Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Nejlepší akciové sázky na samořídící auta

Nejlepší akciové sázky na samořídící auta

24.01.2018 18:35

Dnes je poměrně těžké predikovat, jak žhavé to bude s elektrifikací automobilové dopravy. A ještě těžší je odhadnout, které automobilky budou v honbě za touto elektrifikací vítězi a které se budou pohybovat na opačném konci pelotonu. Jak jsem tu psal před časem, řešením tohoto investičního dilematu může být nákup společností, které stojí v celé výrobně-uživatelské vertikále pod „frontovou linií“, tedy například výrobců pneumatik. A podobné je to s autonomním řízením.

Pokud bychom si měli tipnout, které společnosti budou v čele pokroku směrem k samořídícím autům, asi bychom vybírali ze skupiny tvořené Alphabetem, Applem, Teslou a jim podobným. Často je v této souvislosti také zmiňována NVIDIA. Na Fool.com ale můžeme narazit na tezi tvrdící, že nejlepší sázkou mohou být staří dobří výrobci počítačových pamětí DRAM. Příčina je jednoduchá – ať již vyhraje kterákoliv autonomní technologie, bude potřebovat velké množství paměti, a konkrétně DRAM.

Její výroba je dnes již značně komoditizovaná. Na Fool.com ovšem tvrdí, že odvětví si již prošlo velkou vlnou bankrotů a konsolidace. Trhu tudíž dominují tři hlavní hráči, kteří drží asi 95% podíl: Micron, SK Hynix a Samsung. Že nejde o odvětví pro slabé povahy ukazuje i následující graf, který popisuje vysoce cyklický vývoj prodejů pamětí:

01 

Ředitel Micronu Sanjay Mehrotra před nedávnem poukázal na to, že plně autonomní vozy budou muset zpracovávat obrovské množství dat a informací a dělat miliony rozhodnutí během setiny sekundy, aby zajistily bezpečný a pohodlný transport pasažérů. Bloomberg zase poukazuje na to, že v roce 2016 bylo vyrobeno asi 11,1 milionů serverů, které svou kapacitou odpovídají tomu, jak by měla být paměťově vybavena samořídící auta. Současný počet prodaných aut ročně se pohybuje kolem 88 milionů, takže „poptávka po DRAM by teoreticky mohla vzrůst osmkrát“. Micron přitom nyní generuje výrobou serverů asi 15 % svých tržeb (zhruba to samé platí o SK Hynix). Podívejme se na něj detailněji.

Jak ukazuje následující graf, s Micronem se investoři rozhodně nenudí, ale pokud vydrželi i kolaps roku 2015, vyplatilo se jim to. Vysoká volatilita posledních let totiž jde ruku v ruce s návratností několikanásobně převyšující návratnost celého trhu:

02
Zdroj: Morningstar

Tabulka ukazuje, že volatilita není dána jen náladami investorů, ale i vysokou proměnlivostí aktuálních čísel, která by nás po zhlédnutí prvního grafu ale neměla překvapit. Firma byla během posledních pěti let na provozní úrovni schopna vydělat 5,9 miliardy dolarů (2017) i pouhých 170 milionů dolarů. Na volném toku hotovosti (to, co jí zbylo po investicích) loni vydělala 3,4 miliardy dolarů, rok předtím ovšem prodělala 2,6 miliardy dolarů. Hrát si při takové proměnlivosti s valuací je hrou skutečně teoretickou, ale pro zajímavost:

Kapitalizace dosahuje 50,8 miliard dolarů. Ospravedlnilo by jí například ono volné cash flow roku 2017 rostoucí dlouhodobě o 5 % ročně. Popsaná „autonomní“ investiční teze pak má jistě dobré rácio, obávám se ale, že v případě Micronu by o ní měli uvažovat pouze investoři vyhledávající i adrenalin.

 
 

Čtěte více:

Nvidia už nebude jediným dodavatelem čipů Tesle. Nevadí, říkají analytici (+komentář Patria Finance)
21.09.2017 14:26
Výrobce čipů Nvidia by se měl mít na pozoru. Dominantní hráč segmentu...
Audi se dostává do čela samořídícího pelotonu. Proč se tam ostatním zase tolik nechce?
28.09.2017 17:21
Německá automobilka Audi se posouvá do čela snah o automatizaci řízen...
Toyotě jsou samořídící auta málo. Chce jít mnohem dál
09.11.2017 6:23
Toyota Motor začala hovořit o tom, že umělá inteligence v automobilech...
Stanou se z aut autonomní zbraně?
20.01.2018 17:51
Financial Times poukazují na to, že autonomně řízená vozidla by se moh...

Váš názor
  • Don't be a (Motley) fool
    24.01.2018 21:44

    Elektrická auta predikovat je lehké - vyhrají. Nikoli kvůli ekologii, ale kvůli tomu, že elektrické motory jsou mnohem jendodušší, levnější, nevyžadují převodovku, atd. Otázka kapacity, ceny a váhy baterií bude časem vyřešena. Nicméně, jestliže Fool doporučuje Micron, tak od toho co nejdál.
    Dan
Aktuální komentáře
26.04.2024
9:07Rozbřesk: Mohou vyšší sazby Fedu vést k rychlejšímu snižování sazeb v eurozóně?
8:56Vřele přijatá čísla tech gigantů pomáhají Evropě do zeleného, Moneta poprvé bez nároku na dividendu  
8:30Microsoft zvýšil čtvrtletní zisk o pětinu, tržby překonaly očekávání
8:28Majitel Googlu výrazně zvýšil čtvrtletní zisk, poprvé vyplatí dividendu
6:24Willett Advisors: Spojené státy v mimořádné pozici, Čína hodnotovou akcií
25.04.2024
22:03Zámoří strhla do záporu Meta i pomalejší růst ekonomiky  
19:16ČD Cargo, a.s.: Tisková zpráva
19:10UNICAPITAL Invest III a.s.: Výroční zpráva 2023
19:04UNICAPITAL Invest VI a.s.: Výroční zpráva 2023
18:30Staro – nový technologický cyklus a atraktivita růstových akcií
17:05Martin Kycelt: Překvapivé reakce na výsledky Tesly a Meta Platforms
16:47Slabé HDP s vyššími inflačními tlaky. Po výsledcích se trhy potýkají i s makrodaty  
16:00SATPO finance, s.r.o.: Výroční finanční zpráva za rok 2023
16:00City Home finance III, s.r.o: Výroční finanční zpráva za rok 2023
15:46Braňo Soták k výsledkům Meta Platforms a staronové cílové ceně: Silná čísla "po zásluze" potrestána, akcie -15 %  
15:13Hermes vzdoruje zpomalení prodeje luxusního zboží, akcie však s dobrými výsledky dopředu počítaly  
12:50Deusche Bank s nejlepšími čísly od roku 2013. Zpět v čele ziskovosti investiční bankovnictví
12:09Sazby výš po delší dobu a trh zralý na další korekci?
11:37Miliardáři by podle ministrů G20 měli platit dvouprocentní majetkovou daň
11:08Těžařská firma BHP chce rivala Anglo American, vznikl by největší producent mědi

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:30USA - Výdaje na osobní spotřebu, m/m
16:00USA - Index spotř. důvěry Mich. university