Hledat v komentářích

Investiční doporučení

Výsledky společností - ČR

Výsledky společností - Svět

IPO, M&A

Týdenní přehledy

 

Detail - rozhovor
Bezpilotní letectví je na úplném začátku, jako internet před 25 lety. Budeme globálním lídrem, věří šéf Primoco UAV

Bezpilotní letectví je na úplném začátku, jako internet před 25 lety. Budeme globálním lídrem, věří šéf Primoco UAV

16.05.2019 15:24

Vývojář a výrobce unikátního civilního bezpilotního stroje Primoco UAV letos v únoru získal letiště v Písku. Naplnil tak účel, pro který získal peníze na trhu START pražské burzy a zásadní milník v dalším růstu a rozvoji firmy. Do Písku na horizontu zhruba tří až čtyř let poputuje výroba z pražského Radotína, čímž Primoco UAV zhruba ztrojnásobí svou kapacitu. Z desítek do řádu stovek milionů korun míří hospodaření firmy na úrovni tržeb i zisku EBITDA. „Chceme být globálním lídrem a novou výrobu posunout do 21. století, což v manuální výrobě v letectví není příliš obvyklé,“ říká také v rozhovoru pro Patria.cz Ladislav Semetkovský, generální ředitel firmy, její hlavní ‚pilot‘ a akcionář, který věří velkému konkurenčnímu náskoku Primoca.

Patria.cz: Trh START pražské burzy v květnu slaví rok své existence. Primoco UAV je jedním průkopníků, prvních emitentů na trhu pro rostoucí firmy. Jak krok vstoupit na START bilancujete?

Vstup na START je z mého pohledu veskrze pozitivní. Na trh jsme vstoupili v listopadu s cílem vstupu na regulovaný trh. Krok souzní s tím, že i náš produkt podléhá zvláštnímu režimu a veřejné obchodování je našimi partnery vnímáno jako plus. Hlavním cílem, proč jsme šli na trh pro peníze, bylo získat kapitál na rozvoj firmy, konkrétně nákup vlastního letiště a pozemků pro následné vybudování nového většího závodu. To se podařilo. Samozřejmě bych byl rád, kdyby se postupem času na trh dostaly další středně velké, proexportně orientované firmy, pro které je dle mého START ideální. Trh nevnímám primárně pro společnosti typu softwarehousů, které dostanou peníze investorů za jejich nápad. START je mýma očima pro ty, co už něco udělali, vybudovali, předvedli a teď potřebují kapitál na další růst.

Až vyrosteme do velikosti primárního trhu, což vůči nynější velikosti firmy znamená zhruba zdvojnásobení kapitalizace nad 100 milionů eur, je naším záměrem přejít na klasické denní obchodování s našimi akciemi. To bych očekával v řádu několika jednotek let, je to součástí dlouhodobého vývoje firmy.

Protože vím, když jsme začali výročím, že si v květnu Patria připomíná 25 let od svého založení, připojuji přání mnoha spokojených klientů a úspěšného rozvoje kapitálového trhu nejen v Česku.

Patria.cz: Děkujeme. Rok 2018 byl v růstu Primoca zlomový, znamenal především posun od dlouhodobého vývoje k reálným dodávkám zákazníkům. Jak hodnotíte rok 2018 a jaké cíle máte nastaveny pro letošek, případně nejbližší roky?

Roky 2015 až 2017 byly o tom, že jsme vyvíjeli, testovali a certifikovali. V roce 2018 jsme realizovali první výnosy a prodali první letadla do Asie a do Afriky. Na tržbách jsme dosáhli výsledku 27 milionů korun, na EBITDA zhruba 4 milionů korun. Závěrem roku jsme vstoupili na burzu. Některé zakázky, které jsme plánovali dotáhnout s koncem roku, se nám přenesli do roku letošního – zejména v administrativní rovině, jsme produktem dvojího užití, vyžadujícím licence a schvalování vývozu. 

Dnes máme objem rozpracovaných zakázek kolem 150 strojů, což je při naší stávající kapacitě objem zhruba na tři roky dopředu. V tomto směru si velmi pečlivě hlídáme a řídíme průběžnou kapacitu výroby, fázování zakázek. Při řízení výroby, detailním sledování a plánování všech jejích fází včetně následného servisu u zákazníků nám nově pomáhá také systém SAP, který jsme implementovali v lednu.

Letos bychom rádi podepsali objednávky na zhruba 80 letounů a z toho dodali 30 letounů. Je to součástí plánu, který jsme prezentovali i na burze a věřím, že tento plán naplníme.

