Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář: „iPhone moment“ německých automobilek?

Víkendář: „iPhone moment“ německých automobilek?

09.11.2019 8:38
Autor: Redakce, Patria.cz

V roce 2040 by měla končit jedna velká éra německých automobilek. Společnost VW totiž plánuje, že v té době by již neměla vyrábět žádné vozy se spalovacími motory. Ke konci se ale možná chýlí i doba, kdy jsou německé vozy považovány za špičku, co se týče technické dokonalosti. Jak totiž poukazuje Der Spiegel, na změny, které nastaly již na počátku nového století, se německé automobilky nejdříve snažily reagovat snižováním emisí u naftových motorů. A když se ukázalo, že tato strategie nestačí, začaly prostě podvádět. Mezitím jim rostla konkurence v jiných zemích.

Der Spiegel tvrdí, že v Německu se namísto rozvoje elektromobilů zaměřili zejména na „manipulace s dieselovými motory“. A namísto testování autonomních vozů tam vymýšleli všechny možné argumenty proti jejich používání. V Kalifornii a v Číně se mezitím rodil „úplně jiný pohled na automobil a jeho používání“. Zatímco v Německu až donedávna převládal názor, že nové technologie jsou dobré jen pro zdokonalování tradičních vozů a podnikatelských modelů, v USA a v Číně „postavili digitální element do samého středu mobility“.

Daimler se nyní podle Spiegelu snaží všemožně ukázat, že drží krok s dobou. Na veletrhu ve Frankfurtu prezentoval řadu věcí od létajícího taxíku až po vůz poháněný palivovými články. Budoucnost podle jeho šéfů nebude záležet jen na tom, jaký pohon bude v odvětví dominovat, ale i na inteligentních systémech, které budou automobily využívat. Včetně jejich schopnosti budovat a řídit sítě samořídících vozů či poskytovat sdílené služby. Daimler se podle Spiegelu ale obává i konkurence společností, jako je Amazon či Google. Jejich hlasoví asistenti by si totiž „mohli najít cestu z našich příbytků do našich aut“. Daimler tak mohutně investuje do svého asistenta „Hey Mercedes“.

Der Spiegel poukazuje následně na to, že Google a jeho dceřiná společnost Waymo se intenzivně věnují konceptu autonomních vozů včetně neustálého sbírání dat z reálného provozu. Podle nových zpráv je systém firmy v takové fázi, že člověk musí v průměru převzít řízení jen jednou za 11 154 mil, tedy za 18 000 kilometrů. „Čísla německých automobilek jsou ve srovnání s tímto údajem šokující,“ dodává Der Spiegel. Včetně toho, že BMW testuje jen pět autonomních vozů a Mercedes-Benz čtyři, zatímco Waymo jich má 111 a GM 162. U vozů BMW je pak nutná intervence řidiče v průměru každých 1,6 mil.

Německé automobilky jsou pak podle Spiegelu „roky zpožděné“ za americkou Teslou. Ta je předčí například u baterií, ale i v celkovém přístupu. Její lidé totiž staví na tom, že vůz se dá postupně zlepšovat na základě nových aktualizací podobně, jako třeba aplikace v mobilním telefonu. Platí to například i u brzdového systému, jehož software lze optimalizovat díky neustále se zpřesňujícím datům. Německé společnosti se tak Tesle na počátku možná smály, nyní ale musí intenzivně uvažovat o tom, jak s ní bojovat. Včetně toho, zda se neblíží jejich vlastní „iPhone moment“.

Zdroj: Der Spiegel

 

Čtěte více:

Daimler (+5,8 %): Budeme dál šetřit
24.10.2019 10:08
Německá automobilka Daimler zvýšila ve třetím čtvrtletí provozní zisk ...
Tesla vystřídala GM na postu nejhodnotnější americké automobilky
25.10.2019 8:30
Výrobce elektromobilů Tesla díky překvapivě příznivým hospodářským výs...
Zisk GM překonal odhady, firma však zhoršila výhled kvůli stávce
29.10.2019 14:57
Čistý zisk největší americké automobilky General Motors (GM) se ve tře...
Automobilky Fiat Chrysler a PSA Group jednají o fúzi
30.10.2019 8:34
Italsko-americký výrobce automobilů Fiat Chrysler Automobiles a franco...
Škoda Auto zvedla zisk, koncern Volkswagen však zatemnil výhled
30.10.2019 8:41
Provozní zisk automobilky Škoda Auto za devět měsíců letošního roku st...
Fiat + Peugeot, aneb jak společně ustát nové, drahé časy
31.10.2019 10:56
Správní rada automobilky Fiat Chrysler (FCA) a dozorčí rada francouzsk...

