Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Lepší než arbitráž na akciích. Jen vládě to nějak vadí

Lepší než arbitráž na akciích. Jen vládě to nějak vadí

9.12.2013 7:28
Autor: Redakce, Patria Online

Ve Spojených státech se BMW X5 obvykle prodává za zhruba 56 000 dolarů. V Číně je to samé auto nabízeno za téměř třikrát vyšší cenu. Vytváří se tak prostor pro arbitráž, při které jsou v USA tato auta nakoupena a v Číně s rychlým ziskem prodána. Federální prokurátoři se ale v posledních měsících na tyto obchody zaměřují a již zabavili desítky aut v přístavech po celých Spojených státech. K tomu byly zabaveny i bankovní účty s desítkami milionů dolarů. Podle jejich názoru totiž zmíněná arbitráž porušuje exportní omezení, které automobilky uplatňují.

Podle některých odhadů je popsaným způsobem nakoupeno a vyvezeno do Číny minimálně 35 000 aut ročně. Ely Goldin zastupuje jednoho z prodejců, jehož auta a další aktiva byla zabavena. Jeho klient ale podle něho nepostupoval nezákonně a vláda by neměla vstupovat do toho, co je sporem mezi jeho klientem a výrobcem automobilů. „Vláda se v podstatě snaží zabránit lidem, aby se svým majetkem dělali, co chtějí,“ dodává k tomu právník Joshua Widlansky, který zastupuje firmu vyvážející automobily. Prokurátoři ale tvrdí, že celá věc se stává protizákonnou ve chvíli, kdy je prodejce automobilu mylně informován o účelu nákupu. Mnoho dealerů totiž požaduje, aby zákazník při nákupu vozu podepsal slib, že tento vůz nebude předmětem následného exportu, a to po předem danou dobu. Zákazníci ale prý tento závazek podepisují, i když jsou si vědomi toho, že ho poruší.

Soud zatím o argumentech jedné ani druhé strany nejednal, pokud se ale exportéři rozhodnou podat žalobu, již brzy se tak stane. Do hry se navíc vkládá i Čína. Ta se staví proti automobilkám, které v této zemi prodávají vozy dráž než v jiných zemích. Automobilky pak tvrdí, že omezení exportů jsou nutná s ohledem na záruky a řádné vybavení vozů. Ty jim také podle jejich slov dávají základ k rozdílné cenové politice. Automobilky mají dokonce seznam podezřelých subjektů, kterým dealeři nesmí jejich auta prodávat. Pokud tak učiní, hrozí jim pokuty a další sankce.

Exportéři se tak snaží získat kupce, kteří pro ně automobily u dealera zakoupí. Slibují jim několik set dolarů za pár hodin práce. Kupec obvykle dostane peníze a instrukce týkající se toho, jaké auto koupit. Pak s ním zajede na blízké parkoviště, kde je vůz naložen a převezen do přístavu. Goldin k tomu uvádí: „Pokud existuje příležitost pro arbitráž, lidé toho využijí a na tom není nic špatného. Říká se tomu kapitalismus.“ 

(Zdroj: WSJ)


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data