Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Toyotě jsou samořídící auta málo. Chce jít mnohem dál

Toyotě jsou samořídící auta málo. Chce jít mnohem dál

09.11.2017 6:23
Autor: Redakce, Patria.cz

Toyota Motor začala hovořit o tom, že umělá inteligence v automobilech jim umožní poznat nás natolik dobře, že si je zamilujeme a auta budou náš vřelý vztah opětovat. Jde o poněkud podivný pohled na něco, co je jen hromadou oceli a senzorů. Výkonný ředitel automobilky Didier Leroy ale před několika dny na Tokyo Motor Show tuto vizi skutečně představil a šel dokonce ještě dál. Byl by rád, kdyby Toyota v budoucnu nebyla považována za automobilku, ale za „společnost lidského cestování“. Shelly Banjo z Bloomberg Gadfly si sice není jistá, co má tento výraz přesně znamenat, ale poukazuje na jednu podstatnou věc: Stále více lidí se nestará o to, co či kdo je doveze na požadované místo. A to by skutečně mohlo vyvolat velké změny v řadě odvětví. 

Lidem stále méně záleží na tom, jaké auto je veze, když využívají služeb Uberu či podobných společností. Auta sama jsou si navíc stále podobnější, protože výrobci a dodavatelské řetězce fúzují, využívají se stejné platformy a díly. Pokud bude pokračovat posun směrem k autonomnímu řízení a z automobilů nakonec úplně zmizí volanty, bude zákazníkům na jejich typu a značce záležet ještě míň. Můžeme se pak dostat do stavu, kdy lidé budou mít k autům podobný vztah jako k dopravním letadlům. Budou vědět, odkud kam se chtějí dopravit, ale jen málo z nich bude schopno říci, jaká značka je tam vlastně dovezla.

Automobilky se tuto vizi budoucnosti snaží uchopit rozdílnými způsoby. Nissan spolupracuje s NASA na vytvoření centra, které by fungovalo podobně jako řízení letového provozu. To by pomáhalo s řízením autonomních vozů a se zvyšováním důvěry v jejich technologie. Zároveň by měla růst i důvěra ve značku Nissan. Yamaha Motor zase vytvořila motocykl s umělou inteligencí nazvaný Motoroid s tím, že podle vedení společnosti má „posílit jednotu mezi jezdcem a strojem“. Nové systémy mají také automobilkám pomoci získat více dat o zákaznících a pak jim nabízet „zážitky z jízdy ušité na míru“. Předpokládá se, že podobně jako u aerolinek bude platit jedna věc: Čím déle budete službu té či oné společnosti využívat, tím více jí budete důvěřovat a tím menší bude pravděpodobnost přechodu ke konkurenci. 

Pokud ale věci půjdou směrem podobným cestě aerolinek, bude muset přijít konsolidace automobilek a zmenšení jejich počtu. U leteckých společností si většina zákazníků vybírá podle ceny letenek a nabízení prémiových služeb za prémiové ceny je složité. O skutečné věrnosti se dá hovořit jen u zákazníků, kteří létají velmi často. A dá se předpokládat, že v osobní automobilové dopravě by konkurence byla ještě ostřejší, protože tu existuje více alternativ. 

„Pohled na všechny společnosti, které se účastnily Tokyo Motor Show, mi připomněl technologickou bublinu. Během jejího nafukování se najednou začala každá společnost nazývat technologickou. Dnes se zase hodně firem chlubí tím, jakou převratnou technologii má k dispozici pro auta. Je ale těžké přijít na to, proč by všechny ty technologie měly zvýšit celkové prodeje automobilů. Naopak. Pokud se skutečně přesuneme od osobního vozu k nabízení služeb podobných tomu, co činí letecké společnosti, o nějakém osobním vztahu mezi zákazníkem a automobilkou, o kterém hovoří Toyota, bude jen těžké hovořit,“ uzavírá Banjo. 

 

Čtěte více:

Čína si stále více zahrává s ohněm
28.10.2017 12:08
Čínská ekonomika si letos vede velmi dobře a významnou měrou k tomu př...
Jakou hodnotu má analytická hvězda? Větší než právník...
29.10.2017 16:50
Jaká je vlastně hodnota akciového analytika? EU bude za méně než tři m...
Víkendář: Jak obvykle končí diktátoři
28.10.2017 7:47
V nejedné části světa roste popularita a moc autoritářských vládců. Vy...
O e-náklaďácích se moc nemluví. Segment ale nabízí atraktivní příležitosti
05.11.2017 12:28
Zatímco v segmentu osobních elektrických aut se v posledních měsících ...
Investiční téma následujících měsíců: Zánik Phillipsovy křivky a revoluční změny v centrálních bankách
30.10.2017 7:09
Mezi ekonomy a investory zaměřujícími se na makroekonomické strategie ...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
09.11.2025
15:02Pomohl by další pokles sazeb ekonomice a trhu, nebo by spíše nafukoval bublinu a přispíval k finanční nestabilitě?
10:40Víkendář: Naráží oddlužení naráží na „sebevztahující se pesimismus“?
08.11.2025
14:35Synchron získal 200 milionů dolarů na méně invazivní technologii, která umožní ovládat počítač myšlenkami
9:04Víkendář: Lidé se bojí vládních dluhů, ale jejich snižování vlastně nechtějí
07.11.2025
18:04Skepse kolem AI, vládní „shutdown“ a obavy z ekonomického zpomalení srážejí trhy  
17:06Několik dolarových příběhů
15:12Od euforie ke skepsi. Trhy znepokojuje finanční náročnost plánů OpenAI po výroku CFO  
13:17Proč drží Čína s USA krok v závodě umělé inteligence? Masivní čipové klastry od Huawei a levné energie
11:45Perly týdne: Máme pomýlené představy o umělé inteligenci?
11:20RMS Mezzanine, a.s.: Vnitřní informace
11:05Akcie pevnou půdu zatím nenacházejí. Slibný úvod v Evropě rychle vyprchal  
10:23Bureš: Maloobchod zvolňuje, spotřeba i tak zůstane hlavním “motorem” ekonomiky
9:22Zbrojní gigant Rheinmetall zvýšil zisk o 18 % a staví nové továrny. Akcie stagnují
8:54Evropa míří k pozitivnímu zahájení, daří se německému vývozu  
8:53Rozbřesk: Koruna nereagovala na zasedání ČNB, slabší trh práce v USA posunul eurodolar výše
8:32Bude Musk prvním bilionářem? Akcionáři Tesly mu přiklepli rekordní plán odměn
6:01Morgan Stanley: Známky spekulace, ale čas na odchod z akciového trhu ještě nenastal
06.11.2025
22:01Výsledková sezona pokračuje s technologiemi centru pozornosti  
17:29Od roku 1950 po současnost: „pravidla“ podle kterých trhy (ne)fungují
17:10ČNB ponechává sazby beze změny, pro nejbližší měsíce potvrzuje stabilitu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data