Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Toyotě jsou samořídící auta málo. Chce jít mnohem dál

Toyotě jsou samořídící auta málo. Chce jít mnohem dál

09.11.2017 6:23
Autor: Redakce, Patria.cz

Toyota Motor začala hovořit o tom, že umělá inteligence v automobilech jim umožní poznat nás natolik dobře, že si je zamilujeme a auta budou náš vřelý vztah opětovat. Jde o poněkud podivný pohled na něco, co je jen hromadou oceli a senzorů. Výkonný ředitel automobilky Didier Leroy ale před několika dny na Tokyo Motor Show tuto vizi skutečně představil a šel dokonce ještě dál. Byl by rád, kdyby Toyota v budoucnu nebyla považována za automobilku, ale za „společnost lidského cestování“. Shelly Banjo z Bloomberg Gadfly si sice není jistá, co má tento výraz přesně znamenat, ale poukazuje na jednu podstatnou věc: Stále více lidí se nestará o to, co či kdo je doveze na požadované místo. A to by skutečně mohlo vyvolat velké změny v řadě odvětví. 

Lidem stále méně záleží na tom, jaké auto je veze, když využívají služeb Uberu či podobných společností. Auta sama jsou si navíc stále podobnější, protože výrobci a dodavatelské řetězce fúzují, využívají se stejné platformy a díly. Pokud bude pokračovat posun směrem k autonomnímu řízení a z automobilů nakonec úplně zmizí volanty, bude zákazníkům na jejich typu a značce záležet ještě míň. Můžeme se pak dostat do stavu, kdy lidé budou mít k autům podobný vztah jako k dopravním letadlům. Budou vědět, odkud kam se chtějí dopravit, ale jen málo z nich bude schopno říci, jaká značka je tam vlastně dovezla.

Automobilky se tuto vizi budoucnosti snaží uchopit rozdílnými způsoby. Nissan spolupracuje s NASA na vytvoření centra, které by fungovalo podobně jako řízení letového provozu. To by pomáhalo s řízením autonomních vozů a se zvyšováním důvěry v jejich technologie. Zároveň by měla růst i důvěra ve značku Nissan. Yamaha Motor zase vytvořila motocykl s umělou inteligencí nazvaný Motoroid s tím, že podle vedení společnosti má „posílit jednotu mezi jezdcem a strojem“. Nové systémy mají také automobilkám pomoci získat více dat o zákaznících a pak jim nabízet „zážitky z jízdy ušité na míru“. Předpokládá se, že podobně jako u aerolinek bude platit jedna věc: Čím déle budete službu té či oné společnosti využívat, tím více jí budete důvěřovat a tím menší bude pravděpodobnost přechodu ke konkurenci. 

Pokud ale věci půjdou směrem podobným cestě aerolinek, bude muset přijít konsolidace automobilek a zmenšení jejich počtu. U leteckých společností si většina zákazníků vybírá podle ceny letenek a nabízení prémiových služeb za prémiové ceny je složité. O skutečné věrnosti se dá hovořit jen u zákazníků, kteří létají velmi často. A dá se předpokládat, že v osobní automobilové dopravě by konkurence byla ještě ostřejší, protože tu existuje více alternativ. 

„Pohled na všechny společnosti, které se účastnily Tokyo Motor Show, mi připomněl technologickou bublinu. Během jejího nafukování se najednou začala každá společnost nazývat technologickou. Dnes se zase hodně firem chlubí tím, jakou převratnou technologii má k dispozici pro auta. Je ale těžké přijít na to, proč by všechny ty technologie měly zvýšit celkové prodeje automobilů. Naopak. Pokud se skutečně přesuneme od osobního vozu k nabízení služeb podobných tomu, co činí letecké společnosti, o nějakém osobním vztahu mezi zákazníkem a automobilkou, o kterém hovoří Toyota, bude jen těžké hovořit,“ uzavírá Banjo. 

 

Čtěte více:

Čína si stále více zahrává s ohněm
28.10.2017 12:08
Čínská ekonomika si letos vede velmi dobře a významnou měrou k tomu př...
Jakou hodnotu má analytická hvězda? Větší než právník...
29.10.2017 16:50
Jaká je vlastně hodnota akciového analytika? EU bude za méně než tři m...
Víkendář: Jak obvykle končí diktátoři
28.10.2017 7:47
V nejedné části světa roste popularita a moc autoritářských vládců. Vy...
O e-náklaďácích se moc nemluví. Segment ale nabízí atraktivní příležitosti
05.11.2017 12:28
Zatímco v segmentu osobních elektrických aut se v posledních měsících ...
Investiční téma následujících měsíců: Zánik Phillipsovy křivky a revoluční změny v centrálních bankách
30.10.2017 7:09
Mezi ekonomy a investory zaměřujícími se na makroekonomické strategie ...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
15.12.2025
10:00Revolucionář v robotických vysavačích iRobot vyhlásil bankrot
8:56Poslední celý obchodní týden roku pro akcie otevírají zisky futures a zlato o u maxima. Otazníky nad AI a Santa rally  
8:47Rozbřesk: Nová vláda přebírá ekonomiku s nízkou inflací. Energie ji v lednu mohou stlačit ještě níže
6:01Investiční výhled 2026: Čína přispívá k růstu i rizikům  
14.12.2025
13:21BlackRock: Umělá inteligence přinese dezinflační tlaky, Fed by měl jít se sazbami dolů
9:33Víkendář: Místo centrální banky podřízené vládě je lepší to, co udělal Clinton v 90. letech
13.12.2025
14:29Trumpova politika a její skutečné plody
9:07Víkendář: Změní stablecoiny monetární prostředí a fungování centrálních bank?
12.12.2025
22:00Wall Street se propadla nejvíce za tři týdny; stačilo pár komentářů k AI  
17:36Třetí fáze akciového trhu: těšení se na přínosy nových technologií
16:04Apple vs. AI bublina. Proč investoři hledají útočiště u výrobce iPhonu?
14:04Českou ekonomiku zatím táhne spotřeba a investice, ale zpomalení je na obzoru
12:37Euforie nevydržela. Akcie Broadcomu po konferenčním hovoru klesají kvůli obavám o ziskovost v AI  
12:20Michal Strnad plánuje expanzi. Chce z CSG udělat lídra evropského obranného průmyslu a zvažuje IPO v Amsterdamu
12:09Perly týdne: Bublina není důvod k prodeji
10:50Po euforii přichází korekce: Broadcom hlásí silné tržby a vyšší dividendu, ale AI výhled zůstává nejasný
9:55Nová cílová cena Patrie pro Komerční banku: Prostor pro růst se zmenšuje  
8:58Nová cílovka pro Komerční banku, renesance evropských dluhopisů a úspěch Eli Lilly  
8:52Rozbřesk: Odloží Evropská komise zákaz hybridních automobilů? Automobilky by tento krok uvítaly
6:10Investiční výhled 2026: Kondice ekonomik, inflace a blížící se volby  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
0:50JP - Index podnikatelské aktivity Tankan
3:00Čína - Maloobchodní tržby, y/y
3:00Čína - Průmyslová výroba, y/y
10:00CZ - Běžný účet, mld. Kč
11:00EMU - Průmyslová výroba, y/y
14:30USA - Empire State Manufacturing index