Německo-americká automobilka pohrozila přesunutím výroby z jižního Německa, pokud odborové organizace nebudou souhlasit s úspornými opatřeními. Firma se dostává pod zvýšený tlak konkurence, která značnou část své výroby přesunula do zemí s nižšími náklady na pracovní sílu. Management firmy chce zavést sérii opatření na snižování pracovních nákladů, které by měly firmě uspořit až 500 miliónů euro.
Zdá se, že právě celková výše úspor je hlavním předmětem sporu. Odbory obviňují management, že celková výše navrhovaných úspor dosáhne jedné miliardy euro a doposud souhlasily se snižováním nákladů o 180 miliónů. Nátlakové akce odborářů nabírají na intenzitě. V sobotu nepřišlo 12 tisíc dělníků na ranní směnu a podle odborů tak způsobili ztrátu produkce přibližně 1000 vozů. Management se ovšem zdá neoblomný a hrozí přesunutím výroby mercedesů třídy C do jiných továren v Severním Německu nebo Jihoafrické republice.
Podobná hrozba se již osvědčila firmě Siemens, které se podařilo přinutit odbory ke zvýšení počtu hodin v pracovním týdnu na 40 z předchozích 35, a to bez navýšení mzdy. DaimlerChrysler navíc nutně potřebuje svojí výrobu zefektivnit. Po neúspěchu expanze na Asijské trhy a stáhnutí se z automobilek Mitsubishi Motors a Hyundai, potřebuje zůstat konkurenceschopný vůči největším rivalům jako BMW nebo Audi.
Hospodářské výsledky firmy navíc nejsou nijak oslnivé. Výnosy na akcii za rok 2003 činily pouze 0,44 euro. U BMW jsme mohli zaznamenat za stejný rok 2,89 euro. Při tržní ceně akcie DaimlerChrysler okolo 37 EUR a BMW 36 EUR to rozhodně není příznivý poměr. Na newyorské burze jsou akcie této firmy značně volatilní. Od začátku roku se dostaly z vrcholu 49,26 USD za akcii 22. ledna až do propadu na hladinu 40,20 USD za akcii 14. dubna. Včera se tento titul obchodoval za 45,17 dolarů.
Ondřej Stehlík, Patria Direct