Od revoluce v roce 1989, tedy doby, od které se aukce umění u nás začaly dělat, velmi dlouho platila za nedostižnou jedna hranice. Tou bylo překonání 100 milionů korun v jedné aukci. Ještě předloni se standardní průměry pohybovaly řádově kolem 20 milionů na aukci. Nám se podařilo sumy přes 100 milionů dosáhnout již čtyřikrát. Poslední z našich aukcí se dokonce vyšplhala až na úctyhodnou částku 250 milionů korun. Co zásadně zapůsobilo na český trh, je kupní síla investorů i sběratelů. A co mě těší mnohem víc než rekordy, jsou noví sběratelé, kteří se postupně stávají z nových investorů, říká pro Patria.cz před listopadovou aukcí umění významný galerista Kodl.
Patria.cz: Jak se díváte na vývoj českého trhu s uměním? Oživuje? Pomáhá mu k novým zájemcům vzestup ekonomiky i například vleklé období úrokových sazeb u nuly?
Oživení trhu probíhá, mohu však říci, že kontinuálně a několik posledních let. A je to vidět i v dalších investičních komunitách. V tomto směru všichni prožíváme dobu příhodnou investicím. Obrazy se stávají z části investiční komoditou, ale z čeho mám velkou radost, z větší části jsou poptávány sběrateli. Tuto rovinu bych vždy upřednostňoval před čistě investiční stránkou a velmi mě těší, že právě z nových investorů se postupně stávají sběratelé. To je pro budoucnost ten nejlepší směr.
Patria.cz: Jak silný vzestup zájmu vnímáte?
Mohu to ukázat na své historii. Když jsem v 80. letech začal s tátou sběratelskou činnost, spojenou s obchodováním, museli jsme lidi v podstatě prosit a přemluvit je, aby si špičkový obraz koupili. Obrazů byl nadbytek a takový, na který se dnes čeká několik let, jsme dokázali sehnat do týdne. Majetek se postupně přelévá do omezeného počtu velkých sbírek, obrazů na trhu ubývá. Třeba v aktuální aukci máme dva, tři obrazy, u kterých mi je až líto je prodat.
Galerie Kodl: Zrzavý, Calvarie v Lacronanu
Patria.cz: Kam se zájem soustředí? Do osvědčených autorů? Daří se prosazovat novým? A také jinak: daří se Vám pomoci prosadit nové autory?
Máme řadu nových autorů, kteří vynikají kvalitou malby, ale nejsou známí. Jednou z cest k jejich zviditelnění jsou společné aukce se zkušenými a uznávanými umělci. A mám radost, že tato starší generace nám neodmítá obrazy do takových aukcí dávat a mladé podporuje. Co mě dál těší, na čtyřech posledních takových aukcích se vždy prodalo vše a za velice kvalitní ceny. Nadto dlouhodobě děláme dvě aktivity: aukci pro konto Bariéry a aukci s úplně jinými parametry pro Paraple, kde vybíráme vždy 10 obrazů, kde výtěžek z nich jde na jejich konto. Právě zde se zrodila myšlenka společné aukce. A těší mne, že s námi dlouhodobě spolupracujea mezi našimi partnery je také investiční banka Patria i privátní bankovnictví ČSOB.
Patria.cz: Mohl byste vyzdvihnout několik autorů, u nichž je hodnota jejich umění výrazně na vzestupu?
Poválečné obrazy od Toyen, poválečné obrazy od Emila Filly. To byly kategorie, které byly dle mne neprávem opomenuty. Štýrský. Šíma. Z dalších autorů to je například Alén Diviš, pro širokou veřejnost neznámý autor, který z desítek tisíc roste do stovek tisíc za obraz. Antonín Slavíček naprosto oprávněně zarezonoval v naší aukci. Václav Radimský, autor, který se vyšvihl díky výstavě a díky knize. Z klasického 19. století – Brožík, Hynais, několik rekordů z generace Národního divadla.
Galerie Kodl: Špála, Národní divadlo
Patria.cz: Kolik jsou schopni a ochotni platit sběratelé a investoři? Jak se posouvá kupní síla, kterou jste sám zmínil?
Naše doposud rekordní aukce začínaly kolem 70 až 80 milionů korun. U poslední z nich sama vyvolávací cena překonávala onu magickou hranici 100 milionů korun, nakonec jsme se ale dostali na výslednou hodnotu čtvrt miliardy za tuto jednu aukci. Z pohledu rozměrů českého trhu to jsou úžasná čísla a já v českém umění vnímám potenciál dalšího růstu. A na vaši otázku si tedy dovolím odpovědět takto obraty a také aukčními rekordy. Poslední aukce jich přinesla 20, nárůst v aukci překonal 70 procent. To je také unikátní číslo. Na aukci nám přišlo přes šest stovek lidí, na výstavu před ní se přišly podívat více než 4 tisíce návštěvníků. Výtvarné umění se viditelně stalo společensky přitažlivým, moderním, a to je fajn. Teď máme před sebou aukci na sklonku listopadu, ve které vyvolávací ceny děl přesahují 110 milionů korun.
Patria.cz: Padne nový rekord?
