Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
EU navrhla klimatický cíl pro rok 2040: snížit emise CO2 o 90 procent. Navzdory Česku a dalším státům

EU navrhla klimatický cíl pro rok 2040: snížit emise CO2 o 90 procent. Navzdory Česku a dalším státům

02.07.2025 12:30, aktualizováno: 2.7. 12:45
Autor: Redakce, Patria.cz

Aktualizováno

Evropská komise dnes navrhla jako závazný klimatický cíl pro rok 2040 snížení emisí oxidu uhličitého (CO2) o 90 procent ve srovnání s rokem 1990. Informovala o tom místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberaová. Stalo se tak navzdory výhradám některých států, například České republiky, které chtěly tento krok odložit.

Stanovení klimatického cíle pro rok 2040 podle komise "poskytne jistotu investorům, inovacím, posílí vedoucí postavení evropských podniků v průmyslu a zvýší energetickou bezpečnost Evropy". Posílí rovněž předvídatelnost a stabilitu, kterou investoři a podniky potřebují při přechodu EU na čistou energii, uvádí komise.

Nejnovější průzkum Eurobarometru, který byl zveřejněn tento týden, ukázal silnou podporu opatřením v oblasti klimatu, dodala EK. Ukázal například, že 85 procent občanů EU považuje změnu klimatu za vážný problém a 81 procent podporuje cíl EU dosáhnout klimatické neutrality do roku 2050.

"Evropská unie je na dobré cestě k dosažení svého cíle do roku 2030, kterým je 55 procent," stojí v tiskovém prohlášení unijní exekutivy. "Dnešní návrh navazuje na stávající právně závazný cíl EU snížit čisté emise skleníkových plynů do roku 2030 alespoň o 55 procent a stanoví pragmatičtější a flexibilnější způsob, jak tohoto cíle dosáhnout s ohledem na dekarbonizovanou evropskou ekonomiku do roku 2050," dodává dokument.

Návrh musí získat souhlas členských států i Evropského parlamentu. Předchozí klimatické cíle EU vyžadovaly rovněž i jednomyslné schválení šéfy unijních států a vlád na Evropské radě. Projednání na summitu EU se ale nyní podle informací ČTK nestihne, protože dánské předsednictví by chtělo mít souhlas s návrhem na stole již v září, na jednání unijních ministrů životního prostředí. Do té doby se přitom žádná Evropská rada nekoná, další je až na konci října.

Devadesátiprocentní snížení emisí je celoevropský cíl, každá země ho může mít stanovený jinak, ale celkově je potřeba se dostat právě k hodnotě 90 procent. Podle informací ČTK je nynější český postoj, pokud jde o tyto cíle, spíše realističtější a Praha vždy v minulosti při debatách o tomto tématu zmiňovala spíše cíl 75 až 80 procent. Podle Česka musí být cíle "realistické, proveditelné a musí být brány v potaz socioekonomické dopady", uvedly již dříve diplomatické zdroje.

 
 

Čtěte více:

Česko navrhuje Evropské komisi mírnější pravidla pro emise aut a odklad případných sankcí
21.02.2025 12:02
Česko navrhlo Evropské komisi zmírnění požadavků na snížení emisí pro ...
ČSOB podepsala mandát na miliardovou emisi zelených dluhopisů pro Accolade
03.03.2025 15:48
ČSOB společně s KB, ČS a Conseqem podepsala mandátní smlouvu na umístě...
EU dává automobilkám více času na splnění emisních cílů
08.05.2025 13:12
Europoslanci dnes schválili změny emisních norem CO2 pro nové osobní a...
Evropská unie schválila změny emisních norem, automobilky získají více času
27.05.2025 12:12
Evropská unie dnes schválila změny emisních norem CO2 pro nové osobní ...
EU se blíží k cílům v oblasti klimatu a energetiky pro rok 2030, uvedla EK
28.05.2025 11:24
Evropská unie je v současné době na cestě ke snížení čistých emisí skl...

