Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář: VW a jeho americká katastrofa

Víkendář: VW a jeho americká katastrofa

15.03.2020 9:03
Autor: Redakce, Patria.cz

Za dieselový skandál Volkswagen v USA draze zaplatil. Musel mimo jiné postavit síť dobíjecích stanic pro elektromobily. Poukazuje na to Der Spiegel s tím, že se z toho automobilka nyní snaží těžit. Simon Hage ze Spiegelu v této souvislosti píše o testovací laboratoři nedaleko letiště ve Washingtonu, kde se testuje dobíjení různých elektromobilů počínaje Teslou přes Porsche až po Chevrolet.

Podle Spiegelu VW v této oblasti postupuje „velmi tiše“ už proto, že „elektrifikace Ameriky“ je součástí dvacetimiliardové pokuty, kterou firma musí platit v souvislosti se skandálem dieselgate. Ten začal právě v USA, když zde „VW začal do svých vozů v roce 2007 nahrávat podvodný software, který měl za cíl manipulaci s emisemi“. A paradoxně to může být právě trest, který VW dostal, co mu umožní vrátit se zpět na americký trh.

VW představí svůj vlastní elektromobil, síť dobíjecích stanic v USA již bude poměrně rozsáhlá. Scott Keogh, který stojí v čele americké divize VW, tak tvrdí, že zákazníci již nebudou mít takové obavy spojené s možností dobít si svůj elektromobil. Bez tlaku americké vlády by přitom podle Spiegelu VW nepostupoval tak rychle. V samotném Německu automobilky poměrně dlouhou dobu čekaly, než začaly investovat peníze do sítě dobíjecích stanic. Ve chvíli, kdy BMW, Daimler, Ford a VW k tomuto kroku konečně přistoupily, „měl americký rival, Tesla, již 5 000 stanic.“

Spiegel podotýká, že žádná automobilka nyní neprodává tolik elektromobilů jako Tesla a ta těží i ze své infrastruktury. A zatímco VW nikdy nedokázal znatelně penetrovat americký trh, Tesle se to v Německu daří. V továrně u Berlína chce například vyrábět 500 000 vozů. Tato „bitva mezi největší automobilkou na světě a nejinovativnější automobilkou na světě ovšem neprobíhá jen ve Virginii a Braniborsku, ale globálně.“

Šéf VW Herbert Diess se podle Spiegelu netají, že firma čelí významné výzvě a to se projevuje i v tom, jak tlačí na management, aby zrychlil posun k elektromobilitě. Jinak se může stát, „že nástupcem Golfu bude Tesla.“ Úspěch ale bude dán tím, zda VW přijde s konkurenceschopným elektromobilem. Plány na čistý diesel, které firma prosazovala dříve, tak nahrazuje snaha o expanzi v elektromobilitě včetně sítí dobíjecích stanic.

VW v USA spolupracuje při budování sítě i s Teslou, se kterou například jedná s energetickými firmami. Spojuje je nyní společný zájem, i když Tesla má svou vlastní síť a VW musí naopak budovat stanice, které budou „neutrální“. VW to ale považuje za výhodu, protože mu to přinese více klientů a „zvýší udržitelnost podnikatelského modelu“. Plán „Electrify America“ má přitom zajistit, aby v USA byl v roce 2021 v jeho rámci více než dvojnásobek současných asi 1 800 stanic. VW přitom podle Spiegelu pracuje i na plánech „Electrify Canada“ a také na možnosti expanze do Jižní Ameriky.

Keogh v této souvislosti připomněl šedesátá léta, kdy se VW stal „kultovní značnou“. Brouka tehdy uřídil téměř každý „počínaje hipíky a konče farmáři“. V devadesátých letech bylo dosaženo druhého vrcholu popularity této značky, a to díky vozům Jetta ba Golf. Pak ale „VW náhle ztratil kontakt s tím, co Američané chtěli“. Posouvali se totiž stále více k SUV a VW v té době žádný vůz tohoto typu neměl. VW také nepřišel včas s pickupem, přestože šlo o jeden z nejrychleji rostoucích segmentů na americkém trhu, podotýká Spiegel s tím, že tehdejší vedení VW považovalo následný vývoj v USA za „katastrofu“.


Zdroj: Der Spiegel


Čtěte více:

Víkendář: „iPhone moment“ německých automobilek?
09.11.2019 8:38
V roce 2040 by měla končit jedna velká éra německých automobilek. Spol...
Volkswagen nechce být druhou Nokií, musí se reformovat
17.01.2020 13:44
Volkswagen musí zrychlit restrukturalizaci svého byznysu, pokud se nec...
Kdy je diesel lepší než elektromobil
28.01.2020 17:22
Pokud budou elektromobily rozšířeny v zemích jako je Švédsko, kde je v...
Volkswagenu kvůli Číně klesl odbyt, méně aut prodala i Škoda
14.02.2020 12:36
Německému automobilovému koncernu Volkswagen v lednu meziročně klesl o...
Reuters: Německý autoprůmysl je v ohrožení, končí zlatá éra
20.02.2020 9:28
Když si Kristin a Thomas Schmittovi loni v létě vzali hypotéku a koupi...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
11:00EMU - Index ekonomické důvěry
14:00DE - Harmonizovaný CPI, y/y