Stahují se nad automobilovým segmentem černé mraky? Podle některých ohlasů mohou být důvodem obav nejen výsledky hospodaření globálních značek, ale také výhledy světových producentů aut na druhé pololetí roku. Ty totiž varují před zpomalováním poptávky na americkém trhu, ale pro některé značky, například Hyundai-Kia, i před komplikacemi s dopady politických zásahů na trhu v Číně.
Automobilový segment čelí komplikacím
Po zprávě o tom, že nových aut se ve Spojených státech prodá letos zřejmě poprvé od recese z let 2007 – 2008 méně, přišly na kapitálové trhy zprávy o hospodaření automobilek. Nejdříve americké jedničce auto segmentu – - klesly domácí prodeje od začátku roku o více než 18 procent. i přesto v jarním čtvrtletí dokázala vytvořit zisk, který překonal tržní odhady. To Hyundai Motor zveřejnil nyní za druhé čtvrtletí 2017 nejmenší čtvrtletní čistý zisk za pět let. Automobilka se navíc přidala k vlně varování před druhou polovinou roku 2017 kvůli obavám z růstu poptávky po autech. To divize společnosti Mercedes Benz ohlásila za druhé čtvrtletí 2017 rostoucí prodeje nových vozů Mercedes-Benz a růst provozního zisku o 15 procent. Je to sice mírně pod konsenzem trhu, ale číslo prý bylo ovlivněno obviněním autorit, že němečtí výrobci aut se podíleli na anti soutěžním chování.
Hyundai Motor uvedl, že čistý zisk za druhé čtvrtletí 2017 se meziročně snížil na polovinu na 817 miliard wonů (729,14 milionů dolarů). Tento čtvrtletní meziroční propad je už pro automobilku čtrnáctým po sobě a představuje nejmenší zisk od prvního čtvrtletí roku 2012. Očekávání počítalo se ziskem 1,35 bilionu wonů. Provozní zisk Hyundai dosáhl 1,34 bilionu wonů a tržby 24,31 bilionu wonů. Jen v číně klesly tržby za první polovinu roku 2017 o 29 procent. Ve Spojených státech se tržby společnosti Hyundai Motor za leden až červen snížily o 7,4 procenta.
Jak to bude s Čínou?
Pětka světového automobilového trhu Hyundai - Kia Motors říká, že kvůli politickému napětí na Korejském poloostrově, vyvolanému sváry ohledně obranné instalace amerického protiraketového systému US Terminal High Defence Area obrany (THAAD), se na Jižní Koreu zlobí Čína. Takže plány automobilky Hyundai – Kia na další expanzi v zemi musely být pozastaveny. Dalším problémem je zpomalení růstu poptávka ve Spojených státech, což je pro firmu trh č. 2 po Číně. Politika tak zasáhla i do tržního postavení firmy, neboť komplikace v dodávkách aut do Číny rychle vyřešili konkurenti, jako Motor, Motor a , které zaznamenaly za poslední měsíc v Číně vyšší prodeje. dokonce hlásil v Číně prodejní rekord za druhý čtvrtletí.
Hyundai Motor se ale nevzdává. Hodlá otevřít novou továrnu v Chongqingu do konce srpna a věří, že kompenzuje část svých prodejních výpadků tím, že se pokusí vstoupit do jihozápadního regionu Číny. A to i v případě, že další továrny automobilky ve východní oblasti země nebudou dostatečně využívány.
čelí riziku pokuty za antisoutěžní porušení pravidel EU
To zisk skupiny před úroky a daněmi (EBIT) vzrostl ve druhém čtvrtletí na 3,74 miliardy eur, což je pod očekáváním na úrovni 3,81 miliardy eur. Mercedes-Benz prodal 595 200 aut díky 28procentnímu růstu poptávky v Číně. Marže firmy vzrostla na 10,2 procentního bodu oproti 6,4 procentům v předchozím roce. A to díky růstu prodejů nové limuzíny třídy E. Očekávání počítá s tím, že za rok 2017 EBIT za skupinu úrovně předchozího roku.
To, co ale firmu zajímá nejvíce, je výsledek vyšetřování evropských a německých antimonopolních regulačních orgánů o tom, zda se , , , a chovali nesoutěžně. Obvinění totiž říká, že automobilky dohadovaly ceny, postupy a standardy, které vylučovaly ze soutěže zahraniční, tedy mimo evropské automobilky. Společnosti, které se dopustily kartelových dohod, mohou dostat od regulátora EU pokutu až do výše 10 procent celkových příjmů.