Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
České komerční televize: Prima stabilnější, Nova podbízivá?

České komerční televize: Prima stabilnější, Nova podbízivá?

3.8.2012 15:42
Autor: IHNED.cz

Zatímco Prima je podle expertů v rukou správného manažera, vedení Novy tolik chvály nezískalo. Na Palmovce sází na programové schéma a tematické kanály, na Barrandově prý sledují spíše ekonomickou stránku a nabízí údajně zpravodajství na hranici vkusu.

Obě komerční televize představily svůj podzimní program, který bude pro Novu a Primu podle oslovených odborníků klíčový. Televizní stanice se snaží přivést divácké publikum ke svým obrazovkám i pomocí tematických kanálů, s nimiž Prima přišla jako první. Nova své programy nedávno rozšířila o nový projekt TV Fanda. Z nových digitálních stanic jim může konkurovat v malém měřítku pouze TV Barrandov.

Co si myslí oslovení mediální experti o kvalitě zpravodajství obou televizí? IHNED.cz se zeptal šéfredaktora Digizone.cz Jana Potůčka, mediálního analytika Milana Šmída a profesora mediálních studií Jana Jiráka.

1. Kdo z dvojice Nova-Prima je nyní podle vás v lepší ekonomické kondici a proč?

Jan Potůček, šéfredaktor Digizone.cz:

V poslední době se zdá, že spíše Prima. Nova je zatížená velkými dluhy z minulosti a splácení úroků, takže se snaží šetřit i na programu. Prima si rozložila finance lépe, není tak zadlužená a tematické programy má lépe zaměřené na cílové skupiny. Teď to vychází ekonomicky lépe pro Primu, i když v celkových číslech zatím pořád vede Nova.

Milan Šmíd, mediální analytik a pedagog, Fakulta sociální věd UK:

Bývá pravidlo, že ten, kdo má největší share (podíl na televizní sledovanost – pozn. red.), je jedničkou na reklamním trhu. V příjmech a obratech je na tom lépe Nova. Zahraniční vlastník Novy CME má ovšem obrovské dluhy. Prima je stabilnější.

Jan Jirák, profesor mediálních studií na Metropolitní univerzitě a UK:

To opravdu netuším.

2. Myslíte si, že TV Fanda má šanci uspět na českém televizním trhu? Co říkáte jejímu programu?

Jan Potůček, šéfredaktor Digizone.cz:

TV Fanda má cílit na podobné publikum jako Prima Cool. Jsou to mladší muži, kteří jsou mezi inzerenty nejvíce žádaní. Problém je, že TV Fanda je veden pouze na satelitu, takže má menší dopad na publikum než Prima Cool. Uvidí se, jestli Nova přehodnotí rozhodnutí a půjde do pozemního vysílání. Ale to je finančně náročné, celoplošné rozšíření stojí asi 60 milionů ročně. Je otázka, zdali se jim to vyplatí.

Milan Šmíd, mediální analytik a pedagog, Fakulta sociální věd UK:

Je to okrajový kanál a v podstatě recyklační. Jen rozšiřuje portfolio Novy. A jestli bude úspěšný? Nějaké diváky si najde. Podle mě bude úspěšný, když bude mít jedno procento televizní sledovanosti.

Jan Jirák, profesor mediálních studií na Metropolitní univerzitě a UK:

TV Fanda si své diváky určitě najde. Cílí převážně na mužské publikum. Je podobně zaměřen jako program Prima Cool, opakuje pořady, které byly vysílány na hlavní stanici. Část diváků konkurenční Prima Cool TV Fanda určitě ubere.

3. Jak se vám (ne)zamlouvají změny ve zpravodajství obou soukromých televizí?

Jan Potůček, šéfredaktor Digizone.cz:

Nejenom soukromé televize se musejí vypořádat se zpravodajstvím na internetu. Zprávy jsou v podobné situaci jako tištěné noviny. Musí hledat jinou náplň než aktuální zpravodajství. Musí jít více do hloubky, větší analýzy, nabízet exkluzivní rozhovory a mít vlastní témata. To je náročnější na čas a na peníze. Proto se snaží zlepšovat formu než obsah, především Nova. Je u ní vidět prvoplánová snaha o zaujetí diváka, od změn oblečení moderátorů, často nevkusného, emotivní hudbu až po témata různých neštěstí. To hraničí se vkusem normálního diváka. Prima našla svůj model. Nabízí servisní záležitosti, rady divákům a sledují kvalitu potravin. Mají stabilnější publikum než ostatní televize.

Milan Šmíd, mediální analytik a pedagog, Fakulta sociální věd UK:

Osobně se mi zamlouvá více Prima, protože Nova šla s novým šéfredaktorem do bulváru. Reagovala tak na změny zpravodajství Primy, která se vzdala sportu a odlišila zprávy od reportáží s tematikou krimi a VIP. Z hlediska sledovanosti Nově zatím prodloužení televizní zpráv neuškodilo. Divák je v podstatě pasivní. Víceméně se bojuje o masu diváků.

Jan Jirák, profesor mediálních studií na Metropolitní univerzitě a UK:

Prodloužené zprávy na Nově jsou spíše vyprávěním příběhů, nikoliv zprávy. Prima je naopak strukturovanější a původní zprávy před sedmou jsou ve srovnání s Novou konzervativní. Tím, že se zprávy oddělily od krimi a VIP, nezahlcují diváky zábavními a vyprávěcími prvky, ale je to vykoupené spousty upoutávek a odkazů na budoucí VIP a Krimi zprávy. Prodloužení zpráv na Nově vedlo k určité rozbředlosti, u Primy se riziku ztráty zpravodajské hodnoty předešlo rozdělením zpráv. Nemyslím si ale, že VIP a Krimi zprávy jsou nějakým obohacením zpravodajství Primy.