Váš názor
  •  
    09.11.2019 14:19

    nemyslím si, začátky jsou vždy těžké, ale elektromobily mají budoucnost, podívej se kde byly mobily před 30 lety a kde jsou nyní....nyní jsou soláry rentabilní i bez podpory...a spousty ostatních...
    abc1
    •  
      09.11.2019 18:49

      Nevim o tom, ze by byly ve velkym meritku rentabilni i bez podpory ( ono uz jen to, ze fosilni energie diky vnejsim zasahum (dane, povolenky) zdrazila na dvojnasobek je dotace oze. Ale i kdyby byly uz ted konkurenceschopny, bylo by tomu tak i kdyby se panely nevyrabely v Cine levnejsi pracovni silou, za pomoci levne energie uhli a jeste mozna skrytou statni podporou jejich vyrobcu a exoportu do sveta? Pro srovnani by to chtelo pouzit napr. solarni a vetrnou energii pochazejici z elektraren vyrobenych a postavenych pouze za pomoci solarni a vetrne energie.. Docela otazka, jestli je v soucasnosti vubec mozny solary a vetrniky vyrobit za dobu zivotnosti tolik energie, kolik ji spotrebuje sama jejich vyroba a stavba (vcetne betonu, dopravy, tezby materialu, dekonstrukce, likvidace atd..) Spocitat by to chtelo hlavne proto, ze timhle smerem chce EU jit.
      Ai-kun
  •  
    09.11.2019 12:24

    Podle me se ukaze, ze auta na baterky jsou slepa vetev vyvoje. A automobilky ktery se ted do ev vrhaji na 100% na to dojedou. Uz i v Cine uvazujou o snizeni jejich podpory - a tam se ted prodava zhruba polovina svetove produkce ev .. No, a EU na ten svuj megalomanskej zelenej scam tlacenej ze vsech stran dojede urcite.
    Ai-kun
  •  
    09.11.2019 10:46

    Cela evropa se svymi regulacemi upada a bude upadat. Uz dnes nakupovat evropske akcie chce trosku odvahy a cim vic zeleneho socialismu bude, tim to bude horsi az evropa ztrati ve svete ekonomicky vliv a tim i politicky uplne
    Trade4fun
Aktuální komentáře
30.10.2025
7:54Komerční banka snižuje náklady, zvyšuje výnosy. Zisk klesl kvůli loňskému jednorázovému příjmu
29.10.2025
22:18Čtvrtletní tržby Alphabetu poprvé v historii překonaly 100 miliard dolarů
22:08Akcie Mety prudce klesají. Trumpův zákon si vyžádal jednorázový 16miliardový náklad
21:43Prosincové snížení sazeb Fedu není po jestřábím tónu Powella hotovou věcí  
21:37Microsoft překonal očekávání, výdaje na datacentra ale výrazně stouply
21:16Wall Street oslabila, Powell znejistil trh ohledně dalšího vývoje sazeb  
20:11Cena mědi kvůli obavám o dodávky stoupla na nový rekord
19:00Fed snížil úrokové sazby o čtvrt procentního bodu. V prosinci ale k tomu dojít nemusí
17:18Výhled na zítřejší výsledky Komerční banky: Meziroční zisk klesne, výnosy z poplatků porostou  
17:13Dividendový „oběd zadarmo“
16:05FX Strategie: Fed a ECB ve středu pozornosti. Koruně mohou hrát globální podmínky do karet  
15:54Nejhorší nálada spotřebitelů za desetiletí. Kraft Heinz varuje před slabou poptávkou
15:41Fiserv ve volném pádu: akcie fintechu klesly po sníženém výhledu o 44 procent
14:50Komentář analytika: Boeing poprvé od havárie s dveřmi vygeneroval pozitivní cashflow  
14:30Wells Fargo: AI zvyšuje poptávku po energii. Čas vsadit na utility
13:36Boeing odepisuje 4,9 miliardy dolarů kvůli dalšímu odkladu 777X
12:48Britský dodavatel Boeingu zvažuje IPO v New Yorku. Chce využít boomu v obranném sektoru  
12:05Fed a tři velké techy naráz. Trhy před klíčovými informacemi zůstávají příznivě naladěné  
11:05Ifo: Německý průmysl čelí rostoucímu nedostatku čipů
10:57Česká exportní banka, a.s.: Informace o výplatě výnosu s rozhodným dnem 28. října 2025

