USA:
Americká aerolinka Delta Air Lines (DIP) dnes představila hospodářská čísla za druhé čtvrtletí letošního roku. Tržby ve výši 10,4 mld. USD mírně zaostaly za očekáváním. Meziročně jde o pokles ve výši 2 %, když se projevil pokles výnosu na pasažéra (y/y –4,7 %), který nedokázal plně vynahradit rostoucí počet nalítaných mil s platícími pasažéry.
Počet nalítaných mil s platícími pasažéry v kombinaci s celkovými kapacitami poté odhaluje, že obsazenost letadel mírně klesla, a to jak ve srovnání s předcházejícím čtvrtletím, tak také s čísly za loňský rok. K výnosu na pasažéra dodejme, že dynamika poklesu zhruba odpovídá předchozímu čtvrtletí. Obecně nicméně Delta přihlíží výrazně menšímu tlaku na výnos na pasažéra, než je tomu v případě konkurentů (sektor zaznamenává y/y pokles o zhruba -10 %).
Provozní jednotkové náklady lehce (-0,1 %) meziročně klesly. Hlavní měrou se o to přičinil tradiční jmenovatel v podobě levnějšího letového benzinu. Delta ve zprávě uvedla, že na zbytek letošního roku nemá nasmlouvané již žádné zajišťovací kontrakty. Citlivost americké aerolinky, respektive jejích hospodářských čísel a potažmo také akcií, na vývoj cen ropy tak stoupne. Vůbec nejvýznamnějším provozním nákladem jsou pak mzdy. Ty meziročně stouply o 9 %, což zhruba odpovídá tempu prvního čtvrtletí. Právě mzdy představují jedno z klíčových rizik, a to s ohledem na dramatická jednání s odbory pilotů, kteří požadují výrazné navýšení mezd (hovoří se až o 40 % v následujících třech letech, což je ale vysoce nepravděpodobné a spíše bude hodnota nižší).
Zisk na akcii dosáhl 1,47 USD a předčil očekávání na hladině 1,42 USD. Pro třetí čtvrtletí společnost plánuje snížení letových kapacit (PRASM) o 4 - 6 %. V tomto směru lze počítat s obdobným trendem i u konkurentů. Otázkou pak zůstává, zda s ohledem na osekání letových kapacit a stabilizaci ceny ropy dojde k postupnému růstu výnosu na pasažéra. Právě nízká cenová síla (schopnost účtovat vyšší ceny i v prostředí nižších nákladů) obecně přispívá valuačnímu diskontu leteckých společností ve srovnání s ostatními přepravci. Stabilizace cen a ustoupení konkurenčního boje, který se nesl v duchu – při nízkých cenách ropy využijeme situace k získání tržního podílu – by v tomto směru mohly dopomoci.
Výsledky (DIP) ZDE.