Váš názor
  • klimatické cíle EK zasáhnou hlavně domácnosti
    03.07.2025 14:35

    https://oenergetice.cz/teplarenstvi/klimaticke-cile-ek-zasahnou-hlavne-domacnosti-teplarny-se-jim-prizpusobi-lepe
    Kočičák
  • Ale proč jen EU.
    02.07.2025 20:35

    Celá Asie, Afria, Jižní a Sřední amerika a částeně i Severní na nějaký DG kašlou. A proč takřka povinně elektroauta jen v EU když né jinde? A co tak letadla a lodě, ty jako neškodí splodinama ve velkém? Masívní požáry a sopky holt nějak asi ukočírovat nejde i když poslední průzkumy ukazují na obrovské procento žhářství. Holt Green Deal je jen pro zbankrotování EU a určitě to nedělaj zadarmo.
    Bohus
    • Re: Ale proč jen EU.
      03.07.2025 15:19

      V Číně se elektroauta prodávají v obrovských množstvích. A v nejen v Indii a Číně se staví obrovské solární, vetrne nebo plynove elektrárny. Třeba v Kataru stavěli Korejci jadernou elektrárnu. Ale jasné. Všichni kašlou na GD.
      hudis
      • malý rozdíl tu je
        03.07.2025 15:31

        jasně, že ostatní nekašlou na ekologii, ale jen v EU se v rámci téhle ideologie tahají z lidí a firem milardy eur přes zdanění povolenkami a zdražení té elektřiny která se má využívat jen proto aby se přerozdělovali , nebo někomu přijde normální že evropské automobilky zaplatily miliardy eur Tesle aby před komisi vypadaly OK a ted nemají na investice ?
        Mike -Green D. is killing Europe
        • Re: malý rozdíl tu je
          03.07.2025 16:00

          Aby ses nedivil..dotace snižují až letos, 40 procent z GD, a jakou cestou ty peníze z lidí do rozpočtu dostali, je uplně jedno. Platili to všichni číňani.
          Velkamedvědice
          •  
            03.07.2025 16:25

            čus kámo, jasně že to dotují, ale jinak než tím, že zdražují základní energii, mají cenu za kilowattu 0,25 haléřů a my 2,50 i proto tam bojují s deflací a my ztrácíme průmysl
            Mike -Green D. is killing Europe
          •  
            03.07.2025 16:00

            https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/cina-po-boomu-solarnich-a-vetrnych-elektraren-snizi-dotace-na-obnovitelne-zdroje
            Velkamedvědice
    • Re: Ale proč jen EU.
      02.07.2025 20:38

      ... protože ostatní nejsou tak hloupí a dobře vědí, že se jedná o jeden z největších podvodů v dějinách lidstva
      Kočičák
  • tak co nám nadiktují příště?
    02.07.2025 20:16

    https://blog.idnes.cz/tomasplavec/evropska-unie-chce-naridit-cipovat-kocky-pak-prijdou-na-radu-krtci-a-nakonec-asi-deti.Bg25040219
    Kočičák
  • hezky napsáno
    02.07.2025 20:11

    https://medium.seznam.cz/clanek/santipo-evropska-unie-chce-aby-nase-mozky-mely-stejnou-barvu-jako-jeji-vlajka-61314
    Kočičák
  • Tak určitě
    02.07.2025 18:35

    Jistoty že ty prachy jim dojdou, které mají slíbené korupčníky. Tak to radši popostrčí.
    HenryFord
  • Tak konečně máme tu jistotu !!!
    02.07.2025 16:51

    ... jsme tu všichni investoři a tímto rozhodnutím přináší investorům jistotu ... že budeme v Evropě trpět za něco, na co zbytek světa z vysoka s...
    P0LDINKA
  •  
    02.07.2025 16:35

    ... a stejně podle vědců se lidstvo za 250 milionů let upeče (https://nasetema.cz/priroda-ekologie/extremni-teploty-zpeceti-osud-zeme-lidstvo-vymre-za-250-milionu-let-tvrdi-vedci/10571/)
    Kočičák
    •  
      02.07.2025 17:05

      právě toto jsem chtěl zmínit... jestliže tento týden máme v CZ 35 ve stínu, tak v 2030 to bude běžně 38 a v 2040 klidně i 44 - a takové budou ty teploty, když by na 10ti pct emisí oproti 1990 byl svět už dnes... /// voda, voda, pitná voda... dnes kubík za 150, v 2030 bez dotací za 350 a v 2040 bez dotací za 2500, v CZK při avg inflaci 2,5% p.a. ... a plebs ani firmy s tím nic nenadělají, v 2040 se nebude dělat politika jak se dělá doposud via plané sliby /// dystopie už dnes přestává být sci-fi, stačí jeden příklad za všechny - systém emisních povolenek v eu ovlivňuje všechno a všechny, naproti tomu na některých kontinentech se teprve učí co to je dph 3%...
      Mudr.c
      •  
        02.07.2025 18:40

