Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář - VW ukazuje, jak vypadá korporátní vláda rodinných dynastií

Víkendář - VW ukazuje, jak vypadá korporátní vláda rodinných dynastií

29.10.2016 13:00
Autor: Redakce, Patria.cz

Porsche a Piëch jsou jména dvou německých dynastií. Stejně jako jiné dynastie jsou bohaté, mocné a veřejnosti uzavřené. Většina členů těchto dvou dynastií nevyhledává pozornost médií, ovšem Wolfgang Porsche, kterému se říká Wopo, učiní občas výjimku. Má smysl pro ironický humor, což se ukázalo například na autosalonu v Paříži. Tam hovořil o tom, že si právě objednal Volkswagen Up a že to lze považovat za pokus o záchranu automobilky, která čelí skandálu s emisemi, nízkým maržím a v jejímž vedení probíhají hluboké změny.

Hans Michel Piëch je na veřejnosti znám jen velmi málo a když se prochází po významných autosalonech v Paříži, Ženevě či Frankfurtu, nemusí se vyhýbat novinářům a různým zvědavcům. Wolfgang Porsche a Hans Michel Piëch jsou dnes dvěma nejdůležitějšími lidmi ve skupině VW. Jejich rodiny dohromady vlastní 52 % hlasovacích práv skupiny VW. Pokud nastanou v těchto rodinách spory o to, kam by se měla automobilka ubírat, může to celou skupinu paralyzovat.

Porsche v rozhovoru pro Der Spiegel uvedl, že „novináři se domnívají, že naše rodiny nemají na práci nic jiného, než mezi sebou bojovat. To je ale nesmysl. Nemáme vždy stejný názor, ale diskutujeme o tom tak dlouho, až se shodneme. Z dlouhodobého hlediska to pro automobilku je velkým přínosem.“ Na otázku, kde pramení současné problémy VW, odpověděl Piëch, že je nutno rozlišovat jednotlivé skupiny problémů. Ta, která pramení z podvodů s emisemi, je otázkou právní a technickou a „musí být rychle vyřešena, aby bylo možné pokrýt všechny ztráty a získat si zpět důvěru, kterou firma ztratila“. Vedle toho je nutné připravit celou skupinu na budoucnost a změnit její organizaci a management.

Piëch i Porsche tvrdí, že když se během nejhlubší krize zdálo, že jejich rodiny jsou pasivní a veškerou aktivitu převzal stát a odbory, ve skutečnosti tomu tak nebylo. „Mohlo to tak vypadat zvenčí, ale my jsme přivedli výkonného ředitele Matthiase Müllera, který je schopen řešit problémy a vést firmu,“ říká Piëch a Porsche dodává: „Po intenzivních diskusích jsme se vždy shodli na tom, jak pokračovat dál. Politici se ale musí prezentovat na veřejnosti, zatímco naše rodiny se tomu vyhýbají.“

Na námitku, že obě rodiny nebyly ani schopny jmenovat předsedu dozorčí rady a proto se jím nakonec musel stát šéf odborů Huber, Porsche odpověděl: „Nechtěli jsme jednat spontánně, chtěli jsme udělat dobře promyšlené rozhodnutí. Zástupci zaměstnanců chtěli, abych to místo vzal já, ale nechtěl jsem. Byl jsem tedy potěšen, že Huber jej přijal až do doby, kdy jsme přišli s novým rozhodnutím.“ Piëch k tomu dodává, že obě rodiny chtějí, aby jim představenstvo prezentovalo své návrhy, a ty pak odmítnou, či schválí. Nehodlají se podílet na dennodenním chodu společnosti, jejich cílem je „najít ty správné lidi a ty pak nechat dělat jejich práci“.

Mohou lidé, kteří už dříve působili na vedoucích pozicích ve skupině VW, nyní firmu dostat z jejích problémů? Kontroverzní je například jmenování bývalého finančního ředitele Hanse Dietera Pötscha předsedou představenstva či Matthiase Müllera výkonným ředitelem společnosti. Müller totiž předtím pracoval na vysokých pozicích ve společnostech Audi, VW i Porsche. Porsche ale na podobné námitky reagoval s tím, že „je nutné se dívat dopředu a pracovat s lidmi, kteří mají dostatek schopností“, což Müller podle jeho názoru má. Piëch dodal, že aféru Dieselgate je potřeba celou vyřešit a pracuje na tom nezávislá advokátní kancelář Jones Day. Zároveň je ale třeba „vést firmu do budoucnosti a na to jsou potřeba ti nejlepší manažeři.“

