Byl by to jistě lákavý titulek: Roboti spravují stále větší investiční majetek. Jenže - je to realita. Jak zjistil zpravodajský portál ! Finance u společnosti Aite Group, „roboti“ za rok 2015 spravovali více než 50 miliard amerických dolarů aktiv uložených v klientských portfoliích. A segment „robotických poradců“ finančního průmyslu zaznamenal za minulý rok 200procentní nárůst.
Automatizovaný investiční poradce Wealthfront nedávno oznámil kompletní redesign svého rozhraní. A největší změna? Implementace umělé inteligence (AI) do jeho finančních služeb. Kromě vyhledávání skrytých poplatků a služeb, které „vytahují“ peníze od klientů, má Wealthfront AI také sledovat aktivitu na účtech investorů a automaticky aplikovat jejich chování do poradenství společnosti. Nové prognózy Wealthfront tak promítnou čisté jmění klienta do prognóz. Stačí k tomu jediné - investovat v průběhu jejich života. Wealthfront věří, že tak motivuje investory k tomu, aby dodržovali firemní investiční a spořící strategie v dlouhodobém časovém horizontu.
Wealthfront využívá API (Application Programming Interfaces) k integraci do svých účtů na platformách, jako jsou Venmo, Redfin či Coinbase. A společnost používá AI k analýzám individuálních transakcí v těchto službách, která ukazuje, jak lidé utrácí, rozuměj investují, peníze. Wealthfront poskytuje doporučení na diverzifikaci klientského portfolia, placení daní a poplatků, které jsou specifické pro každý finanční profil a berou v potaz toleranci klienta k rizikům. Wealthfront říká, že více než 60 % jeho klientů jsou lidé do 35 let, z nichž se mnozí s „robotickým“ poradenstvím setkali ve finančním světě vůbec poprvé, navíc jako způsobem poradenství jako takovým.
Wealthfront svým klientům neúčtuje poplatek za poradenství do prvních 10 000 investovaných dolarů, zákazníci platí roční poplatek ve výši 0,25 % z hodnoty majetku u společnosti, pokud ovšem mají více než oněch deset tisíc dolarů. Podle ! Finance si poradenské firmy obvykle účtují roční poplatek ve výši 1 % ze zůstatku na účtu. Od spuštění svých služeb na konci roku 2011 se Wealthfront dopracoval až ke správě více než 3 miliard amerických dolarů v aktivech, které u něj má zhruba 60 000 klientů.
I přes rostoucí podíl a výnosy „robotických“ poradců na trhu, jsou velké finanční společnosti k jejich fungování spíše skeptické. Například považuje robotické poradce jen za příklad automatizace, která zvyšuje produktivitu práce tradičních investičních poradců, a ne jako příležitost, která hrozí značným rizikem substituce pracovních míst. Dosažení vyšších zisků anebo více sofistikovanější investoři budou podle mínění vždy vyžadovat „face-to-face“ poradenství.
Zastánci AI budoucnosti ovšem kontrují s tím, že velké banky budou mít dozajista vlastní oddělení „robotických“ poradců během příštích několika let a start-upy zaměřené na tento segment trhu nemusí vydržet. Specialisté míní, že hodně peněz, které míří do segmentu „robotických“ poradců zůstane tradičním a stávajícím poskytovatelů finančních služeb. Velké banky a investiční fondy jsou totiž dobře zavedené, známé značky, takže jakmile začnou nabízet automatizované finanční služby, může to zvýšit poptávku po takových službách. Takže nakonec velké banky mohou být pro rozvoj robotických služeb přínosem, místo zmiňovaných start-upů.