Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář - VW ukazuje, jak vypadá korporátní vláda rodinných dynastií

Víkendář - VW ukazuje, jak vypadá korporátní vláda rodinných dynastií

29.10.2016 13:00
Autor: Redakce, Patria.cz

Porsche a Piëch jsou jména dvou německých dynastií. Stejně jako jiné dynastie jsou bohaté, mocné a veřejnosti uzavřené. Většina členů těchto dvou dynastií nevyhledává pozornost médií, ovšem Wolfgang Porsche, kterému se říká Wopo, učiní občas výjimku. Má smysl pro ironický humor, což se ukázalo například na autosalonu v Paříži. Tam hovořil o tom, že si právě objednal Volkswagen Up a že to lze považovat za pokus o záchranu automobilky, která čelí skandálu s emisemi, nízkým maržím a v jejímž vedení probíhají hluboké změny.

Hans Michel Piëch je na veřejnosti znám jen velmi málo a když se prochází po významných autosalonech v Paříži, Ženevě či Frankfurtu, nemusí se vyhýbat novinářům a různým zvědavcům. Wolfgang Porsche a Hans Michel Piëch jsou dnes dvěma nejdůležitějšími lidmi ve skupině VW. Jejich rodiny dohromady vlastní 52 % hlasovacích práv skupiny VW. Pokud nastanou v těchto rodinách spory o to, kam by se měla automobilka ubírat, může to celou skupinu paralyzovat.

Porsche v rozhovoru pro Der Spiegel uvedl, že „novináři se domnívají, že naše rodiny nemají na práci nic jiného, než mezi sebou bojovat. To je ale nesmysl. Nemáme vždy stejný názor, ale diskutujeme o tom tak dlouho, až se shodneme. Z dlouhodobého hlediska to pro automobilku je velkým přínosem.“ Na otázku, kde pramení současné problémy VW, odpověděl Piëch, že je nutno rozlišovat jednotlivé skupiny problémů. Ta, která pramení z podvodů s emisemi, je otázkou právní a technickou a „musí být rychle vyřešena, aby bylo možné pokrýt všechny ztráty a získat si zpět důvěru, kterou firma ztratila“. Vedle toho je nutné připravit celou skupinu na budoucnost a změnit její organizaci a management.

Piëch i Porsche tvrdí, že když se během nejhlubší krize zdálo, že jejich rodiny jsou pasivní a veškerou aktivitu převzal stát a odbory, ve skutečnosti tomu tak nebylo. „Mohlo to tak vypadat zvenčí, ale my jsme přivedli výkonného ředitele Matthiase Müllera, který je schopen řešit problémy a vést firmu,“ říká Piëch a Porsche dodává: „Po intenzivních diskusích jsme se vždy shodli na tom, jak pokračovat dál. Politici se ale musí prezentovat na veřejnosti, zatímco naše rodiny se tomu vyhýbají.“

Na námitku, že obě rodiny nebyly ani schopny jmenovat předsedu dozorčí rady a proto se jím nakonec musel stát šéf odborů Huber, Porsche odpověděl: „Nechtěli jsme jednat spontánně, chtěli jsme udělat dobře promyšlené rozhodnutí. Zástupci zaměstnanců chtěli, abych to místo vzal já, ale nechtěl jsem. Byl jsem tedy potěšen, že Huber jej přijal až do doby, kdy jsme přišli s novým rozhodnutím.“ Piëch k tomu dodává, že obě rodiny chtějí, aby jim představenstvo prezentovalo své návrhy, a ty pak odmítnou, či schválí. Nehodlají se podílet na dennodenním chodu společnosti, jejich cílem je „najít ty správné lidi a ty pak nechat dělat jejich práci“.

Mohou lidé, kteří už dříve působili na vedoucích pozicích ve skupině VW, nyní firmu dostat z jejích problémů? Kontroverzní je například jmenování bývalého finančního ředitele Hanse Dietera Pötscha předsedou představenstva či Matthiase Müllera výkonným ředitelem společnosti. Müller totiž předtím pracoval na vysokých pozicích ve společnostech Audi, VW i Porsche. Porsche ale na podobné námitky reagoval s tím, že „je nutné se dívat dopředu a pracovat s lidmi, kteří mají dostatek schopností“, což Müller podle jeho názoru má. Piëch dodal, že aféru Dieselgate je potřeba celou vyřešit a pracuje na tom nezávislá advokátní kancelář Jones Day. Zároveň je ale třeba „vést firmu do budoucnosti a na to jsou potřeba ti nejlepší manažeři.“

Kontroverzní je i to, že vysoké vedení VW dostalo své bonusy i přes skandál Dieselgate. Na otázku, zda „dva bohatí lidé žijící v Salzburku vůbec chápou, jak to vypadá zvenčí“, Porsche odpověděl: „Vedení se ve skutečnosti pár věcí vzdalo. Já sám bych dal přednost tomu, kdyby se v této chvíli od flexibilních odměn úplně upustilo.“ Management měl ale prý na své bonusy smluvní právo, protože smlouvy „nebyly koncipovány tak, aby bylo možné reagovat na Dieselgate“. Část bonusů tak byla provázána s výsledky dosaženými o rok dříve. „Ale uznávám, že máte pravdu, bylo by lepší, kdyby se vedení firmy bonusů vzdalo a nyní se pracuje na nové regulaci,“ tvrdí Piëch.

