Mírně optimisticky bylo možné vnímat lednové výsledky evropského průmyslu zveřejněné ve středu. Svoji roli sice sehrála energetika, která celková čísla vylepšila, nicméně první zmínka o tom, že se už alespoň (a prozatím) průmysl nepropadá dále, tu je. Přílišnému optimismu však brání minimálně vyznění dosavadních PMI, které na jasný obrat k lepšímu ovšem stále neukazují. Jak je na tom tuzemský průmysl s jeho produkcí a zakázkami se ovšem dozvíme až dnes.
Pro největší část tuzemského průmyslu – výrobu automobilů – zatím situace moc pozitivně nevyznívá. Registrace osobních automobilů na unijním trhu dopadly i v únoru podle dnes zveřejněných čísel ne zrovna optimisticky. Nové registrace se v únoru propadly o další procento a za první dva měsíce roku tak vykazují pokles o necelá tři procenta. Tři z pěti největších trhů vykázaly opět pokles (IT, UK, ES), naopak německý a francouzský se tentokrát mohou pochlubit mírným růstem. Jde samozřejmě o první čísla, která naznačují jakousi stabilizaci po více než půl roce turbulencí způsobených mj. „zelenými“ regulacemi, nicméně na potvrzení bodu obratu to zatím ještě nestačí. Prozatímní výsledky lze hodnotit maximálně jako nadějné a na potvrzení stabilizace či nového trendu si bude třeba počkat na statistiky za březen.
Zapomenout nelze ani na to, že více než třetina produkce evropského automobilového průmyslu míří na export a tam se zatím na lepší časy ještě ani nezablesklo. Z pohledu tuzemské ekonomiky lze říci, že od výroby automobilů zatím nemůže letos čekat takovou vzpruhu, aby jí zabránila v dalším možném zpomalování.
A pro úplnost nelze úvodník nezakončit ničím jiným než komplexním shrnutím dalšího kola napínavého hlasování v britském parlamentu, které poodkrylo další postup v tzv. brexitu. Odklad: ano; další referendum: ne. Po sérii jednání tento týden tedy situace „vykrystalizovala“ do těchto možných naprosto jasných scénářů (bez uvedení pořadí podle pravděpodobnosti, protože tu vlastně nikdo nezná). Pokud jde o rychlost brexitu, připadá v úvahu 1) krátký odklad, 2) dlouhý odklad a 3) žádný odklad. V případě stylu provedení se nabízejí tyto varianty: 1) divoký brexit, 2) řízený brexit nebo 3) žádný brexit. Nebo možná něco dalšího…
TRHY
CZK a dluhopisy
Koruna během včerejšího obchodování oscilovala bez jakéhokoliv jasného směru okolo úrovně 25,66 EUR/CZK. Na guvernérův komentář o maximálně dvojím zvýšení úrokových sazeb v letošním roce zatím reagovat nestihla, stejně jako na uklidňující slova o tom, že je třeba nepodléhat „některým krizovým scénářům, které se objevují“. Z jeho slov lze vyvodit, že myšlenku na další zvýšení sazeb ČNB neopustila ani na základě holubičího postoje ECB. Nadále však předpokládáme, že tuzemská centrální banka nebude s dalším zpřísňováním měnové politiky příliš pospíchat a počká si vyznění nové várky dat z tuzemské ekonomiky, stejně jako na vyhodnocení přetrvávajících vnějších rizik a nejistot.
Zahraniční forex
Dolar se udržuje v lehké defenzivě, ale pravděpodobně mu bude hrát do karet doznívání slabších čínský čísel (nejslabší průmysl za posledních 17 let) i uvolněná měnová politika Bank of Japan. Na druhé straně euru na frontě s USD může pomáhat rýsující se vidina delšího odkladu brexitu.
Ropa
Bez výraznějšího vzruchu se ropa Brent drží i ke konci týdne těsně nad hranicí 67 USD/barel. Včerejší report kartelu OPEC sice zaujal pokračujícím snižováním těžby (v únoru meziměsíčně o 221 tis. barelů denně), na kterém nese zásadní podíl kolaps produkce ve Venezuele a agresivní škrty Saúdské Arábie. Na druhou stranu při pokračující expanzi těžby mimo OPEC - zejména ve Spojených státech - kartel explicitně zmiňuje “sdílenou zodpovědnost producentských států za vyrovnávání nerovnováh na ropném trhu”. Jinými slovy, OPEC přiznává, že výhled na tržní fundamenty v roce 2019 je pro něj nadále nepříznivý, a tak vlastně nezbývá moc jiných alternativ, než pokračovat v těžebních škrtech i po zbytek roku.
Dnes bude ropný trh zajímat zejména vyznění měsíčního reportu od Mezinárodní energetické agentury. Posledním důležitým číslem týdne pak bude aktivita amerických producentů od agentury Baker Hughes.