Na 250 děl se můžete přijít podívat na předaukční výstavu, která nyní probíhá u nás v Galerii KODL na Národní třídě. Zkuste si odhadnout sám. Samotná aukce se pak koná v neděli 26. listopadu od 12 hodin ve Velkém sále na Žofíně.
Galerie Kodl: Předaukční výstava před aukcí v neděli 26. listopadu od 12 hodin ve Velkém sále na Žofíně.
Patria.cz: Co byste v jejím rámci vyzdvihl?
Toho je mnoho. Na kupce čekají skvostná díla autorů jako jsou Antonín Procházka, František Foltýn, Antonín Slavíček, Rudolf Kremlička, Václav Špála nebo Emil Filla. I tentokrát kompletní výtěžek z prvních deseti položek předáme na účet Centra Paraple.
Cekem 28 obrazů se bude dražit nad hranicí milionu korun. Nejdražší prací aukce je dílo Antonína Procházky Zátiší s vázou a kyticí startující na osmi milionech korun. Vyvolávací cenu šesti miliónů dosahuje obraz Jana Zrzavého Kalvárie v Locronanu II, stejně jako plátno Antonína Slavíčka nesoucí název Po dešti. Za pět a půl miliónů bude nabízena velkoformátová Kompozice od Františka Foltýna.
Jedním z nejstarších děl je nesčetněkrát vystavované a publikované unikátní plátno Tři objímající se andělé od Františka Tkadlíka. Sběratelsky zcela unikátní je dílo Psík od na trhu naprosto výjimečně se vyskytujícího Karla Purkyně z 60. let 19. století, stejně jako znovuobjevené plátno Krkonošská bouda sourozenců Quido a Amálie Mánesových. Mistry české krajinomalby velkolepě reprezentuje několik prací Antonína Chittussiho a bohatě zastoupená je i Haushoferova škola v čele s raným monumentálním plátnem Bedřicha Havránka. Mařákova škola je prezentována zejména dvěma významnými díly Antonína Slavíčka a velkoformátovým plátnem Otakara Lebedy. Skutečně radostnou událostí je návrat Babičky Dapeciové zpět do českých sbírek. Tento portrét dokládá nepřekonatelné kresebné mistrovství Maxe Švabinského. Francouzské impresionisty pak zastupuje Armand Guillaumin a jeho plátno Oráč v krajině.
Galerie Kodl: Mánes, Bouře v horách
Česká moderna je opět nadmíru kvalitně zastoupena nejen těmi nejznámějšími autory, ale zejména pak významnými díly, která byla po mnoho desítek let nedostupná v soukromých sbírkách. Jedním z nich je vynikající zátiší Antonína Procházky na pomezí orfistického a abstraktního umění vročené do počátku první světové války. Nefigurativní polohu malby rovněž představuje i artificiální plátno z pařížské periody Františka Foltýna, které si v ničem nezadá s díly od Františka Kupky. Třicátá léta výborně reprezentuje Portrét paní L. Seifertové od Josefa Šímy. K vidění jsou díla i velikánů českého poválečného umění Mikuláše Medka, Roberta Piesena, Františka Muziky a dalších.
Nepřehlédnutelná je i zcela výjimečná plastika Hlava medusy od Theodora Pištěka, který nedávno oslavil své významné životní jubileum právě v Galerii KODL. Při této příležitosti byla rovněž pokřtěna výpravná publikace „Theodor Pištěk Člověk a stroj“ od Petra Volfa.
Patria.cz: A vraťme se k těm novým, současným autorům.
Práce umělců Jana Pištěka, Pavla Brunclíka, Josefa Bolfa, Jiřího Straky, Jaroslava Valečky, Petra Nikla, Zdeňka Sýkory, Františka Ronovského, Jánuše Kubíčka a Jana Knapa. Ti všichni, případně rodiny těchto autorů, se rozhodli přispět svým dílem do Aukce pro Paraple.
Galerie Kodl: Foltýn, 1927
PhDr. Martin Kodl pochází ze staré významné sběratelské rodiny. Narodil se v Praze do jedné z prvních funkcionalistických vil postavených jeho dědou architektem Jiřím Kodlem v roce 1928. Vystudoval gymnázium a později filosofickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze a ještě před revolucí v roce 1989 byl jedním ze spoluzakladatelů první novodobé aukční síně Antikva Nova Praga, se kterou též pořádal 21. 10. 1989 aukci, která se stala první v novodobé historii aukcí v ČR. O té doby je majitelem jedné z nejúspěšnějších aukčních síní v ČR, která od loňského roku přesídlila do prestižních prostor prvního Topičova salonu v Praze.
Galerie Kodl: Švabinský, Babička
Aukční den 79
Vážení přátelé, sběratelé a milovníci umění,
srdečně Vás zveme na předaukční výstavu 250 mimořádných uměleckých děl v celkové vyvolávací ceně přes 110 milionů korun probíhající od 30. října do 25. listopadu, včetně všech víkendů, v Galerii KODL na Národní třídě.
Samotná již 79. aukce se uskuteční v neděli 26. listopadu od 12 hodin ve Velkém sále na Žofíně.
Kompletní výtěžek z prvních deseti položek bude již tradičně předán na účet Centra Paraple.
Vaše Galerie KODL