Foto: Primoco UAV

Primoco UAV 37

Klíčovým momentem v rozvoji firmy pro nás bylo, jak jsem zmínil už ohledně úpisu přes trh START pražské burzy, získání vlastního letiště v Písku. Je to pro nás obrovská přidaná hodnota – jsme teď svými pány, můžeme konečně létat každý den bez jakéhokoli omezení. V únoru jsme oznámili transakci, dokoupili jsme od armády pozemky v okolí letiště a nyní tak jako jedni z mála v Česku máme vlastní letiště s pozemky 20 hektarů, chystáme jeho rozvoj a novou výrobu s větší kapacitou přímo na letišti. Horizont, nad kterým v tomto směru uvažujeme, jsou nejméně tři až čtyři roky, zvolna na tom pracujeme.

Získání letiště v Písku bych označil za dar z nebes. Původně jsme uvažovali s o mnoho složitější variantou: koupě rozsáhlého pozemku a následnou snahou o jeho proměnu v letiště. Nyní jsme získali letiště, které tak již v katastru je, v sousedství průmyslového parku v Písku. Celou transakci jsme zvládli bez dluhů. 

Patria.cz: Jaký je plán nové výroby v Písku vůči nynějším prostorám a výrobě v pražském Radotíně?

V Praze věříme, že jsme schopni navýšit kapacitu na 100 letounů za rok. Našim cílem za zhruba pět let je vyrábět jedno letadlo denně, v přepočtu na pracovní rok tedy kolem 200 letadel. Jsme přesvědčeni, že trh v ten moment tak velký bude. Myslíme si, že již nyní trh středně velkých bezpilotních strojů možná tak velký je.

Primoco UAV: Letiště Písek

V letošním roce chceme mít hrubou představu o tom, jak bude celkově nová výroba vypadat, dokončit hrubé kontury závodu. V příštím roce bychom chtěli získat stavební povolení a připravit detailně projekt a někdy v letech 2021 až 2022 bychom závod rádi postavili. Pak zhruba rok potrvá náběh výroby v novém závodě, následně můžeme uvažovat o přesunu výroby z Prahy.

Kapacita nového závodu bude kolem 60 a více zaměstnanců. V Praze ve výrobě jsou nyní dvě až tři desítky lidí. Plánujeme některé rutinní činnosti robotizovat, hodně nad tím ve volném čase diskutujeme. Výrobu budeme chtít posunout do 21. století, což v letectví není příliš obvyklé, v sektoru je to typicky manuální práce od A do Z. K automatizaci se nabízí například lakovna a ruku v ruce tím budeme řešit také například ekologii. Celkově tak novým závodem naši kapacitu zhruba ztrojnásobíme.

Patria.cz: Investory bezesporu zajímají reálná čísla hospodaření. Řekl jste výsledek tržeb a EBITDA za loňský rok. Můžete okomentovat cíle pro letošek, případně další roky?

V letošním roce plánujeme tržby na úrovni 280 milionů korun a zhruba 130-140 milionů korun na úrovni zisku EBITDA. V naší výrobě cílíme EBITDA marži někam ke 40 procentům. V příštím roce, tedy 2020, bychom rádi tato čísla vylepšili na tržbách do blízkosti půl miliardy korun při EBITDA kolem 230 milionů korun. Na další dvě až tři roční období se chceme posunout z řádu desítek do stovek milionů korun.

Patria.cz: Kalkulujete již s odhadem celkových nákladů nového výrobního závodu?

Samotného mne toto číslo zásadně zajímá, ale jsme na to ještě příliš daleko. S ohledem na plánované technologie, investice s jistotou přesáhne 100 milionů korun.

Foto: Letiště Písek, Primoco UAV

Primoco UAV 7239 

Patria.cz: Bezesporu sledujete vývoj u konkurence. Udál se nějaký významný posun v „rozložení sil“?

Evidujeme 10 až 15 letounů, které se v naší velikostní a hmotnostní kategorii vyrábí. Máme velmi dobrý produkt se špičkovými parametry při velice atraktivní ceně, která je také katalyzátorem. My jsme někdy až na 25 až 30 procentech celkové ceny konkurenčního, například izraelského řešení. V náš prospěch hovoří také dodací doby: u nás přeci jen existuje sériovost, schopnost částečné výroby na sklad. Letoun tak následně umíme dodat zhruba za tři měsíce, konkurence někde mezi půlrokem až rokem.

