Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Reuters: Německý autoprůmysl je v ohrožení, končí zlatá éra

Reuters: Německý autoprůmysl je v ohrožení, končí zlatá éra

20.02.2020 9:28
Autor: ČTK

Když si Kristin a Thomas Schmittovi loni v létě vzali hypotéku a koupili dům, zdálo se, že sny tohoto německého manželského páru se stávají skutečností. O dva měsíce později však zjistili, že továrna na výrobu pneumatik, kde oba pracují, se začátkem příštího roku zavře. Píše o tom agentura Reuters.

Potíže německého automobilového průmyslu, za nimiž je slabší zahraniční poptávka, přísnější emisní pravidla a elektrifikace, mají na největší evropskou ekonomiku čím dál výraznější dopady, zvyšují nezaměstnanost a ovlivňují mzdy.

"Je to noční můra. Jakoby nám někdo podtrhl koberec pod nohama," řekla k plánovanému uzavření továrny čtyřicetiletá Kristin. Manželé, kteří mají tři děti, stále doufají ve změnu postoje manažerů závodu, který patří společnosti Michelin. O svá pracovní místa ale mají obavy. A nejsou jediní.

Podle sdružení VDA se předpokládá, že v německém automobilovém sektoru během příštího desetiletí zanikne téměř desetina z 830.000 pracovních míst. Některé instituty i vládní představitelé se obávají, že ztráty pracovních míst budou ještě výraznější. Výroba elektromobilů je totiž méně náročná na práci než produkce tradičních vozů, výrobní procesy se čím dál více automatizují a firmy přesouvají výrobu do zahraničí.

Situace v Německu ještě nedospěla tak daleko jako v americkém Detroitu, který byl kdysi věhlasným centrem automobilového průmyslu, ale kvůli odlivu výroby začal chátrat. Nebezpečí však podle automobilových podniků, zaměstnanců, odborářů i regionálních politiků narůstá.

"Německo vstupuje do nezmapovaných vod. Transformace může znamenat konec zlatého věku automobilového průmyslu jakožto masového zaměstnavatele," uvedl Stefan Bratzel z výzkumného institutu Center of Automotive Management. "Pro politiky je to tikající bomba," dodal.

Krizi prohlubuje epidemie nového koronaviru, která narušuje globální dodavatelský řetězec a podkopává prodej osobních automobilů v Číně, která je důležitým trhem pro německé výrobce.

Hrozba masového propouštění bude mít klíčový vliv na nadcházejí kolektivní jednání v německém kovoprůmyslu, protože odbory se budou více soustředit na zabezpečení pracovních míst než na zajištění růstu mezd.

"Je možné, že vrchol automobilové výroby je už za námi," uvedl Volkmar Denner, šéf největšího německého dodavatele automobilových součástek Robert Bosch, když v lednu oznamoval rozsáhlé snižování počtu pracovních míst a další opatření v reakci na pokles zisků.

Rodina Schmittových žije severně od města Bamberk, jehož středověká a barokní architektura je od začátku druhé poloviny minulého století láskyplně obnovována. To je typické pro bohatá města, která prosperovala v době takzvaného ekonomického zázraku poválečné obnovy Německa. Nyní však tento region, který je silně závislý na technologii spalovacího motoru, čelí novým problémům.

"Mluvíme tady zhruba o 25.000 pracovních míst v regionu. To je asi 15 procent celkové pracovní síly," řekl agentuře Reuters starosta Bamberku Andreas Starke. "To ukazuje, jak je tento region závislý na spalovacích motorech," dodal.

Pro Schmittovy - Thomas pracuje na montážní lince a Kristin ve skladu - i pro jejich více než 850 kolegů v továrně společnosti Michelin, nejsou naděje na udržení si pracovních míst růžové. Šéf závodní rady Josef Morgenroth se teď snaží přesvědčit vedení, že podnik nemůže vycouvat z dřívější dohody, která vylučuje propouštění zaměstnanců do konce roku 2022.

Starosta Starke doufá, že snaha Bamberku o diverzifikaci místní ekonomiky pomůže zmírnit negativní dopady krize v automobilovém průmyslu na lokální trh práce.

Pro lidi, jako jsou Schmittovi, je hodně v sázce. "Zrušili jsme dovolenou a taky jsme řekli dětem, že bude potřeba se uskromnit," přiznává Kristin. "Teď se všichni modlíme, abychom si dokázali udržet dům," dodala.

V továrně společnosti Bosch nedaleko Bamberku uzavřelo vedení se závodní radou dohodu, která odvrací propouštění až do roku 2026 pod podmínkou, že všech 7000 zaměstnanců přistoupí na kratší pracovní dobu a téměř desetiprocentní snížení mezd. "Samozřejmě to vyvolává smíšené pocity," uvedl výrobní manažer továrny Sven Bachmann. "U mě převažuje úleva, že mám na příštích šest let jistou práci," dodal.

Firma navíc slíbila investice do palivových článků, které by se během příštích deseti let mohly stát důležitým alternativním zdrojem energie pro nákladní auta a budovy. "Tento příslib je opravdu důležitý, neboť ukazuje, že Bosch nemyslí pouze na snižování nákladů, ale i na budoucí růst a pracovní místa," řekl agentuře Reuters šéf závodní rady Mario Gutmann.

Politici, firmy a odbory ve snaze pomoci zaměstnancům zasaženým problémy v automobilovém sektoru vyzývají německou vládu, aby usnadnila přechod k alternativním technologiím, jako jsou elektromobily či palivové články poháněné vodíkem.

