Hodně se nyní spekuluje o tom, že se už brzy stane globální logistickou společností. Interně se tomuto jeho plánu říká „Dragon Boat“. Jde o odvážný strategický tah, který má ale potenciál pro zvýšení marží. Na veřejnost unikly utajené vnitřní dokumenty, které hovoří o tom, že už si pronajímá letadla a buduje logistické systémy. Konsolidací celého dodavatelského řetězce by dovedl poskytovat výjimečné služby. Firma by v podstatě dokázala vybudovat síť, která začíná ve výrobních závodech v Číně a končí u domácností v Evropě a v USA. by se tak stal pro čínské firmy bránou na Západ a to by mu velmi pomohlo ve zvyšování tržního podílu na úkor společnosti Alibaba.
Amazon by se implementací své nové strategie dostal do přímé konkurence se společnostmi jako a . Snažil by se také o poskytování logistických služeb pro menší výrobní společnosti, což by mu mělo poskytnout výhodu v boji s Alibabou. Tato společnost je přitom na čínském trhu nejvýznamnější. se snaží využít i toho, že internetové obchody mají v současné době jen minimální marže a zákazník je velice citlivý na cenu. Zisky se tak generují zejména v oblasti dopravy.
Je pravděpodobné, že vybuduje své logistické služby od základu. Pro stávající firmy se tudíž stane hrozbou, protože se bude snažit o plnou automatizaci celého logistického procesu. Na to však musí získat know-how v široké řadě oblastí. Jestliže se mu to povede, může těžit ze svých znalostí v oblasti automatizace skladů a práce se zásobami. Konsolidace celé dodavatelské vertikály začínající v čínské továrně a končící u spotřebitele na Západě by pak měla přinést i nákladové úspory.
S novou strategií ovšem souvisí i řada rizik a by se měl poučit z chyb společnosti Alibaba. O té se někdy hovoří jako o největším tržišti s padělky. Její snahy o eliminaci těchto obchodů jsou považovány za nedostatečné a firma čelí i řadě žalob a soudních sporů. Reputace zmíněné společnosti se tak snižuje a se musí této hrozbě vyhnout. Týká se to i možných problémů s kvalitou, které by mohl přinést intenzivnější obchod s čínskými dodavateli.
Pokud by se Amazonu podařilo vytvořit jeho vlastní logistickou síť, nakonec by mohla fungovat i v opačném směru a mohly by ji využívat také firmy ze Západu pro dodávky do Číny. V tomto případě by bylo spektrum zboží užší a jeho centrum by tvořilo zejména zboží luxusní. Globální dominance v oblasti logistiky by pak Amazonu poskytla nástroj v boji o tržní podíl.
Autorem je Dominic Jephcott ze společnosti Vendigital.
Zdroj: BeyondBrics