        Nevím kde ale my tady máme tak 33 st. a tak je to po celý život co pamatuju. Jediné co se změnilo že to hlásné trouby začali nazývat extrém, když je to letní normál. Co se změnilo že předchozí roky napršelo 100 cm, když normál je tak 50-60 cm ročně. A hlásné trouby řvou extrém sucho.
        HenryFord
        • Tak to bylo vždycky?
          02.07.2025 20:12

          Jsem tady hodně přes 60 let a říkat, že „to bylo vždycky“, když se mluví o klimatické změně, je jako, že kouření neškodí, protože „děda kouřil a dožil se devadesáti“. Ignorace klimatických dat v roce 2025 už není jen hloupost – je to aktivní přispívání k destrukci prostředí, ve kterém žijeme. Teplotní extrémy, sucha, kolabující ekosystémy – to nejsou „hlásné trouby“, to jsou varování od planety. A pokud tě víc štve slovo „extrém“ než to, že hoří lesy a mizí voda, tak nejsi jen slepý. Jsi součást problému.
          VenkovskyZahradkar
          • Re: Tak to bylo vždycky?
            02.07.2025 22:47

            Oni tady dříve nebyly tak soláry,okolo kterých je 60stupňů. Bylo víc lesů,protože ty zbylé chcípaj kvůli stažení podzemní vody do děr po těžbě,a tam co se těžilo a těží obvykle byly taky lesy. A bylo víc polí s jetelem a vojtěškou,kterétaky chladily a vázaly vodu...
            kočák
          • Re: Tak to bylo vždycky?
            02.07.2025 21:08

            ... nejvyšší naměřená teplota je 56,7 °C, která byla naměřena v roce 1913 v Údolí smrti v USA a nejnižší teplota -89,2 °C, která byla naměřená 21. června 1983 na Sovětské polární stanici Vostok v Antarktidě. (https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Seznam_teplotn%C3%ADch_rekord%C5%AF)
            Kočičák
            • Opět
              02.07.2025 21:14

              slušná demagogie a práce s vykosgtěnými daty...Jde pochopitelně o vzrústající počet dnů a ne anomálie..např...Českému hydrometeorologickému ústavu (ČHMÚ) ale s „popírači“ došla trpělivost. „‚Konečně normální léto!‘ ‚Takové teploty byly za mého mládí normální, hlavně strašit!‘ ‚Výstrahy když je 32 °C? Vždyť jsou to normální a příjemné teploty!‘ Výše jen pár hodnocení, která se mohou v prostředí sociálních sítí vyskytovat,“ začíná post ústavu na jeho facebookové stránce. Jeho autoři upozorňují na to, že lidská paměť je nespolehlivá, což vede k tomu, že si někdy vybíráme jen ty informace, které se nám hodí. Proto, jak píše ČHMÚ: „Kde končí lidská selektivní a velmi nedokonalá paměť, měla by nastoupit tvrdá data z dlouhodobého měření desítek stanic.“ V další části pak meteorologové vysvětlují, jak to v minulosti ve skutečnosti bylo. A dokládají to přiloženými grafy. Tropické dny se před desítkami let skutečně vyskytovaly, ale nikoliv v takové míře. Například mezi lety 1961 a 1970 bylo dní s teplotou nad 30 °C zhruba 2500 (je započítáno všech 52 stanic, tedy reálně tzv. stanicodní - pozn. aut.). V posledních desetiletích je to za stejně dlouhou dobu zhruba dvojnásobek. Teploty nad 35 °C rozhodně nikdy „normální“ nebyly. Mezi lety 1961 a 1960 se vyskytovaly jen vzácně. Například ve zmíněných letech 1961 až 1970 takových stanicodní meteorologové napočítali pouhých sedmnáct. A v současnosti? Jen mezi lety 2011 a 2020 jich bylo 610. A co teploty nad 36 °C, které přicházejí tento týden? Před rokem 1980/1985 se u nás podle dat meteorologů vůbec nevyskytovaly. Objevovat, a to často velmi výrazně, se začaly až po roce 2000....
              Velkamedvědice
              • medo
                02.07.2025 22:43

