Taxikářům ve Francii bych dnes doporučil titul Johnsona Spencera “Kam se poděl můj sýr?”. Je to kniha, která se doporučuje lidem, kteří například přišli o práci po desítkách let, přišli o životní lásku, přišli o něco co bylo dosud pevné jako skála a znamenalo to v jejich životě otočením kormidla o 180 stupňů. Formou jednoduchých podobenství vysvětluje jak se s tak radikálními změnami vyrovnat.
Ne inovacím po francouzsku
Taxikáři po celé Francii dnes zahájili stávku na protest proti americké společnosti Uber, která zajišťuje přepravní servis a která je vnímána jako alternativa k taxislužbě. Tradiční taxislužby obviňují firmu z nekalé konkurence, protože její řidiči nemusejí plnit požadavky, které zákony a předpisy kladou na ně. Kvůli stávce se zkomplikovala doprava, taxikáři podle médií zablokovali přístup na všechna letiště a vlaková nádraží v Paříži a dalších městech, policisté proti nim použili slzný plyn.
Francouzské úřady nedávno zpřísnily pravidla pro taxíky, které jezdí pro Uber a výrazně službu omezily, i přesto ale řidiči firmy dál působí v mnoha městech a Uber uzavírá smlouvy s dalšími.
Taxikáři si stěžují, že kvůli levnému, nicméně nelegálnímu servisu Uber přicházejí o práci. V posledních týdnech se stalo téměř 100 řidičů americké společnosti terčem napadení, někdy i v okamžiku, kdy vezli zákazníky. V jednom případě skončil s modřinou na oku a zraněným obličejem i zákazník, který Uber chválil.
Společnost Aeroports de Paris, která provozuje pařížská letiště Charles de Gaulle a Orly, dnes vyzvala cestující, aby k přepravě na letiště použili vlak. "Přístup po silnici je zcela zablokovaný," dodala. Taxikáři blokují i příjezd k vlakovému nádraží Gare du Nord, odkud odjíždějí rychlovlaky do Londýna a Bruselu.
Uber zákazníkům umožňuje spojit se prostřednictvím mobilní aplikace s registrovanými řidiči, kteří je odvezou na určené místo. Aplikace slouží i jako taxametr a platební nástroj.
Uber, AirBnB a další..
Francouzským a dalším taxikářům asi ještě stále nikdo nevysvětlil, že fenoménem začátku 21. století se stává internet. Proniká téměř do všech odvětví a planeta se propojuje a opticky zmenšuje. Někdejší události, připomínají situaci z dob velké průmyslové revoluce, kdy dělníci rozbíjeli stroje, protože jim brali práci. Bohužel taxikáři nejsou jediní, kdo čelí brutálnímu tlaku ze strany strojů a internetu. Existují povolání, která prakticky již vymizela nebo zmizí v řádu desítek let. Proto je klíčem adaptace na nové podmínky, nikoliv odmítání inovace. V případě taxikářů to můžou být prémiové služby, nebo další nadstand, který Uber neumí.
Uber je jen jednou společností, která se podívala na to jak funguje obchodní model v určitém sektoru a přišla s řešením, které částečně překopává zaběhnutý model fungování taxi služeb. Uber není jediný, který čelí postihu za hlubokou inovaci. I třeba AirBnB, což je služba, kdy můžete přespat u někoho místního, namísto využití klasické služby hotelu, prošlo už i soudním řízením.
U Uberu je to ovšem mnohem více mediálně propírané téma, poněvadž s domem nebo s bytem, jen těžko zablokujete důležitou tepnu městské dopravy, tak jako to dělají taxikáři dnes ve Francii.
IPO - šuškanda říká, že Uber je na cestě na burzu
Podle indicií se očekává, že Uber opravdu spěje k IPO. Uber chce získat na další rozvoj 1 mld. USD od čínských investorů. Provede to formou vydání firemních dluhopisů, které jsou konvertibilní na akcie S cenOu určenou v IPO. Zatím není jasné, kdy budou dluhopisy vydány, ale s jejich vysokým výnosem dává smysl, aby firma šla slangově “public” co nejdříve.
Zdroj: ČTK, Business Finance