Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Reformní snahy řecké vlády hatí „odboj“ redaktorů. Vládní krize?

Reformní snahy řecké vlády hatí „odboj“ redaktorů. Vládní krize?

17.6.2013 17:22

Rozruch veřejnosti, které vyvolalo vládní rozhodnutí uzavřít veřejnoprávní televizi a rozhlas ERT s cílem propuštění více než 2,5 tisíce státních zaměstnanců, se přelil do konfliktu na tamní politické scéně a podle médií může vážně ohrozit reformní úsilí země, které je podmínkou zahraniční finanční pomoci. Předseda vlády Antonis Samaras čelí nyní nejen ostré kritice koaličních partnerů (levicová opozice dokonce hovořila o „puči“), ale záležitost navíc v reakci na stížnost odborů ERT projednává nejvyšší správní soud, který může teoreticky obnovení vysílání nařídit.

Vláda minulý týden ve jménu úsporných opatření dočasně zastavila vysílání veřejnoprávního rozhlasu a televize a rozhodla o propuštění údajně 2,5 tisíce lidí, což vedlo k protestům zaměstnanců, kteří pokračovali ve vysílání prostřednictvím internetu, a další den, ve čtvrtek, k vyhlášení stávky části zaměstnanců ve veřejném i soukromém sektoru. Krok navíc vyvolal vlnu nevole i uvnitř vládnoucího kabinetu a výrazně tak narušil reformní snahy rok fungující vlády. Komentátoři a tvůrci průzkumů veřejného mínění hodnotí poslední dny sporu jako absurdní ztrátu logiky řešení tohoto problému.

Řecký konzervativní premiér Samaras o víkendu zdůraznil, že rozhodnutí o uzavření veřejnoprávní televize a rozhlasu v současné podobě je součástí závazků Řecka pokračovat v reformách a omezit kapacity ve veřejném sektoru. "Zrušení 2000 pracovních míst do konce června ve veřejném sektoru podepsali předáci všech tří stran vládní koalice," bránil Samaras svoje rozhodnutí vybrat jako první oběť úspor právě ERT. Reagoval tak na výtky svých dvou koaličních partnerů - socialistů (PASOK) a Demokratické levice (DIMAR) - kteří požadují okamžité a plné obnovení provozu ERT. "Kde bychom měli rušit pracovní místa, když ne v hanebné ERT, jedné z bašt neprůhlednosti a výsad?" prohlásil Samaras na fóru své strany Nová demokracie. 

 
Veřejnoprávní televize a rozhlas s ročními náklady kolem 300 milionů eur jsou podle mluvčího vlády klasickým příkladem "neuvěřitelného mrhání" penězi. Údajně mají sedmkrát více zaměstnanců než jiné srovnatelné instituce. Premiér obvinil koaliční partnery z pokrytectví. PASOK a DIMAR totiž jinak potřebu restrukturalizace ERT samy podpořily. V sobotu se jim nicméně bez úspěchu snažil vyjít vstříc návrhem, že by televize a rozhlas obnovily chod v jakémsi nouzovém režimu s podstatně menším počtem zaměstnanců. "Nikdo nás nežádal, abychom uzavřeli ERT. Rozhodli jsme se to udělat, protože by bylo krajně nespravedlivé, kdyby se to nedotklo těch, kteří mají (nepřiměřené) výhody," dodal Samaras s tím, že hodlá bojovat za modernizaci země, která se stala „jurským parkem“ neefektivity a korupce. Zástupci tří koaličních stran se mají dnes sejít v 17:30 SEČ.

Podle Costase Panagopoulose ze společnosti Alco, která provádí průzkumy veřejného mínění, se z jednání politiků vytratila veškerá logika a Řecko se tak kvůli sporu ohledně ERT vrátilo, co do politické nestability, o rok zpět. Ačkoli všechny tři vládnoucí strany zatím odmítají možnost předčasných voleb, Panagopoulos odhaduje pravděpodobnost takového vyústění na 30 procent. „Slíbili jsme řeckým lidem reformy a ERT je jen malým prvním krokem,“ uvedl Makis Voridis ze Samarasovy strany Nová demokracie.

Z víkendových průzkumů veřejného mínění vyplynulo, že většina Řeků se zastavením vysílání nesouhlasí, ačkoli důvodem je spíše náhlost a příkrost kroku – obrazovky prý zčernaly jen několik hodin po oznámení rozhodnutí a hlasatelé se prakticky nedostali k ukončení věty, spíše než rozhodnutí samotné. Rozhodnutí nejvyššího správního soudu v zemi, který záležitost projednává na žádost odborové organizace ERT, by mělo být známo v pondělí večer nebo v průběhu úterka. A to ale již poté, co představitelé vlády řekli, že rozhodnutí zastavit a restrukturalizovat vysílání pomohlo Řecku získat poslední tranši zahraniční finanční pomoci v objemu 3,3 mld. EUR.

Řecko slíbilo výměnou za záchranný úvěr propustit do konce příštího roku 15.000 státních zaměstnanců, z toho 4000 ještě letos. Nařízení zastavit činnost ERT musí být během tří měsíců ratifikováno parlamentem, k čemuž bude potřeba podpora koaličních zákonodárců.

Podle platebních tabulek kolujících na internetu brali někteří moderátoři a další redaktoři ERT ročně od 100.000 do 300.000 eur (2,6 až 7,8 milionu Kč). V roce 2011 přitom průměrný čistý roční příjem v Řecku činil 15.000 eur (386.000 Kč), hrubý skoro 19.000 eur (490.000 Kč).

(Zdroj: CNBC, čtk, AP)


Čtěte více:

EK: Nezaměstnanost v Řecku další tři roky neklesne pod 20 procent
17.5.2013 16:40
Řecká ekonomika se příští rok pravděpodobně dostane z vleklé recese. ...
Řecko požádá věřitele o zmírnění podmínek privatizace, tvrdí zdroj z vlády
11.6.2013 11:57
Řecko požádá mezinárodní věřitele o snížení cílové částky, kterou má z...
MSCI vyloučila Řecko z vyspělých zemí kvůli nevyhovujícímu finančnímu trhu
12.6.2013 11:02
Řecko se stalo první zemí považovanou za „vyspělou“, která o toto ozna...

Váš názor
  • jako hejno kobylek
    18.6.2013 6:28

    Jedna řecká veřejnoprávní televizi a rozhlas ERT propustí 2,5 zaměstnanců? NEUVĚŘITELNÉ !!! Není lepšího důkazu, proč je v Řecku taková krize jaká je. 2 500 lidí je průměrná návštěva fotbalové Gambrinus ligy. Zaplní se s nimi jedna hlavní tribuna. Je to opravdu názorný příklad, kolik zbytečných lemplů se živí v jednom médiu a vidno, že nejsou vůbec produktivní. Mají pouze teplý flek a jistě i slušné mzdy. Tohle daňový poplatník neutáhne i kdyby se posral. Nějak se jim ten socializmus v rámci EU hroutí.
    Jesse
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
9:00CZ - PPI, y/y
11:00EMU - CPI, y/y