Věříme našemu plánu. Letouny máme z nějaké části předpřipraveny. Jestli říkám, že chceme podepsat objednávky na řádově 80 strojů, zhruba 30 nich jsme schopni dodat ve zrychleném režimu, řekněme brzy po získání nezbytných licencí, povolení exportu produktu dvojího užití. Dalším milníkem je výcvik pilotů. Vycvičili jsme již desítky pilotů, získali obrovskou zpětnou vazbu i v tomto směru. Vidíme ohromné rozdíly mezi mentalitou, obecně vztahem k letectví. Někde to v genech je, někde méně. I zde jsme proto velmi rádi za letiště v Písku, kde máme také na výcvik klid, dostatek času a prostoru, nejsme ničím limitováni.

Patria.cz: Kam cílíte z pohledu nasazení letadel? Otevřela se Vám nějaká nová rovina či směr odbytu?

Důsledně se držíme segmentu ochrany hranic, pobřeží, ropovodů, plynovodů, létání pro geodetické účely s laserovým skenerem. Dalším směrům se v tuto chvíli nevěnujeme, ač takové nabídky dostáváme. Chceme být lídry ve jmenovaných oblastech a to v globálním měřítku. Jižní Amerika řeší boj s narkotiky, prioritou je ochrana hranic. Na Blízkém východě jde o ochranu strategických technologií včetně ropovodů a plynovodů, boj s terorismem. Další odvětví v tuto chvíli pro Primoco vnímám jako experimentální, projekty zde podnikáme jen velmi ojediněle. Nicméně i to se ad hoc děje: loni jsme například létali ve Finsku se specifickou technologií.

Otevřeli jsme si však prostor v jiné rovině. Založili jsme 100% dceřinou společnost Primoco UAV Defense a podali žádost na obchodování s vojenským materiálem. Doufáme, že do prázdnin naplníme zákonné podmínky a budeme moci předkládat obchodní nabídky a prodávat vojenským zákazníkům, armádám.

Primoco UAV: Oficiální videoprezentace 2019

Patria.cz: Jaké je Vaše cílení z teritoriálního pohledu? 

Neustále cílíme na Asii, Blízký východ, Afriku, Jižní Ameriku plus Rusko z pohledu ochrany plynovodů. Do Ruska nejsme kvůli evropským sankcím schopni dodávat, ale můžeme tam poskytovat letecké práce. Po dvou letech intenzivního vyjednávání jsme tam získali reálnou zelenou k počátku létání – prvním misím na území Ruské federace. V této rovině se vedle výrobce staneme poskytovatelem služeb. Konečně obsloužíme dlouhodobé partnery, kteří nepreferují vlastní letadla, ale dodání služby jako celku. Jsme připraveni v teritoriu vybudovat zázemí, najít a vyškolit lidi, dodat zařízení. Je to v jedné rovině práce navíc, ale jsou to podstatné prostředky a další rovina příjmů s návratností investice v řádu jednotek měsíců.

Rusko jsem si v tomto směru vybral díky mé vlastní dlouhé profesní historii na trhu, mám jej jako určitou case study. Z pohledu managementu ve firmě se osobně věnuji z poloviny Rusku, z poloviny s kolegy ostatním zakázkám.

Patria.cz: V loňském rozhovoru jsme spolu hovořili o záměru vývoje vlastního motoru. Jak se věci posunuly v tomto směru? 

Vývoj vlastního motoru jsme v letošním roce dotáhli do finálního stádia ke spolehlivému nasazení do letounu a to ve všech rozdílných prostředích včetně extrémů počasí. Abych téma trochu rozvedl: Na našem letounu jsme průběžně uvažovali a měli k testování několik motorů od konkurence. Vždy jsme ale po desítkách hodin provozu objevovali méně či více vážné nedostatky. Rozhodli jsme se proto pro vývoj vlastního motoru, čímž také budeme mít tuto strategickou součást stroje plně pod naší kontrolou. Fáze ladění našeho motoru si vyžádala zhruba dvojnásobek času, než jsme původně očekávali, dnes ale máme jeden kvalitní motor, plně náš. Je to strategická komponenta, o kterou je již nyní velký zájem třetích stran. Do budoucna zvážíme prodej motorů i konkurenci, dnes ale tak nečiníme. Právě nyní v měsících květnu a červnu u všech našich zákazníku upgradujeme v tomto směru stroje tak, aby byla všude nasazena shodná technologie.

Z pohledu původně nabízených modelů One 100 a One 150, které se lišily výkonem motoru a doletem, jsme se rozhodli, že nově budeme nabízet jeden model a to One 150 na našem nově vyvinutém motoru. Stroj je vyladěn, jako celek dnes perfektně funguje a je schopen létat ve světě u zákazníků ve všech klimatických podmínkách – od Burkina Faso, kde je v hangáru před vzletem stroje 70 stupňů, po opačný extrém velmi mrazivých podmínek například v Rusku.

