Jako černý pátek se v USA tradičně označuje první den po Thanksgiving, tedy pátek po čtvrtém čtvrtku v listopadu. Hodně lidí má po Thanksgiving volno, tráví krocana a především nakupuje na Vánoce, obchody prodlužují nákupní dobu často přes noc, retaileři se předhánějí v nejrůznějších speciálních nabídkách a neodolatelných slevách. Letos nás to čeká 25. listopadu.
Černý je prý ten pátek pro to, že retailové firmy se k tomuto datu vrací „do černého“ - začínají vydělávat a Vánoce by pro ně měly být už jen příjemnou jízdou k celoročnímu hospodářskému výsledku.
Pro klasický retail představuje Black Friday tradičně indikaci a startovní výstřel před Vánocemi, který dává odhad toho, jak budou vypadat vánoční prodeje, a jak se na ně připravit a dozásobit.
V poslední době se stává velmi důležitým i pro internetové obchody, které často doslova (viz Amazon) odpočítávají dny, hodiny a minuty do začátku nákupního šílenství.
V Česku mají krocani koncem listopadu lehčí život, ale i tak je listopad pro místní e-shopy klíčový a testuje jejich logistiku a úvěrové rámce na maximum. Navíc jim v čím dál větší míře než dříve konkurují právě zahraniční e-shopy tak, jak postupně padají omezení na platby a objednávky ze zahraničí.
Jak se tedy dá čekat, že dopadnou vánoční nákupy pro české e-shopy?
Statistické odhady retailu vypadají zatím dost nevesele, zářijová čísla za český retail ukazují meziroční pokles o 0,6 %, v kategoriích potravinářského zboží a nepotravinářského bez aut a pohonných hmot je pokles ještě vyšší, k tomu poskočila míra inflace.
Na druhou stranu, historicky výkonnost retailu za 3. čtvrtletí nebyla vždy relevantní pro výsledek 4. kvartálu a zatím podle informací z internetových obchodů vypadají prodeje poměrně zajímavě.
Hlavní hráči na trhu každopádně říkají, že očekávají viditelný nárůst prodejů za letošní rok proti loňskému. Podle odhadů APEKu se dá čekat nárůst celkového obratu českých eshopů (z 33 mld. Kč až o 4 mld. Kč).
E-retaileři díky těmto očekáváním mají v plném proudu otevírání dalších a dalších poboček poboček, neboť český e-retail je specifický tím, že často i přes 50% zákazníků si přes internet objedná, ale preferuje pak tak trochu nelogicky osobní předávku. Významné změny proběhnou také např. u Alzy s novým logistickým centrem a připravovaným oddělením značek, nebo u Mallu s nákupy přes čárový kód.
Podobně obezřetně – optimistická nálada panuje např. na polském trhu (viz research polských kolegů “bears in the malls – research KBC na PL retail”), kde je řada retailových společností na burze - z velkých českých hráčů – Mall / Net Retail Holdings, Alza.cz, Kasa/Obchodní dům.cz, se zatím k tomuto kroku nikdo neodhodlal, i když technické parametry by na to zřejmě splňovali.
No a dá se čekat, že svoji roli bude hrát i potřeba zákazníků si letošní Vánoce ještě užít, když ty další mohou být hodně nejisté…