Německá automobilka Bayerische Motoren Werke (BMW) ohlásila za rok 2016 nárůst zisku po zdanění na 6,91 miliardy eur z 6,4 miliardy eur v roce 2015 a růst tržeb o 2,2 % na 94,16 miliardy eur z 92,18 miliardy eur. Některá hodnocení ale firmě vytýkají ziskovost, která byla nejnižší od roku 2010. Investoři ale mohou být klidní – řeklo, že oproti roku 2015 chce vyplatit akcionářům vyšší dividendu.
Zisková marže za rok 2016 klesla na 8,9 % z 9,2 % v předchozím roce. Podle analytiků byly důvodem investice do technologií nové generace aut. Zisk automobilky před úroky a zdaněním (EBIT) za loňský rok dosáhl 9,38 miliardy eur a zaostal za odhady analytiků, kteří očekávali EBIT 9,82 miliardy eur. loni prodala 2,37 milionu aut, což je o 5,3 % více než v roce 2015. A i letos čeká nárůst prodejů. Vedení firmy se chystá zveřejnit kompletní výsledky za loňský rok až 21. března, ale mezitím navrhlo zvýšit dividendu za rok 2016 na 3,50 eura na akcii z 3,20 eur/akcii, kterou vyplatila společnost v loňském roce.
Nepříjemnou zprávou pro Haralda Kruegera, generálního ředitele společnosti, je i ztráta vedení luxusního segmentu aut, které německé automobilce přebral další německý automobilový rival, totiž Mercedes-Benz. Jenže mnichovská firma i přes vyšší, než plánované výdaje do elektrického auta a autonomního vozu, a ztrátu prvenství v luxusním segmentu, sází na perspektivu nových technologií a jejich využití při produkci aut. Podle Kruegera má být od roku 2019 stoprocentně schopné výdělečně montovat elektrická auta a již v tomto roce chce prodat až sto tisíc modelů elektrifikovaných vozů.
Firma upřednostňuje zaměření na inovace pro budoucnost před honěním se za krátkodobými prodeji. Plně elektrický model iNext má být v prodejních nabídkách od roku 2021 a se hodlá stát lídrem segmentu. Bavorská automobilka formulovala obavy z příznivé perspektivy kvůli globální politické a ekonomické nestabilitě. Problémem může být i to, že poptávka po nových vozech v USA a Evropě je na vrcholu po letech růstu a předpovědi o čínských nákupech aut „zpomalují“ poté, co tamní vláda zvýšila daňovou zátěž pro vozidla s malým obsahem motoru.
Globální dodávky vzrostly o 5,3 procenta v roce 2016 na 2 miliony vozů, jenže dosáhly jen poloviny růstu, který dosáhl konkurent Mercedes. Ten totiž zaznamenal 11procentná nárůst prodejů a celosvětově na trh dodal 2,08 milionu aut.