4. Jak oběma televizím (ne)prospívá konkurence v podobě dalších soukromých digitálních televizí?

Jan Potůček, šéfredaktor Digizone.cz:

Je tady spíše vidět segmentace diváků mezi tematické kanály velkých televizí. Z těch konkurenčních, které by nepatřily do skupiny Nova nebo Prima, stojí za zmínku pouze TV Barrrandov. Pak je spousta malých televizí, které nedosahují ani jednoprocentního podílu na publiku a to není konkurence. I proto se velké televize snaží zavádět nové tematické kanály, aby si udržely diváky.

Milan Šmíd, mediální analytik a pedagog, Fakulta sociální věd UK:

To je celosvětový trend, že dominantním televizím ubývá sledovanost. Nejvíce roste křivka nazývaná ostatní kanály. Velké televizní stanice reagují tím, že vytvářejí další programy, aby pokles úbytku diváků zmírnily.

Jan Jirák, profesor mediálních studií na Metropolitní univerzitě a UK:

Myslím si, že nyní na obzoru žádný velký konkurent není. Co si mohla vzít televize Barrandov, to si vzala. Neplnoformátované televize, ať hudební, seriálové či regionální, nepředstavují přímou konkurenci.

5. Jak hodnotíte přínos obou generálních ředitelů Novy a Primy pana Andruška a Singera?

Jan Potůček, šéfredaktor Digizone.cz:

Marek Singer se rychle zorientoval, ačkoliv dříve nepůsobil v televizi. I díky němu Prima velice brzy spustila tematické kanály, rozložila své publikum a tím si udržela velice velký podíl na trhu a dokonce ho zvyšuje - jako jedna z mála televizí. Jan Andruško dlouhá léta pracoval jako externí právník v oblasti digitalizaci televizního vysílání. Po jeho nástupu je vidět, že si Nova neví rady. Letošní podzim rozhodne, která z televizí bude sledovanější.

Milan Šmíd, mediální analytik a pedagog, Fakulta sociální věd UK:

Pan Andruško sleduje pouze ekonomický ukazatel, pan Singer naopak program a je ochoten dělat experimenty, i když ne všechny se vyvedou. Z hlediska programového bych dal lepší známku panu Singerovi, ale pan Andruško může být úspěšný z pohledu financí.

Jan Jirák, profesor mediálních studií na Metropolitní univerzitě a UK:

Před příchodem generálního ředitele Andruška jsem měl pocit, že televize má nějakou ambici. Pod novým ředitelem mi přijde, že je taková udržovací. Za Petra Dvořáka, ať byl jakýkoliv, se zkoušely Soukromé pasti, natočila se Kriminálka Anděl. Teď žádný pokus o změnu nevidím. Výměna generálních ředitelů na Primě nebyla na schématu televize vidět.


iHNed

Související články na IHNED.cz

Poslední muž Dvořáka na Nově skončil. Ředitelem zpravodajství se stal Vladimír Mužík

Nova startuje konkurenci pro Primu Cool. Program pro muže počítá i se South Parkem


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
14.12.2017
17:59Summary: Prodej větrníků, nákup filmů a internetová neutralita
17:35Pražská burza rostla třetí den za sebou, PX +0,52 %
17:10Disney koupí aktiva Foxu za 66 miliard dolarů. Měl by se Netflix bát?
17:02Technická analýza: Týden bohatý na události rozhoupal trh s ropou
16:30ECB euru další zisky nepřinesla, zatímco dolar využil dobré zprávy z ekonomiky  
15:15ECB výrazně vylepšuje prognózu, ale dál mává holubičími křídly
15:14Česká zbrojovka a.s.: Zápis z řádné valné hromady akciové společnosti
14:41Listopad znovu nastartoval americký maloobchod  
14:38České ekonomice došli lidé, její růst v příštím roce zpomalí
14:09INFOND investiční fond s proměnným základním kapitálem: Oznámení ohledně delistace investičních akcií
13:48ECB zlepšila výhled růstu v eurozóně a Draghi hýbe eurem. Sledovali jsme ŽIVĚ
13:35Konsorcium v čele s EPH kupuje většinu v druhé největší maďarské elektrárně
13:15Sazby v Británii beze změny, další proměny rétoriky tentokrát nepřišly
11:54Ifo: Německá ekonomika poroste příští rok nejrychleji od 2011
11:37Evropa před ECB ztrácí, Vestas Wind Systems +7 %
11:01Eurodolar přestal růst, když vyprchal efekt Fedu. Jsou tu ale data a přijde ECB  
10:44VIG (-0,19 %) spojí dvě české pojišťovny
9:39Deutsche Boerse zvažuje termínové kontrakty na bitcoin
9:11Rozbřesk: Fed zvýšil sazby, koruně jestřábi chybí a trh s auty je v kondici
8:59Evropské burzy po rozhodnutí Fedu asi zahájí poklesem, co ta pražská?  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
3:00Čína - Maloobchodní tržby, y/y
3:00Čína - Průmyslová výroba, y/y
9:30DE - PMI v průmyslu
10:00CZ - Běžný účet, mld. Kč
10:00EMU - PMI v průmyslu
10:30UK - Maloobchodní tržby vč. PHM, y/y
13:00UK - Jednání BoE, základní sazba
13:45EMU - Jednání ECB, základní sazba
14:30USA - Maloobchodní tržby, m/m
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
15:45USA - PMI v průmyslu (Markit)