                Ty nemáš rád melouny, pomeranče a ananas ? já nemám rád učet za topení a když mrknu na spotřebu, nezdá se že by se posledních 15let snižovala :o)
                Mike -Green D. is killing Europe
                • Re: medo
                  02.07.2025 23:36

                  o))) https://www.youtube.com/watch?v=AoJEAzkOoxM&list=RDAoJEAzkOoxM&start_radio=1
                  Velkamedvědice
              • Re: Opět
                02.07.2025 22:41

                Tady lidi kňučí nad teplotou, přitom se za ní hrnou na jih jak ptáci. No tak to teď maj zadara a těch jezer ,co tu těžbou bude naděláno bude taky dost. Jen ty lesy co ochlazují ,jaksi zmizely. a ti vládní mantáci ještě udělali benevolentní zákon ,na zalesnění je dost času.Se může vzít ten falešnrej lidovec s Hladíkem a jít řešit třeba víčka..
                kočák
          • Re: Tak to bylo vždycky?
            02.07.2025 20:47

            no jo, ale řeší ta paka problém nebo ho jen zhoršují a manipulují s fakty ? chci změnu, tak přeci nebudu zavírat jádro a vozit sem solární harampádí z číny, chci aby lidi přešli na elektřinu co si máme možnost vyrobit ok ale tak ji přeci uměle nezdražím daní-povolenkou, chci elektromobilitu ok, tak ale nebudu dotovat 3tunová SUV co mají jen zelenou nálepku, chci změnu od lidí tak ji musím také umět vysvětlit
            Mike -Green D. is killing Europe
          • Re: Tak to bylo vždycky?
            02.07.2025 20:21

            Tak všechno kolabuje a nikde to není vidět. Žádný hladomor a vykapané celé populace jak za staré dobré klimatické pohody. V minulosti byly bouře které pozabíjeli v Evropě desetitisíce lidí. A teď je konec světa a armagedon když se při záplavách utopí pár desítek lidí když je jich tu o řády víc..
            HenryFord
            • To: HenryFord
              02.07.2025 20:30

              ... jj, strašit lidi se musí, je to to nejlepší pro byznys. Za Covidu se strašilo mrazáky v ulicích a byznys s fake vakcínami, roušky, respirátory a testy do nosu kvetl. Pak se strašilo s oteplováním planety a byznys s GD kvete. Nyní se straší válkou a byznys zbrojařů kvete. Je třeba lidi pořádně vystrašit a oni se vzdají i osobní svobody
              Kočičák
        • Henry
          02.07.2025 19:40

          Strašně hloupé kecy. My ostatní máme i 38 a tys to nezažil. Každý rok kácím suché stromy, kolik chybí spodní vody. A jde o ty extrémní změny, ne že musí být 50. Od přívalových dešťů po bůhví co- Někdy jde ze zimy do léta. Nebo naopak vykvetou v březnu a zmrznou. Pokud tohle někdo envidí, ať se raději nevyjadřuje k ničemu, buď je hloupý, nebo lhář. Stejně jak rekordy v Klementinu. Jako děcko sem měl metr sněhu. Teď je bláto i na vánoce. Kočičákovi odkazy nečtu, ale argument, stejně se za miliony roků usmažíme jsou úplně trapné.
          Velkamedvědice
          • Re: Henry
            02.07.2025 20:28

            To je jen nostalgie za starými časy. Tady žádný sníh nebyl ani zamlada. Jezdil jsem na kole do školy do vedlejší vesnice a jednou bylo sněhu tak možná 30 cm. Hlavně to nikdy nevydrželo. Dycky jsme se nemohli dočkat až vypadnem ze školy abychom stihly aspoň trochu sáňkovat. Fakticky jsem si jako mladý zalyžoval jen na horách na lyžáku na základce a na střední.
            HenryFord
            •  
              02.07.2025 22:39

              Ještě před 25 lety jsem si v zimě mohl po několik týdnů nazout běžky před domem (200 m. nad mořem) a vyrazit na nich za město. 1-2 měsíce se běžně bruslilo na přírodním ledu. Dnes přemýšlím, že vyhodím všechny běžky a brusle na smeťák, protože je už nebudeme pro nedostatek sněhu, ledu a zimních srážek na horách, natož tak v nížině potřebovat. Vaše blábolení je koncentrát ubohosti a nevědomosti.
              VenkovskyZahradkar
            •  
              02.07.2025 20:36