Je možné, že by došlo k uvedení některých společností skupiny na akciový trh, aby skupina VW získala zdroje na pokrytí nákladů spojených s emisním skandálem? Porsche tvrdí, že z dnešního pohledu pro to není žádný důvod. Piëch se domnívá, že „budou nalezena řešení, která budou pro firmu snesitelná“. „Skupina není jen Volkswagen. Škoda, Seat, Porsche či Scania si vedou docela dobře, ale situace samozřejmě zůstává vážná,“ míní Piëch. Ovšem dodává, že VW nemůže dál fungovat s nízkými maržemi, musí se zlepšit efektivita i ziskovost, aby firma mohla v budoucnu uspět. Porsche tvrdí, že všechny automobilky musí nyní pro udržení své konkurenceschopnosti investovat více než kdykoliv předtím.

Autory jsou Dietmar Hawranek a Armin Mahler.

Zdroj: Der Spiegel


Čtěte více:

Prodej elektrických aut roste. Pro Teslu ale na špatných místech
19.10.2016 12:30
Do konce letošního roku by po celém světě mohly jezdit více než dva mi...
Ceny aut v ČR stouply za poslední dva roky o tři procenta
20.10.2016 14:34
Ceny nových osobních aut v České republice začaly v posledních dvou le...
Akcie Daimler i Volvo Group po výsledcích ztrácejí
21.10.2016 12:48
Dnešní den přinesl výsledky hned dvou evropských automobilek. Zatímco ...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
02.02.2023
18:03Trhy pracují proti Fedu a Nomura čeká návrat ke starému (ne)normálu
16:54Jan Bureš: ČNB se líbí silná koruna a na nižší sazby si budou muset trhy počkat  
16:09Dominik Rusinko: ECB zvedla sazby o 50 bps. Trhy rozhodnutí přesto vidí jako holubičí  
15:58Výsledky Merck: Klíčová Keytruda nyní pro růst nestačí  
15:51Euforie pokračuje, dnes roztleskávají ECB a BoE  
14:35ČNB ponechává základní sazbu na 7,00 procentech, chce dále bránit kurz koruny
14:26ECB dle očekávání zvýšila sazby o půl procentního bodu. V březnu čeká stejné navýšení
13:31Trhy: Čilé obchodování na Deutsche Bank a čekání na titány Apple, Alphabet a Amazon. Zítra ráno výsledky Monety  
13:22Britská centrální banka zamířila sazbami nejvýše od finanční krize 2008
12:50Q&A aneb co vás na trzích a při investování nejvíce pálí. WEBINÁŘ s hlavním makléřem Pavolem Mokošem JIŽ DNES od 15:00
12:29Výsledky Meta Platforms: Návrat z výšin metaversa na zem. Balance výdajů a byznysu (+19 % pre-market)  
12:09ChatGPT je nejrychleji rostoucí aplikací v historii. Začne být zpoplatněn, nejdříve v USA
11:48Analytik k výsledkům Shell: Plyn nadnáší zisky  
11:09Zítřejší výsledky Monety v kostce: Rekordní celoroční zisk, revidovaný střednědobý výhled a potvrzený výplatní poměr pro dividendu  
10:44Fed si otevírá cestu k ukončení cyklu, podpořil sázky na otočku  
10:16Shell loni více než zdvojnásobil zisk na rekordních 40 miliard USD
10:11Deutsche Bank navýšila zisk na 15leté maximum
9:11Rozbřesk: ECB dnes přidá k dobru 50bps, ČNB ponechá sazby beze změny
8:49Meta Platforms čeká rok efektivity, inflační tlaky v USA zmírňují a futures jsou zelené  
8:26ČEZ letos odvede státu na daních a dividendě více než 100 miliard korun

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Alphabet Inc (12/22 Q4, Aft-mkt)
Amazon.com Inc (12/22 Q4, Aft-mkt)
Apple Inc (12/22 Q1, Aft-mkt)
Banco Santander SA (12/22 Q4, Bef-mkt)
Bristol-Myers Squibb Co (12/22 Q4, Bef-mkt)
ConocoPhillips (12/22 Q4, Bef-mkt)
Deutsche Bank AG (12/22 Q4, Bef-mkt)
Eli Lilly & Co (12/22 Q4, Bef-mkt)
Estee Lauder Cos Inc/The (12/22 Q2, Bef-mkt)
Ferrari NV (12/22 Q4, Bef-mkt)
Ford Motor Co (12/22 Q4, Aft-mkt)
Gen Digital Inc (12/22 Q3, Aft-mkt)
Gilead Sciences Inc (12/22 Q4, Aft-mkt)
Harley-Davidson Inc (12/22 Q4, Bef-mkt)
Honeywell International Inc (12/22 Q4, Bef-mkt)
Intercontinental Exchange Inc (12/22 Q4, Bef-mkt)
Merck & Co Inc (12/22 Q4, Bef-mkt)
QUALCOMM Inc (12/22 Q1, Aft-mkt)
Roche Holding AG (12/22 Q4)
Shell PLC (12/22 Q4, Bef-mkt)
Siemens Gamesa Renewable Energy SA (12/22 Q1, Bef-mkt)
Siemens Healthineers AG (12/22 Q1, Bef-mkt)
Starbucks Corp (12/22 Q1, Aft-mkt)
World Wrestling Entertainment Inc (12/22 Q4, Aft-mkt)
7:00ABB Ltd (12/22 Q4)
7:00ING Groep NV (12/22 Q4)
7:00OMV AG (12/22 Q4)
7:30Danske Bank A/S (12/22 Q4)
7:30Infineon Technologies AG (12/22 Q1)
8:00Electrolux AB (12/22 Q4)
13:00UK - Jednání BoE, základní sazba
14:15EMU - Jednání ECB, základní sazba
14:30CZ - Měnové jednání ČNB, zákl. sazba
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
16:00USA - Průmyslové objednávky, m/m