Coca-Cola kupuje 17 % podíl v Monster Beverage Corporation za 2,15 miliard dolarů. Akcie společnosti včera v New Yorku po oznámení uzavření obchodu prudce vystřelily. Coca-Cola si brousila zuby na podíl ve společnosti již nějakou dobu podle informací osoby obeznámené s celou věcí. Ale cena byly prý příliš vysoká, až teď došlo k dohodě.
Coca-Cola tak získává větší podíl na trhu s energetickými nápoji. Je to jeden z nejrychleji rostoucích segmentů v oblasti nápojů. Prodeje se od roku 2007 zdvojnásobily.
Jak to všechno u Monster Beverage Corp začalo?
Rodney Sacks a Hilton Schlosberg se potkali v jižní Africe a v roce 1989 se rozhodli, že půjdou do svého vlastního byznysu. Dvojice získala dohromady asi 5 milionu dolarů od rodiny a přátel. Nemohli však najít vhodnou společnost ke koupi. Využili tipu od investičního bankéře a koupili zadluženou společnost, která vyráběla sycené nápoje – Hansen Natural Corp. Společnost v tom čase měla asi 17,1 mil USD v tržbách, čistý příjem 565 tisíc dolarů. Koupili společnost za 1,71 mil. USD s vědomím, že si společnost nese na hřbetu dluh 12 milionu dolarů.
Viděli úspěch rakouského Red Bullu a tak se rozhodli, že představí nový energetický nápoj i pod značkou své společnosti. To se stalo v roce 1997. Nebyl to ovšem úspěch přes noc. Jejich první produkt nebyl trhem nijak dobře přijat.
Dvě dekády později z nich společnost pod jiným jménem udělala miliardáře. Nejznámější produkt společnosti – Monster Energy se dobře prodává, společnost prodala více než 10 mld. kusů do roku 1997, kdy byl uveden do prodeje. Má údajně skoro čtyřikrát tolik kofeinu co Coca-Cola.
V roce 2002 představili nový brand „Monster“ a s ním i nápoj v plechovce se stejnou cenou jako Red Bull ale dvakrát větší. Drink byl tak úspěšný, že změnili v roce 2012 i jméno společnosti po vzoru značky Monster. Podle odhadů má Monster asi 34 % trhu a Red Bull podobně. Společnost nezůstala pouze u energetických nápojů, minulý rok představila Muscle Monster – proteinový nápoj.
Kvartální výsledky za 2Q14
Společnost Monster Beverage oznámila své výsledky za 2Q tohoto roku před týdnem 7. srpna 2014. Tržby společnosti rostly o 8,9% na 687,199 milionů USD a jen velmi těsně nesplnili očekávání analytiků. Přesto rostly o 9 % meziročně.
Zisk na akcii překonal očekávání trhu o 12,15 %, když dosáhl 0,84 USD na akcii při očekávání 0,749 USD. Meziročně tak zisk rostl o 35 %. Hrubé tržby mimo území USA rostly na 180,2 mil. USD v 2Q14 z 160,4 ve stejném období roku 2013.
Provozní náklady se ve čtvrtletí zvýšily na 163,5 milionu dolarů z 156,8 milionu meziročně.
Výsledky společnosti byly nejvíce ovlivněny výdaji spojenými s regulatorními záležitostmi a vedením soudních sporů týkající se reklamy, propagace, používání různých přísad a bezpečnosti přípravků. Tyto výdaje se vyšplhaly na 7,9 mil. USD za druhé čtvrtletí 2014 ve srovnání s 4,2 mil. USD ve stejném období loňského roku. Je to tedy skoro dvojnásobný nárůst.
Akcie společnosti doporučuje k nákupu 70,6 % analytiků oslovených společností Bloomberg. Zbytek doporučuje akcie držet a nikdo by je neradil prodávat. Společnost se obchodovala naposledy za 71,65 USD.
Oznámení výsledků za 3Q14 je naplánováno na 7. listopadu 2014.
Zdroj: Bloomberg, Reuters, Monster Beverages Quarter Report