Americký provozovatel sociální sítě čelí nové žalobě kvůli loňskému primárnímu úpisu akcií (IPO). Na šéfa podniku Marka Zuckerberga a další představitele si nově stěžuje akcionář, který se cítí jednáním firmy poškozen. Mohly by se tak znovu objevit právní nároky, které jiný soud už v únoru zamítl.
tak bude muset prokázat, že nechtěl poškodit akcionáře, když před IPO v loňském květnu neinformoval o slabém růstu tržeb. Stěžovatel Gaye Jones tvrdí, že firma se o tyto informace podělila pouze s bankami, které úpis připravovaly, a s klíčovými investory. Nynější žaloba se liší od těch minulých, které soud v únoru zamítl. Předchozí stěžovatelé totiž neuspěli především proto, že v době, kdy se pochybení dopustil, tito akcionáři ještě akcie nevlastnili. Jones je ale jedním z prvních investorů, kteří akcie vlastnili před vstupem firmy na burzu.
Žaloba si klade za cíl donutit členy správní rady a další představitele firmy, aby vrátili peníze, které prodejem akcií získali. Jones tvrdí, že o klesajícím tempu růstu tržeb věděli, takže jim bylo známo, že cena akcií byla při vstupu na burzu nadsazená. "Odpůrci se nespravedlivě obohatili, protože inkasovali obrovské zisky a finanční požitky z primárního úpisu, i když věděli, že investorům nebyly veřejně předloženy slabší tržby a horší výhled tvorby zisku," uvádí se v žalobě, z které cituje agentura Reuters. je přesvědčen, že žaloba postrádá meritum věci, a je tedy neopodstatněná.
Akcie loni v květnu vstupovaly na trh s cenou 38 dolarů za kus. Hned ale začaly klesat a do září spadly až pod 18 dolarů. V současné době se pohybují kolem 28 dolarů a od začátku roku jsou o více než 4 procenta silnější.
Ve čtvrtém čtvrtletí společnost zaznamenala výrazný nárůst provozních nákladů, který se odrazil v propadu zisku o 79 procent a zastínil 40procentní nárůst tržeb. Provozní marže ve 4Q meziročně klesla ze 48 na 33 procent. Provozní náklady ve čtvrtletí vzrostly o 82 procent na více než miliardu dolarů a výkonný ředitel firmy Mark Zuckerberg je hodlá dále navyšovat, letos (po očištění) o polovinu. Dodatečné výdaje směřuje na posílení personálu a nástrojů pro zvýšení pozice firmy na trhu s internetovou reklamou, jehož velikost ve Spojených státech se odhaduje na 6,97 miliardy dolarů.
Podíl mobilní reklamy na celkových reklamních příjmech, který byl od vstupu společnosti na burzu zdrojem obav investorů, firma ve čtvrtletí dokázala zvýšit na 23 procent (306 mil. USD) z 14 procent ve třetím čtvrtletí. Během posledních tří měsíců roku navýšil počet svých uživatelů zhruba o 50 milionů na 1,06 miliardy, z toho „mobilních uživatelů“ bylo 680 milionů proti 604 mil. na konci přechozího čtvrtletí.
(Zdroj: čtk, CNBC, Bloomberg)