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Advance Auto Parts Inc (09/25 Q3, Bef-mkt)
Amazon.com Inc (09/25 Q3, Aft-mkt)
Anheuser-Busch InBev SA/NV (09/25 Q3, Bef-mkt)
Apple Inc (09/25 Q4, Aft-mkt)
Biogen Inc (09/25 Q3, Bef-mkt)
Bristol-Myers Squibb Co (09/25 Q3, Bef-mkt)
Builders FirstSource Inc (09/25 Q3, Bef-mkt)
Cloudflare Inc (09/25 Q3, Aft-mkt)
Coinbase Global Inc (09/25 Q3, Aft-mkt)
Credit Agricole SA (09/25 Q3, Bef-mkt)
Crocs Inc (09/25 Q3, Bef-mkt)
Edwards Lifesciences Corp (09/25 Q3, Aft-mkt)
Eli Lilly & Co (09/25 Q3, Bef-mkt)
Estee Lauder Cos Inc/The (09/25 Q1, Bef-mkt)
First Solar Inc (09/25 Q3, Aft-mkt)
Gilead Sciences Inc (09/25 Q3, Aft-mkt)
HelloFresh SE (09/25 Q3, Bef-mkt)
Cheniere Energy Inc (09/25 Q3, Bef-mkt)
Illumina Inc (09/25 Q3, Aft-mkt)
ING Groep NV (09/25 Q3, Bef-mkt)
Intercontinental Exchange Inc (09/25 Q3, Bef-mkt)
JP - Základní O/N úroková sazba
Mastercard Inc (09/25 Q3, Bef-mkt)
Merck & Co Inc (09/25 Q3, Bef-mkt)
Peabody Energy Corp (09/25 Q3, Bef-mkt)
Pluxee NV (08/25 Q4, Bef-mkt)
Prysmian SpA (09/25 Q3, Bef-mkt)
Raiffeisen Bank International AG (09/25 Q3, Bef-mkt)
Reddit Inc (09/25 Q3, Aft-mkt)
Riot Platforms Inc (09/25 Q3, Aft-mkt)
ROBLOX Corp (09/25 Q3, Bef-mkt)
Roku Inc (09/25 Q3, Aft-mkt)
Shell PLC (09/25 Q3, Bef-mkt)
Societe Generale SA (09/25 Q3, Bef-mkt)
Strategy Inc (09/25 Q3, Aft-mkt)
TotalEnergies SE (09/25 Q3, Bef-mkt)
Twilio Inc (09/25 Q3, Aft-mkt)
Universal Music Group NV (09/25 Q3, Aft-mkt)
VICI Properties Inc (09/25 Q3, Aft-mkt)
Volkswagen AG (09/25 Q3, Bef-mkt)
Wacker Chemie AG (09/25 Q3, Bef-mkt)
Western Digital Corp (09/25 Q1, Aft-mkt)
Zillow Group Inc (09/25 Q3, Aft-mkt)
7:00Covestro AG (09/25 Q3)
7:00Deutsche Lufthansa AG (09/25 Q3)
7:00Electrolux AB (09/25 Q3)
8:00Puma SE (09/25 Q3)
8:00Repsol SA (09/25 Q3)
9:00CZ - HDP, q/q
11:30Cigna Group/The (09/25 Q3)
11:30Kimberly-Clark Corp (09/25 Q3)
11:30Xerox Holdings Corp (09/25 Q3)
12:00Altria Group Inc (09/25 Q3)
12:15S&P Global Inc (09/25 Q3)
13:30USA - HDP, q/q a
13:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
14:00DE - Harmonizovaný CPI, y/y
14:15EMU - Jednání ECB, depozitní sazba