Bitvu strategií, ale i konkrétních čísel, připomíná souboj o biotechnologickou společnost Medivation. Biofarmaceutická firma, která se zaměřuje na vývoj léčiv na závažná onemocnění, u nichž existují jen omezené možnosti léčby, se během prvních květnových dní roku 2016 dostala do pozornosti farmaceutické společnosti . Za poslední dva měsíce jde už o třetí světotového farmaceutického výrobce, který kolem firmy Medivation krouží. Na trhu se podle agentury Bloomberg firma Medivation prosadila s onkologickým přípravkem Xtandi, který pomáhá při léčbě rakoviny prostaty.
Medivation je bohatá nevěsta na akvizici
„Klíčovým aktivem Medivation je lék Xtandi. Lék je určen na léčbu rakoviny prostaty, která je v USA hned po rakovině kůže nejčastěji diagnostikovanou nemocí u mužů,“ řekl Jan Šumbera, analytik společnosti Patria Finance. Navíc, podle něj, podíl úmrtí nakažených je v jejím případě druhý nejvyšší (po rakovině plic). „Hlavním konkurentem je na poli léčby rakoviny prostaty Jonhnson&Johnson se svým lékem Zytiga. Další onkologické léky má společnost v pokročilých fázích vývoje,“ vysvětluje zájem světových farmaceutických hráčů o Medivation Jan Šumbera.
Co se týče Xtandi, ten je primárně podle Jana Šumbery určen na metastatickou rakovinu prostaty, probíhají nicméně klinické testy na využití léku při léčbě rakoviny prostaty v méně rozvinutých fázích. „Úspěch by výrazně rozšířil portfolio potenciálních odběratelů. Jelikož se v nezhoubné fázi rakoviny prostaty zpravidla využívá kooperace s urology, případný zájemce o koupi Medivation by měl disponovat širokou sítí prodejců právě v tomto segmentu (v metastatické fázi už se pacient přesouvá k onkologům),“ konstatoval Jan Šumbera.
Počet firem, usilujících o Medivation, se zvyšuje
Není proto divu, že o Medivation se v posledních týdnech rozhořel vážný souboj. První, kdo vystartoval se svou strategií spojení se s Medivation a vyčíslil představu fúze na 9,3 miliardy amerických dolarů, byl francouzský farmaceutický kolos . K němu se na přelomu dubna a května 2016 přidali další hráči globálního segmentu výroby léčiv: firmy a naposledy právě společnost . Podle zpráv agentury Bloomberg si vedení Amgenu prostřednictvím poradců „ohledává“ terén a zvažuje, na kolik vyčíslí svou nabídku pro Medivation. Mluvčí společnosti ale odmítl agentuře Bloomberg v této souvislosti cokoli okomentovat.
Společnost již dříve uvedla, že je připravena na nějakou větší transakci, po roce 2013, ve kterém uskutečnila akvizici ve výši 10 miliard amerických dolarů za Onyx Pharmaceuticals Inc. Podpora vyšších prodejů firmy a dopady její kampaně na snižování nákladů přinesly Amgenu v dubnu letošního roku navýšení prognózy prodejů a předpovědi upraveného zisku na celý rok 2016.
Jak souboj dopadne?
Faktem ale je, že Medivation zatím na zveřejněné nabídky nijak výrazně nereagovalo. „Dosavadní zamítavý postoj Medivation pravděpodobně úzce souvisí s představenými nabídkami,“ říká Jan Šumbera. Z dat Bloomberg totiž plyne, že se průměrná cena obdobných transakcí v sektoru pohybuje okolo 10 násobku tržeb a v případě Medivation by to v závislosti na zvolených tržbách (roky 2016 – 2017) podle Jana Šumbery znamenalo rozpětí zhruba 9,3 – 11,6 miliardy amerických dolarů. „Při přepočtu taková nabídka odpovídá ceně 56,5 – 70 USD/akcii,“ doplnil Jan Šumbera.
Podle agentury Bloomberg společnost argumentovala dopisem vedení společnosti Medivation, že její klíčoví akcionáři s navrhovanou podobu transakce souhlasí. prý zváží revizi původní nabídky, pokud se Medivation aktivně zapojí do vyjednávání.