Šéf Tesly Elon Musk v úterý oznámil, že postaví svou první evropskou továrnu v srdci Německa - v Berlíně. Musk to oznámil při obdržení ceny Zlatého volantu od německých bulvárních novin Bild a dodal, že vytvoří v hlavním městě také „průmyslové a designové centrum“.
Osoba obeznámená s touto záležitostí řekla, že zde bude montovat své Modely 3 a Modely Y, a to v místě poblíž navrhovaného nového letiště. Zahájit výrobu chce v roce 2021. Musk na twitteru dodal, že továrna bude vyrábět nejen auta, ale také pohonné systémy a baterie, začít chce s vozem Model Y.
„Německé strojírenství je prvotřídní, a to je důvod, proč umisťujeme naši Gigafactory Europe právě do Německa,“ řekl Musk a dodal, že v této zemi byly vyrobeny jedny z nejlepších vozů na světě. K Muskovi se na pódiu připojil i Herbert Diess, generální ředitel , který Muska chválil „za průkopnictví, za to, že nás táhne a tlačí na nás“.
Skupina je na dobré cestě stát se největším světovým výrobcem elektromobilů a v příštím desetiletí jich plánuje vyrobit více než 22 milionů. Jeho nový Taycan je přímým konkurentem Modelu 3 od Tesly, zatímco ID.3, první elektrický hatchback pro masový trh, by měl být v prodeji příští rok.
Diess dodal, že on i Musk “sdílejí vizi “ a že „německý průmysl nyní opravdu silně investuje a budeme vás tak držet v pozoru“. Musk již dříve tohoto německého šéfa na Twitteru obhajoval a napsal, že Diess „toho dělá pro přechod k elektromobilům víc než kterákoli jiná velká automobilka“.
se mezi významnými výrobci automobilů zavázal k největšímu přechodu na elektromobily i vzhledem k přísné regulaci emisí v EU příští rok. Také vytvořil společný podnik se švédským výrobcem baterií Northvolt a staví svůj vlastní závod na výrobu baterií v Salzgitteru. Minulý týden se němečtí šéfové automobilového průmyslu setkali s vládou Angela Merkelové v Berlíně a vyzvali ji, aby se více zasadilo o instalaci nabíjecích míst v celé zemi a zvýšila tak poptávku po elektromobilech.
Záměr americké společnosti Tesla postavit v Německu továrnu považuje ministr hospodářství Peter Altmaier za velký úspěch pro Německo. Němečtí představitelé podle listu Die Zeit očekávají, že ve spolkové zemi Braniborsko vznikne až 7000 nových pracovních míst, další stovky až tisíce pak v Berlíně.
"Rozhodnutí postavit v Německu vysoce moderní továrnu na elektroauta je dalším důkazem atraktivity Německa," řekl Altmaier s tím, že Německo má příležitost stát v centru světového dění v oblasti elektrifikaci dopravy. Muskovo prohlášení považuje za skvělou zprávu, neboť závod vytvoří nová pracovní místa. O případných pobídkách zatím Německo podle Altmaiera s Teslou nejednalo, k výrobci elektroaut chce ale země přistupovat jako k jakékoliv jiné automobilové společnosti.
Tesla již inzeruje, že pro svou Gigafactory 4 hledá v Německu servisní a instalační personál. I když prodeje Tesly výrazně nesnížily prodeje tradičních německých automobilek, rychlostí, kterou se jí podařilo navýšit výrobu, vyvíjí tlak na automobilky jako VW, BMW a Daimler, aby urychlily své plány pro elektromobily.
Vpád tohoto spoluzakladatele PayPalu do Německa začal už v roce 2016, kdy získala Grohmann Engineering, specializovanou skupinu na automatizovanou výrobu. "Chceme, aby se Německo stalo v podstatě součástí Tesly," řekl v té době.
Berlín ale není epicentrem německé výroby automobilů. Hlavní sídlo společnosti je Wolfsburg, 228 km na západ, a Stuttgart, domov , Bosche a , je 632 km jihozápadně. Berlín se ale stal centrem služeb nové mobility. Když se a spojily na vytvoření nového společného podniku, založily skupinu v Berlíně. Skupina pro sdílenou jízdu Moia sídlí také v Berlíně.
Musk již dlouho tvrdil, že Tesla postaví svou další gigafactory v Evropě, žádnou konkrétní zemi ale nezmínil. Rozšíření do Evropy přichází po expanzi společnosti do Šanghaje, kde první vozidla Tesly „made in China“ právě sjíždí z výrobní linky.
Zdroj: FT, čtk