Za dieselový skandál v USA draze zaplatil. Musel mimo jiné postavit síť dobíjecích stanic pro elektromobily. Poukazuje na to Der Spiegel s tím, že se z toho automobilka nyní snaží těžit. Simon Hage ze Spiegelu v této souvislosti píše o testovací laboratoři nedaleko letiště ve Washingtonu, kde se testuje dobíjení různých elektromobilů počínaje Teslou přes až po Chevrolet.
Podle Spiegelu v této oblasti postupuje „velmi tiše“ už proto, že „elektrifikace Ameriky“ je součástí dvacetimiliardové pokuty, kterou firma musí platit v souvislosti se skandálem dieselgate. Ten začal právě v USA, když zde „VW začal do svých vozů v roce 2007 nahrávat podvodný software, který měl za cíl manipulaci s emisemi“. A paradoxně to může být právě trest, který dostal, co mu umožní vrátit se zpět na americký trh.
Až představí svůj vlastní elektromobil, síť dobíjecích stanic v USA již bude poměrně rozsáhlá. Scott Keogh, který stojí v čele americké divize , tak tvrdí, že zákazníci již nebudou mít takové obavy spojené s možností dobít si svůj elektromobil. Bez tlaku americké vlády by přitom podle Spiegelu nepostupoval tak rychle. V samotném Německu automobilky poměrně dlouhou dobu čekaly, než začaly investovat peníze do sítě dobíjecích stanic. Ve chvíli, kdy , , a k tomuto kroku konečně přistoupily, „měl americký rival, , již 5 000 stanic.“
Spiegel podotýká, že žádná automobilka nyní neprodává tolik elektromobilů jako a ta těží i ze své infrastruktury. A zatímco nikdy nedokázal znatelně penetrovat americký trh, Tesle se to v Německu daří. V továrně u Berlína chce například vyrábět 500 000 vozů. Tato „bitva mezi největší automobilkou na světě a nejinovativnější automobilkou na světě ovšem neprobíhá jen ve Virginii a Braniborsku, ale globálně.“
Šéf Herbert Diess se podle Spiegelu netají, že firma čelí významné výzvě a to se projevuje i v tom, jak tlačí na management, aby zrychlil posun k elektromobilitě. Jinak se může stát, „že nástupcem Golfu bude .“ Úspěch ale bude dán tím, zda přijde s konkurenceschopným elektromobilem. Plány na čistý diesel, které firma prosazovala dříve, tak nahrazuje snaha o expanzi v elektromobilitě včetně sítí dobíjecích stanic.
VW v USA spolupracuje při budování sítě i s Teslou, se kterou například jedná s energetickými firmami. Spojuje je nyní společný zájem, i když má svou vlastní síť a musí naopak budovat stanice, které budou „neutrální“. to ale považuje za výhodu, protože mu to přinese více klientů a „zvýší udržitelnost podnikatelského modelu“. Plán „Electrify America“ má přitom zajistit, aby v USA byl v roce 2021 v jeho rámci více než dvojnásobek současných asi 1 800 stanic. přitom podle Spiegelu pracuje i na plánech „Electrify Canada“ a také na možnosti expanze do Jižní Ameriky.
Keogh v této souvislosti připomněl šedesátá léta, kdy se stal „kultovní značnou“. Brouka tehdy uřídil téměř každý „počínaje hipíky a konče farmáři“. V devadesátých letech bylo dosaženo druhého vrcholu popularity této značky, a to díky vozům Jetta ba Golf. Pak ale „VW náhle ztratil kontakt s tím, co Američané chtěli“. Posouvali se totiž stále více k SUV a v té době žádný vůz tohoto typu neměl. také nepřišel včas s pickupem, přestože šlo o jeden z nejrychleji rostoucích segmentů na americkém trhu, podotýká Spiegel s tím, že tehdejší vedení považovalo následný vývoj v USA za „katastrofu“.
Zdroj: Der Spiegel