Aktualizováno Nové osobní automobily a dodávky by v Evropské unii měly mít v roce 2030 o 30 procent nižší emise než v roce 2021. Součástí dnes zveřejněného návrhu Evropské komise, který má zajistit v EU "čistou mobilitu", jsou také pobídky, které by měly evropské výrobce automobilů posunout k větší výrobě bezuhlíkových či nízkouhlíkových aut, především elektromobilů.
Návrh, kolem kterého se v posledních dnech výrazně lobbovalo, dnes novinářům představili místopředseda Evropské komise pro energetickou unii Maroš Šefčovič, komisař pro klimatické změny a energie Miguel Canete a komisařka pro dopravu Violeta Bulcová.
"Dnešní sada návrhů nastavuje pro evropské výrobce podmínky tak, aby světový energetický přechod vedli a nebyli ve vleku ostatních. Pobídne je k výrobě nejlepších, nejčistších a konkurenceschopných aut," míní Šefčovič.
Návrh je součástí snah komise zajistit splnění celkového cíle zredukovat emise skleníkových plynů v EU do roku 2030 nejméně o 40 procent, jak se unie zavázala v Pařížské klimatické dohodě.
Komise dnes přišla s návrhem předpokládajícím, že průměrné emise v EU nově registrovaných osobních a dodávkových automobilů budou muset být v roce 2025 o 15 procent a v roce 2030 o 30 procent nižší ve srovnání s rokem 2021. Automobilky prosazovaly 20procentní práh a to, aby se dodržování odvíjelo o zájmu spotřebitelů o elektroauta.

Součástí dnešních návrhů, o nichž budou nyní jednat členské země EU a Evropský parlament, je také snaha podpořit nákupy čistých automobilů veřejným sektorem. Komise také žádá větší úsilí při vytváření evropské infrastruktury, kterou podobné automobily k provozu potřebují.
Návrhy počítají také s pokutami pro automobilky, které nová pravidla poruší. Za každý gram oxidu uhličitého nad limitem a každé nové vozidlo registrované v daném roce by podle současných plánů musely zaplatit 95 EUR. To by znamenalo i milionové částky.
Stížnosti už zazněly z Německa a dalších zemí se silnými automobilovým průmyslem. Podle německého ministra zahraničí Sigmara Gabriela se přísnější pravidla neobejdou bez dopadů na růst a zaměstnanost.
Zdroje: ČTK, Reuters, http://europa.eu