              Mimochodem má spoustu fotek ze současnosti jak jsou pozohybané větve pod obrovskou vrstvou sněhu. Každý rok nasněží. A tak jak v minulosti to zase roztaje. Kdyby to nebyla ztráta času která nic na vašem názoru nezmění tak bych prošel záznamy z kamer a určitě najdu jak je pěkně nasněženo. Mohl bych tvrdit jak lžete když je tolik sněhu na fotce.
              HenryFord
              • To
                02.07.2025 20:55

                je marné. P, teď ani nepotřebuju pokud si nezažil metr sněhu nebo třeba uhelené prázdniny, seš junior, takže spíše kecáš. / snad 1977/ Ani uhlí se měsíc netěžilo, vlaky nejezdili A z nostalgii, to nenmá společného vůbec nic. Spíše z oteplováním oceánu, roztávání Gronska atd... ON i ten sedmilhář Klaus zy změny nepopírá jako ty, jen tvrdí, že nesouvisí z člověkem. 120 ze 170 stanic hlásí dnes teplotní rekordy, ale Henry to nazve nostalgií. Např ještěv roce 1987 sem zažil třeba 28 stupńů mínus a podobně. Když bylo v srpnu 26, tak jsme výskali, jaké je horko... A ty, sorry jako, něco meleš o počtu utopenců
                Velkamedvědice
Aktuální komentáře
16.07.2025
8:57Rozbřesk: Signál a šum v americké červnové inflaci
8:46Výsledky dodala ASML, sezóna bude pokračovat v americkém finančním sektoru. Evropa zahájí ztrátově  
8:12Dohoda s Vietnamem je podle Trumpa takřka hotová, USA oznámí cla pro menší země
6:22Digitální měny centrálních bank – jaký je potenciál v Evropě a v USA a jaké jsou u nich optimální sazby
15.07.2025
22:01Zámořské indexy oslabily navzdory růstu polovodičových titulů  
17:18Cla a opakování a konec boomu dvacátých let
16:59Americké indexy proráží na nová maxima, hodnota zlata mírně klesá
16:23Brusel má v případě neúspěchu s USA připravenou celní odvetu za 72 miliard eur
16:12Čínský trh se smartphony zažil po šesti kvartálech růstu pokles. Apple přestává oslabovat
15:25Efekt cel se začíná zvolna projevovat, americká inflace v červnu zrychlila  
15:15Braňo Soták k JPMorgan: S výsledky jsme spokojeni. Kde výhled dává prostor a kde dře?  
15:01Citigroup překonala odhady, čistý zisk dosáhl čtyř miliard
13:40JP Morgan opět překonala očekávání analytiků, v meziročním srovnání ale zaostává
12:20Průmyslová výroba v EU v květnu vzrostla o 1,5 procenta, v Česku klesla
11:59ZEW: Důvěra investorů v německou ekonomiku v červenci stoupla víc, než se čekalo
11:49Komentář analytika: Přijdou pro Nvidii z Číny dobré zprávy?  
11:00Akcie před inflací a výsledky lehce rostou. Trump znovu ustupuje a posílá vzhůru Nvidii  
10:23Obrat Washingtonu, Nvidii povolil vyvážet čipy H20 do Číny. Akcie se dostávají nad 170 dolarů
9:02Rozbřesk: Ukáží se už cla v americké inflaci? Nápověda dnes odpoledne
8:51Čína ukazuje odolnost vůči americkým clům, Trump prodá zbraně na Ukrajinu. Evropa zahájí pozitivně  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Alcoa Corp (06/25 Q2, Aft-mkt)
Progressive Corp/The (06/25 Q2, Bef-mkt)
Prologis Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
United Airlines Holdings Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
7:00ASML Holding NV (06/25 Q2)
9:00CZ - PPI, y/y
12:30First Horizon Corp (06/25 Q2)
12:45Bank of America Corp (06/25 Q2)
12:45Johnson & Johnson (06/25 Q2)
13:30Goldman Sachs Group Inc/The (06/25 Q2)
13:30Morgan Stanley (06/25 Q2)
14:30USA - PPI, y/y
15:15USA - Průmyslová výroba, m/m