Původem český výrobce antivirů a prodává podrobná data o sto milionech svých uživatelů prostřednictvím dceřiné společnosti Jumpshot. Napsaly to včera na internetu Hospodářské noviny, podle kterých to ukazuje společné vyšetřování serverů Motherboard a PCmag. informace zveřejněné zahraničními médii nepopřel. Akcie společnosti ráno na pražské burze prohloubily pokles až na více než 6 %.
„V prosinci 2019 jsme rychle zareagovali a upravili naše bezpečnostní doplňky prohlížečů, tak aby splňovaly standardy obchodů s doplňky prohlížečů, takže vše nyní plně odpovídá jejich požadavkům. Současně jsme přestali používat jakákoliv data z bezpečnostních doplňků prohlížeče pro jiný účel, než je jádro našeho antivirového programu, včetně sdílení s naší dceřinou společností Jumpshot.
Ujišťujeme, že společnost Jumpshot nezískává osobní identifikační údaje jako jsou jména, e-mailové adresy nebo kontaktní údaje. Uživatelé měli vždy možnost odhlásit se a data se společností Jumpshot nesdílet. Od července 2019 jsme zavedli volbu „opt-in“, tedy možnost pro všechny nové uživatele zvolit si, zda chtějí data sdílet, nebo ne. Nyní také vyzýváme naše stávající uživatele bezplatného antivirového programu, aby se rozhodli pro možnost opt-in nebo opt-out. Tento proces bude dokončen v únoru 2020.
Naše platné Zásady ochrany osobních údajů podrobně popisují způsob ochrany dat, který jsme zavedli pro všechny naše uživatele. Ti si také mohou upravit úroveň ochrany osobních údajů pomocí široké škály nastavení dostupných v našich produktech, včetně kontroly nad jakýmkoli sdílením dat. Globálně jsme se všude, kde působíme, dobrovolně přihlásili k dodržování požadavků na ochranu soukromí GDPR a kalifornského spotřebitelského zákona California Consumer Privacy Act (CCPA).
Avast má dlouhou historii ochrany zařízení a dat uživatelů před škodlivým malwarem. Vnímáme velmi vážně naši odpovědnost za nalezení rovnováhy mezi soukromím uživatelů a nezbytným používáním dat pro naše základní bezpečnostní produkty,“ uvedl Avast v e-mailovém sdělení pro Patria.cz. Ze stejného prohlášení citovaly včera také HN.
Jumpshot koupil před sedmi lety jako výrobce nástrojů pro optimalizaci výkonu PC, napsaly HN. Problém, na který Motherboard a PCMag upozorňují, podle nich navazuje na zjištění z konce loňského roku. Mozilla, Opera a následně Google odstranily ze svých prohlížečů rozšíření antivirových systémů a kvůli tomu, že podle tvůrců aplikace AdBlock Plus sbírají uživatelská data a odesílají je na servery Avastu.
Už první zjištění o sběru uživatelských dat hájil s důrazem na to, že odesílaná data nelze vztáhnout ke konkrétním uživatelům, napsaly také HN. Dokumenty získané ze společnosti Jumpshot ale podle deníku ukazují, že každý uživatel, který používá rozšíření webového prohlížeče od Avastu pod značkou nebo , má přidělený jednoznačný identifikátor. Ten se prý změní pouze v případě, že uživatel kompletně odinstaluje a znovu nainstaluje produkty Avastu.
Avast založili v roce 1988 čeští výzkumníci Eduard Kučera a Pavel Baudiš, firma je jedním z průkopníků počítačového zabezpečení. V roce 2016 Avast koupil konkurenční českou antivirovou firmu AVG.
Akcie klesaly ráno na pražské burze i o více než 6 %, ztráty ale kolem 10:25 redukovaly na 4,4 %, zatímco index PX odepisuje zhruba 1,2 %. Společnost Peel Hunt dnes zahájila analytické pokrytí titulu, který se obchoduje i v Londýně, s cílovou cenou 405 GBp a doporučením "prodat". Mezi analytiky sledovanými Bloombergem je to aktuálně jediné prodejní doporučení, dalších 13 expertů doporučuje titul kupovat.
Od začátku roku jsou akcie Avastu v Praze vyšší o více než 10 %. Výkonnost titulu od předloňského vstupu na burzu ukazuje následující graf:
Zdroje: ihned.cz, Bloomberg, Patria.cz