Kontroverzní je i to, že vysoké vedení VW dostalo své bonusy i přes skandál Dieselgate. Na otázku, zda „dva bohatí lidé žijící v Salzburku vůbec chápou, jak to vypadá zvenčí“, Porsche odpověděl: „Vedení se ve skutečnosti pár věcí vzdalo. Já sám bych dal přednost tomu, kdyby se v této chvíli od flexibilních odměn úplně upustilo.“ Management měl ale prý na své bonusy smluvní právo, protože smlouvy „nebyly koncipovány tak, aby bylo možné reagovat na Dieselgate“. Část bonusů tak byla provázána s výsledky dosaženými o rok dříve. „Ale uznávám, že máte pravdu, bylo by lepší, kdyby se vedení firmy bonusů vzdalo a nyní se pracuje na nové regulaci,“ tvrdí Piëch.

Je možné, že by došlo k uvedení některých společností skupiny na akciový trh, aby skupina VW získala zdroje na pokrytí nákladů spojených s emisním skandálem? Porsche tvrdí, že z dnešního pohledu pro to není žádný důvod. Piëch se domnívá, že „budou nalezena řešení, která budou pro firmu snesitelná“. „Skupina není jen Volkswagen. Škoda, Seat, Porsche či Scania si vedou docela dobře, ale situace samozřejmě zůstává vážná,“ míní Piëch. Ovšem dodává, že VW nemůže dál fungovat s nízkými maržemi, musí se zlepšit efektivita i ziskovost, aby firma mohla v budoucnu uspět. Porsche tvrdí, že všechny automobilky musí nyní pro udržení své konkurenceschopnosti investovat více než kdykoliv předtím.

Autory jsou Dietmar Hawranek a Armin Mahler.

Zdroj: Der Spiegel


Čtěte více:

Prodej elektrických aut roste. Pro Teslu ale na špatných místech
19.10.2016 12:30
Do konce letošního roku by po celém světě mohly jezdit více než dva mi...
Ceny aut v ČR stouply za poslední dva roky o tři procenta
20.10.2016 14:34
Ceny nových osobních aut v České republice začaly v posledních dvou le...
Akcie Daimler i Volvo Group po výsledcích ztrácejí
21.10.2016 12:48
Dnešní den přinesl výsledky hned dvou evropských automobilek. Zatímco ...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
25.05.2025
14:59Fidelity: Investoři do ETF reagují na celní konflikt odklonem od USA
8:13Víkendář: Reklamu jen tak nepoznáme?
24.05.2025
14:33Fidelity International: Jak mohou neutrální akciové strategie využít sílu volatility
8:10Víkendář: Svět, kde předvídatelnost je slabostí a cla jsou nejkrásnějším slovem ve slovníku
23.05.2025
22:03Americké trhy krvácí po hrozbách cel vůči EU a Applu  
17:44Traders Talk: Trump rozbouřil trhy, Colt potěšil výsledky a UnitedHealth v problémech
17:17PwC: Prodej elektromobilů v 1. čtvrtletí stoupl o 42 procent na 2,7 milionu
15:57Jednání s EU podle Trumpa nikam nevedou, chce clo 50 procent. Akcie klesají
15:49Půjde to k normálu bez cenového šoku?
14:26Pivo s Patrií ve Zlíně - s analytikem a makléřem o trzích i novinkách ve světě investic
13:03Perly týdne: Googlu a Applu se změnily časy
13:01Italská banka UniCredit soudně napadne podmínky převzetí konkurenční Banco BPM
11:00M2C míří na burzu: Český lídr v péči o nemovitosti sází na technologie a globální expanzi
10:30Tlak na dluhopisy polevil a ulevilo se i akciím  
10:13Do Česka dorazily první dodávky nového jaderného paliva od Westinghouse
8:56Německo hlásí růst HDP o 0,4 pct, ale celoroční stagnace zůstává ve hře
8:46Rozbřesk: Zhoršená nálada v eurozóně. Ale z jiného důvodu, než byste čekali
8:45Erste a VIG dnes naposledy s dividendou, růst HDP v Německu a další várka celního napětí mezi USA a EU  
22.05.2025
22:01Zámořské akcie se stabilizují, nárůstům vévodí Advanced Auto Parts  
17:20Výjimečný celý svět

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data