Automobilky a odbory v lednu v neobvyklém společném prohlášení uvedly, že je třeba rozšířit systém takzvaného kurzarbeitu, jehož prostřednictvím se vláda snaží firmy přimět, aby místo propouštění raději zkracovaly zaměstnancům pracovní dobu.


Čtěte více:

Růst německé ekonomiky se v závěru loňského roku zastavil
14.02.2020 10:22
Německá ekonomika ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku stagnovala, hrub...
Nálada německých investorů se zhoršuje v obavách z koronaviru
18.02.2020 12:25
Nálada mezi německými investory se v únoru zhoršila mnohem více, než s...
Studie: Rekordní číslo německých obchodovaných firem zhoršuje výhled hospodaření
18.02.2020 15:45
Rekordně mnoho německých akciových firem obchodovaných v režimu Prime ...
DIHK: Německá ekonomika letos bude pokračovat ve slabém růstu
19.02.2020 16:05
Hrubý domácí produkt (HDP) Německa by se měl v letošním roce zvýšit o ...

Váš názor
  •  
    24.02.2020 11:48

    No to se povedlo, již delší roku než 1 rok, řveme, my výrobci strojírenských součástek, že nucených přechod bude z mnoha důvodů tragedie. Nikdo neposlouchá a nyní když tento problém pochopitelně doléhá i na Říši, je to objev. Ergo : 1/ komu ku prospěchu je elektro auto, 2/ jakým způsobem se budou živit energeticky, když elektřina nebude, 3/ co budou dělat milióny lidí po celé Evropě, když ne normální auta. Banda rudozelených fanatiků o tom v Bruselu takto nepřemýšlí, otázka je jaké je východisko ?
    tikitom
  • problemy
    20.02.2020 13:00

    "problemy" Schmittovych, kde i uklizecka bere v Nemecku vic nez kdejaky cesky zamestnanec bych chtel mit ;-) . A myslim, ze i spousta Cechu. Skutecne problemy jsou v jinych zemich.
    BorisHead
    • Re: problemy
      24.02.2020 12:09

      Že ty dokážeš být pořád tak mimo..o)) Asi nechápeš, co znamená pro nás klesající německo a auta
      Velkamedvědice
    • Re: problemy
      21.02.2020 7:58

      Takže se opravdu dočkáme, že budeme mít stejně vysoké platy jako němci, jen to těm němcům ještě nikdo neřekl.
      Jenda anti11
      •  
        24.02.2020 12:10

        Nikdy německo logicky nedoženeme. To by muselo couvat a my růst, což díky provázanosti vývozu asi těžko Anežko
        Velkamedvědice
        •  
          24.02.2020 12:17

          Trochu světla do diskuze proč nemůžeme nikdy dohnat Říši : protože je si leta budovali marketingové kanály na prodej svých finálních výrobků, které si pečlivě střeží. Viz podpora investice do českého průmyslu, jde vždy a pouze o podporu výroby součástí, monopolní cenou nákupů stlačené na minimum. Tedy skutečný efekt bohatství z naší výroby se vyjevuje právě až v Německu a ty miliardy, které se odsud vyváží, zde prostě chybí. Tož tak.
          tikitom
Aktuální komentáře
27.09.2021
17:32Růst výnosů doléhá na techy, akciový optimismus odpoledne polevil  
17:20Zisky daleko před produktem a FedEx indikátor dalšího vývoje cyklu
17:12Vláda schválila návrh rozpočtu na příští rok se schodkem 376,6 miliardy korun
15:29Německá inflace se bude držet nad 2 % asi až do poloviny příštího roku, předpovídá Bundesbanka
15:25Damodaran: Investice do „dobrých“ firem? Jen pomalu
15:10Nedostatek elektřiny v Číně zavírá továrny, analytici zhoršují výhledy růstu
15:05Raiffeisenbank a.s.: Oznámení o výsledcích ze schůze vlastníků dluhopisů
14:55Až 90 procent čerpacích stanic ve velkých britských městech nemá palivo
13:55Ruské a čínské firmy se nebudou moci zúčastnit stavby Dukovan, zákon podepsal prezident
13:23Týdenní výhled: Dlouhé sestavování vlády v Německu, sazby ČNB porostou rovnou o 50 bodů  
12:51Bloomberg: Evropská energetická krize se rozšiřuje i do zbytku světa
12:11Čínská ropná firma CNOOC plánuje vstup na burzu v Šanghaji
12:09Akcie a výnosy rostou. Německé volby přijaty kladně  
11:24RMS Mezzanine, a.s.: Konsolidovaná pololetní zpráva společnosti za 1. pololetí roku 2021
10:52Čeká Evropu tuhá zima? Zamrznutí dodávek ruského plynu se může protáhnout až do listopadu
9:11Rozbřesk: Vzkaz německého voliče: rudo-zelená koalice nebude
8:56Evropa je nastavena na rally. Rudo-zeleno v Německu nebude, výsledek voleb ale snadný není  
8:18S Merkelovou odchází i síla CDU/CSU. Německé volby vyhráli sociální demokraté
6:04Najít směr na současných trzích není tak těžké, říká expertka BofA. Jaká je její strategie?
26.09.2021
8:56Víkendář: U dlouhých hodin v práci skutečně platí, že méně je více

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
IHS Markit Ltd (08/21 Q3, Bef-mkt)
Micron Technology Inc (08/21 Q4, Aft-mkt)
14:30USA - Bilance zahr. obchodu, předb., mld. USD
16:00USA - Index spotř. důvěry Conference Board