Berlín 26. března (ČTK) - Důvěra německých spotřebitelů příští měsíc zřejmě mírně klesne. Index spotřebitelské důvěry institutu pro duben se snížil na 2,4 z březnových 2,5 bodu, uvedl dnes institut. Ekonomové předpokládají, že bude rostoucí nezaměstnanost v Německu snižovat spotřebitelské výdaje ještě několik měsíců.
Dubnová hodnota indikátoru je nejníže od února, a skončil tak jeho dosavadní šestiměsíční růst. sestavuje index spotřebitelské nálady v průzkumu mezi 2000 obyvateli Německa. Březnový údaj institut při revizi snížil z 2,6 bodu.
"V porovnání s ostatními zeměmi a odvětvími je spotřeba stále relativně dobrá," dodal ekonom Alexander Koch. "Napětí uvolňuje klesající inflace, nezaměstnanost ale roste. To bude spotřebu brzdit," podotkl. Celkový počet nezaměstnaných bez sezonních úprav v únoru vzrostl na 3,55 milionu, a nezaměstnanost tak dosáhla 8,5 procenta.
Nepříznivá situace je mezi spotřebiteli všude v Evropě. V sousední Francii se spotřebitelské výdaje za únor snížily o dvě procenta. Jde o největší pokles za více než rok.
Chování Němců v obchodech ukazuje, jak si vede celá ekonomika, která je v Evropě největší. Spotřebitelské výdaje představují zhruba polovinu hrubého domácího produktu Německa. Vláda proto lidi povzbuzuje k nákupům, například příplatkem pro řidiče, kteří se zbaví starého vozu a pořídí si ekologičtější, připomněla agentura Reuters.