 mil. zákazníků, když více než polovinu tvořili paušální klienti (dominantně mobilní). Potěšil také výhled na letošní rok, když EBITDA má vyšplhat do pásma 8,4 – 8,7 mld. USD, zatímco konsensus vyhlížel 8,5 mld. USD. Akcie dnes obchodují beze změny.
Čísla za 4Q15 dnes představil také obchodní dům . Příliš však nevystoupil ze stínu nepovedeného hospodaření, když organické tržby meziročně klesly o 10 %. Nedařilo se zejména velkoobchodním prodejům, slabý kvartál si zapíše také maloobchodní segment. Geografický pohled neúspěch čtvrtletí pouze podtrhuje, když proti třetímu čtvrtletí došlo na řadě trhů k zhoršení situace. Zlepšení v Asii a v USA je pak polovičaté, když tržby pouze meziročně padají pomaleji, než tomu bylo v předcházejícím čtvrtletí. Výrobce luxusních kabelek zároveň avizoval, že v následujících měsících hodlá nasměrovat energii k novým marketingovým iniciativám, které by měly podpořit udržitelný růst. Nákladovou stránku pak hodlá vyvážit disciplinovaným řízením provozních aktivit. Akcie dnes na americkém burze výrazněji nereagují.