Americký výrobce letadel a letecké techniky se ve druhém čtvrtletí propadl do ztráty 2,94 miliardy USD (67,4 miliardy Kč) ve srovnání se ziskem 2,2 miliardy USD ve stejném období loni. Důvodem je odstavení z provozu jeho nejprodávanějších letadel 737 MAX po dvou vážných nehodách. Akcie v reakci na výsledky v předobchodní fázi odepsaly až 1,1 %, téměř celou ztrátu však ještě před zahájením obchodování vymazaly.
Firma už minulý týden avizovala, že v souvislosti s problémy letadel 737 MAX odepíše zhruba 4,9 miliardy dolarů. Podle tehdejšího prohlášení Boingu byl odpis ekvivalentní 8,74 USD/ akcie částečně vykompenzován vyššími objemy ze zbrojní divize a divize služeb.
Nyní firma oznámila, že příjmy obranné, vesmírné a bezpečnostní divize vzrostly o osm procent na 6,6 miliardy USD. Tržby divize služeb rostly meziročně o 11 procent na 4,5 miliardy dolarů.
Firma také dodala, že zatím nevydá výhled na letošní rok kvůli nejistotě kolem návratu letadel 737 MAX do provozu.
Očištěná ztráta na akcii činila 5,82 USD, což je lepší výsledek, než čekali analytici. Ti v anketě společnosti FactSet čekali ztrátu 6,69 USD na akcii. Podle firmy čísla vylepšila zlepšující se marže u letadla 787 Dreamliner. Příjmy se meziročně propadly o 35 procent na 15,75 miliardy USD z tehdejších 24,8 miliard, rovněž ale překonaly odhady analytiků.
Příjmy divize komerčních letadel klesly o 66 procent na 4,72 miliardy USD, dodávky letadel odběratelům se pak snížily o 104 na 90. Divize se propadla do ztráty 4,95 miliardy USD po zisku 1,79 miliardy USD před rokem.
Podle prezidenta a generálního ředitele společnosti Dennise Muilenburga je současná situace pro momentem pravdy. Firma podle něj zůstává plně soustředěna na bezpečné navrácení letadel 737 MAX do provozu.
Modely 737 MAX nelétají od půlky března letošního roku. v současnosti sice již testuje úpravy jejich softwaru, podle společnosti je ale nejasné, jak dlouho ještě letadla zůstanou na zemi.
Zdroj: ČTK, CNBC