Největší tuzemská telekomunikační firma Czech Republic vykázala za první čtvrtletí letošního roku pokles čistého zisku o 24 procent na 2,012 miliardy korun, a nedosáhla tak na laťku vytyčenou odhadem trhu. Výnosy z podnikání se snížily o víc než 9 procent na 13,727 miliardy korun a také zaostaly za očekávání. Finanční výsledky , podle vlastního vyjádření společnosti, byly v prvních třech měsících roku nadále negativně ovlivněny nepříznivým makroekonomickým prostředím, snížením propojovacích poplatků (MTR) a pokles OIBDA, který nebyl plně kompenzován poklesem odpisů, finančních nákladů a nižší daní z příjmu.
Čistý výsledek hospodaření skupiny zaostal za mediánem odhadů analytiků v průzkumu agentury Reuters ve výši 2,28 mld. Kč o více než 13 procent. Jedním z důvodů většího poklesu zisku bylo zaúčtování 381 milionů korun nákladů na chystaný restrukturalizační program, kterým chce firma zlepšit provozní efektivitu. Mimořádné náklady na restrukturalizaci se rovněž spolu se snížením výnosů a loňským jednorázovým ziskem z prodeje nemovitostí projevily v poklesu zisku před odpisy a amortizací (OIBDA) o 19,2 procenta na 5,346 miliardy korun, a zaostal tak za odhadem trhu na úrovni 5,80 mld. Kč. Dlužno dodat, že bez zahrnutí jednorázových vlivů by OIBDA firmy klesl jen o sedm procent.
Přehled výsledků za 1Q a konsensuálních odhadů
Tržby |
15,13 |
13,98 |
13,83 |
OIBDA |
6,62 |
5,8 |
5,35 |
Provozní zisk |
3,5 |
2,94 |
2,59 |
Čistý zisk |
2,65 |
2,28 |
2,01 |
(Zdroj: , Reuters)
"Jsem rád, že jsme i v prvním čtvrtletí 2010 zaznamenali pokračující nárůst počtu zákazníků v našich klíčový oblastech, kterými jsou maloobchodní ADSL a mobilní smluvní zákazníci. Také na Slovensku jsme udrželi nárůst zákazníků a zlepšili finanční výkonnost. Naše výnosy byly nadále negativně ovlivněny optimalizací spotřeby zákazníků a dalším snížením mobilních terminačních poplatků," uvedl finanční ředitel Jesús Pérez de Uriguen a dodal, že se proto společnost snažila maximálně kompenzovat nižší úroveň výnosů prostřednictvím realizace úsporných opatření s cílem udržet vysokou úroveň provozní ziskovosti. „Díky tomu vzrostla plně srovnatelná OIBDA marže v prvním čtvrtletí 2010 meziročně o 0,5 procentního bodu na 43,2 procenta.“
Počet uživatelů mobilních služeb se meziročně s ohledem na vysokou nasycenost trhu zvýšil o 3,6 procenta na 4,953 milionu. Množství lukrativnějších smluvních klientů pak stouplo o desetinu na 2,86 milionu. Průměrný měsíční výnos na zákazníka se snížil o 11 procent na 459 korun. Celkové výnosy z mobilního segmentu klesly o 11,2 procent na 7,03 miliardy korun. Důvodem je pokles poplatků za volání na mobily i nižší poptávka po telekomunikačních službách kvůli krizi.
Výnosy z pevné sítě se snížily o 9,6 procenta na 6,15 miliardy korun. Počet aktivních pevných linek se snížil o šest procent na 1,74 milionu. Naopak množství internetových přípojek ADSL se zvýšilo o 13 procent na 691.000 a počet zákazníků televize po internetu O2 TV stoupl o osm procent na 138.000 uživatelů.
(Zdroj: , čtk, Bloomberg)
Příští středu 19. květnu od 14:00 budete mít možnost zeptat se na podrobnosti ohledně hospodaření Czech Republic pana Petra Kubového, výkonného ředitele pro finance společnosti v online rozhovoru na Patria.cz