Patria.cz: Proběhly nějaké změny či úprava záměrů na úrovni vlastnictví firmy?

Ne, nic se nemění. Já vlastním 65 procent, obchodní partner Gabriel Fülöpp 29 procent, na burze je nyní zhruba 6% podíl. 

My sami chceme oslovit v následujících týdnech, spíše v rovině PR, institucionální investory v zahraničí, které by investice do bezpilotního letectví mohla nadchnout a zajímat. Uvidíme, zda se v tomto směru objeví nějaká nová příležitost.

22. května proběhne nejbližší další obchodní den s našimi akciemi na trhu START. 

TIP: Podrobnosti o emisi PRIMOCO UAV na trhu START ZDE

Na druhou polovinu září pak pro naše partnery,  investory, zákazníky a všechny, koho zajímá bezpilotní letectví, připravujeme oslavu na našem letišti v Písku, takový malý letecký den. O detailech budeme informovat později.

Foto: Primoco UAV na Letišti Písek

Primoco UAV 7279

Ladislav Semetkovský
Generální ředitel a zakladatel
V roce 1997 Ladislav založil společnost Media Online, přední internetový portál pro životní styl a vybavení domácností v České republice a na Slovensku. V roce 2007 prodal společnost firmě SanomaWSOY. Dnes vyvíjí internetové portály cestovního ruchu RussianTraveller.ru v Rusku a ChineseTraveller.cn v Číně. Kromě toho poskytuje klientům v oblasti EMEA e-commerce řešení. V roce 2013 napsal knihu Podnikání v Rusku. Je vášnivým pilotním a letadlovým nadšencem a sbírá 8bitové počítače. Hovoří česky, rusky a anglicky.

 
 
 
 
 

Čtěte více:

Neprošlapanou cestou jsme vyvinuli bezpilotního dříče a teď nenecháme hladový trh čekat, říká šéf na burzu mířícího Primoca UAV
23.04.2018 7:11
Nyní v roce 2018 začínáme sklízet zasazené ovoce. Tři roky jsme vyvíje...
Další obchodní den na trhu START: Akcie Primoco a Prabos stouply
13.02.2019 15:11
Jak dopadl další obchodní den na trhu START pro mladé, inovativní firm...
Výrobce bezpilotních letounů Primoco koupil civilní letiště Písek. Bude místem rozvoje firmy
21.02.2019 8:33
Česká společnost Primoco UAV, výrobce civilních bezpilotních letounů, ...

    Offline rozhovory
    Martin Kupka: V Patrii jsme posouvali vzhůru kvalitu služeb i podnikatelského prostředí. Přeji jí štěstí na lidi i na trh
    10.06.2019 15:26
    Patria Finance dokázala ve svých počátcích spojit americkou podnikatel...
    Michal Šnobr: Navrhuji dividendu 35 korun na akcii. Toto jsou mé argumenty, proč na to ČEZ má
    04.06.2019 13:53
    Energetický expert Michal Šnobr, menšinový kvalifikovaný akcionář ČEZ,...
    Jan Brožík: V Patrii jsem se učil, kde je sever, bojovat s trhem i napravovat chyby. Dividenda ČEZ mi nepřijde malá
    30.05.2019 14:24
    „Z Patrie jsem si odnesl, že když lidé dělají věci správně, tak to pak...
    Tomáš Jaroš: Na prvním místě je aktivní a spokojený klient. Věřím, že robo bude revoluční
    28.05.2019 17:31
    „Od svého prvopočátku je Patria postavena na silně proklientské DNA, k...
    Petr Koblic: V Patrii jsem vychodil školu investičního bankovnictví. Přeji jí kouzlo pružného mistra
    21.05.2019 6:31
    Petr Koblic, dnes šéf pražské burzy cenných papírů i předseda Federace...
    Martin Novák: Výplata 100 % zisku ČEZ není konzervativní
    17.05.2019 7:08
    Těžíme z vyšších realizačních cen elektřiny, které se promítají do výs...

    Online rozhovory

    Váš názor
    Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.

    Nejčtenější zprávy týdne

    Jsme také na sociálních sítích

    Facebook Twitter Youtube RSS Slideshare

    Právě diskutujete

    Nejčtenější zprávy dne

    Nejdiskutovanější zprávy týdne

    Analýza dne

    Investiční výhled Patrie 5/5: Investiční strategie
    12.07.2019 6:40
    Během prvního půl roku 2019 jsme zažili propad na trhu s dl...více