Autor: Petr Žabža, Patria Direct
A je to tady zase. Minulý týden bylo „tématem dne“ výjezdní zasedání americké centrální banky Fed v Jackson Hole. V konečném důsledku sice nepřineslo nic z toho, co bylo v mediálním prostoru celý týden přetřásáno, ale to na věci nic nemění – pozornost čtenáře či diváka byla napjata do poslední chvíle. Tento týden se s podobnou razancí medializovalo zasedání Evropské centrální banky, ale ta skutečná pecka přijde až příští středu.
Na tento den totiž americká firma Apple Inc. – jako obvykle formou tajemné a mnohoznačné pozvánky – sezvala novináře a „spřízněné osoby“ na pravidelně se opakující show, spojenou s představením nových produktů. Stín ve tvaru čísla 5, táhnoucí se přes celou pozvánku dává tušit, že volání fanoušků po iPhone páté generace bude příští týden vyslyšeno. Není se čemu divit – velká většina investorů a spotřebitelů na tuto novinku čeká již více než rok. Steve Jobs byl ještě naživu a všichni už o uvedení iPhone 5 mluvili, jako o hotové věci. Nestalo se a o to výše je tak očekávání nyní nastaveno.
Mnohem zábavnější, než pasivně čekat na iPhone 5, je pozorovat chování konkurence. Velká většina z konkurentů totiž vědomě přistoupila na hru, kterou s nimi marketingoví borci z Apple rozehráli. Ve snaze předstihnout Apple totiž začali jeho konkurenti v horečném tempu představovat své novinky již počátkem září a doufají, že se jim tak podaří utrhnout nějaké „plusové“ body. Z pohledu nezúčastněného diváka jsem však názoru, že se jim tím naopak jenom podařilo spadnout do kolosální medvědí pasti. V úterý své novinky představila Nokia a trhy jejich příchod odměnily propadem ceny akcie o plných šestnáct procent. Motorola ukázala několik variant mobilního telefonu RAZR, a i když reakce trhů byla v porovnání s Nokií vlažnější, žádnou díru do světa se jim prozatím udělat nepodařilo. Samy o sobě jsou všechny představené mobily nepochybně více než funkční a mnohé z nich jsou ergonomicky a designově hodně povedené – přesto jejich představení působí jako předkapela z Horní Dolní, která rozehřívá publikum
názor odbornika.
Juu a Hele