Temné společnosti, které sledují každý náš krok. Obrovské korporace, které vědí o každém emailu, který pošleme. Technologičtí miliardáři, kteří si podrobují svět a vedle kterých bledne i každý zloduch z Jamese Bonda. Taková může být image velkých internetových gigantů, která se projevuje i na krocích regulátorů snažících se o omezení jejich vlivu. Moc, kterou vládnou firmy jako , , či , je znát na našem každodenním životě a zdá se, že neustále roste. Realita je ale úplně jiná a mnohem zajímavější.
Ve skutečnosti totiž dochází k tomu, že technologičtí giganti pálí peníze, a to ve skutečně velkém stylu. Snaží se o průnik do automobilového odvětví, vyrábějí brýle vytvářející virtuální realitu, hodinky fungující jako počítač a podobně. Technologičtí baroni se pustili do kolosálních výdajů na projekty, jejichž návratnost bude pravděpodobně jen minimální. Pro spotřebitele jde o výbornou zprávu. Dostane se nám zajímavých produktů, za které zaplatí lidé jako Sergey Brin, Jeff Bezos a Mark Zuckerberg. Některé z nich mohou být dokonce zadarmo. Pro akcionáře je to ale pohroma, která nakonec může skončit i ztrátou pozice, jakou si nyní daná firma užívá.
Technologičtí giganti už delší dobu vydělávají velké peníze. Nyní se ale ukazuje, jak moc také utrácejí. Příkladem je . V roce 2004 dosahovaly výdaje na výzkum a vývoj této firmy 225 milionů dolarů. Minulý rok to bylo necelých 10 miliard dolarů. Částka se za necelé dva roky zdvojnásobila. Čekali bychom, že za ty peníze přijde na trh s přelomovými věcmi. Koneckonců, Airbus vyvinul letadlo A380 se zhruba stejnou částkou, jakou utratí za jeden rok. toho ale zatím moc nepředvedl. Jeho vyhledavač je obrovským úspěchem, další aplikace jako Maps najdeme všude kolem. Je tu ovšem řada produktů, o které nikdo zájem nemá, příkladem je Answers či GTalk. Firma se snaží o průnik v oblasti aut bez řidičů a umělé inteligence. Zatím není jasné, zda to bude úspěch. Naopak víme s určitostí, že na ospravedlnění vysokých výdajů by muselo jít o skutečně obrovský úspěch.
Podobné je to u Applu. Ten drží obrovskou zásobu hotovosti, ale zdá se, že se rozhodl co nejrychleji se jí zbavit. Objevily se například zprávy o tom, že dává dohromady tým, pomocí kterého chce zaútočit na automobilky. Je to vůbec možné? Globální výroba automobilů je spojena s obrovskými nadbytečnými kapacitami a brutálně nízkými maržemi. Průměrný prodaný , či nepřinese téměř žádné zisky. Ještě rychleji by šlo spálit peníze v nějakých aerolinkách, ale automobilka je pravděpodobně těsně za nimi.
Zajímavý je i . Všichni o tomto internetovém obchodě hovoří, jako kdyby chtěl vládnout celému světu. Má obrovské tržby, ale problém spočívá v tom, že na nich nevydělává téměř žádné peníze. Většinou totiž prodává za ceny na úrovni nákladů, nebo ještě pod nimi. Přesto se však snaží o rychlou expanzi a například ohlásil, že Woody Allen pro něj bude točit seriál. Ten sám o tom říká: „Nemám ani potuchy, jak jsem se k tomu dostal a ani nevím, kde začít.“
V tuto chvíli jsou vysoké výdaje v pořádku, protože s výjimkou Amazonu všechny firmy vydělávají tolik, že se o jejich výdaje nikdo nestará. Mají ale tendenci se domnívat, že když přišly s jedním výborným nápadem, čekají je automaticky další. A jak bylo uvedeno, pro spotřebitele to je výborné. Auto od Applu bude pravděpodobně zahrnovat některé významné inovace. Ty nakonec okopírují ostatní automobilky a my je dostaneme bez toho, abychom za ně museli platit. Opak ovšem platí o akcionářích a technologických baronech. Ti nedobývají svět, ale pouze pálí hotovost, kterou jejich firmy vydělaly.
Zdroj: The Telegraph