Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Peter Koehler, CEO Leo Expressu pro region CEE: Plánujeme další expanzi v regionu střední Evropy

Peter Koehler, CEO Leo Expressu pro region CEE: Plánujeme další expanzi v regionu střední Evropy

7.10.2015 18:00
Autor: Pavel Daniel, Patria Online

Společnost Leo Express bývá označována za štiku v rybníce dopravních služeb v ČR. Podle Petera Koehlera, CEO Leo Express pro střední a východní Evropu bude ovšem úspěch, když díky soukromé konkurenci vznikne v tuzemsku skutečně transparentní a rovné soutěžní prostředí bez zbytečných státních dotací.

Patria Online: Leo Express rozšířil nedávno nabídku služeb, co dalšího a v jakých teritoriích firma připravuje?

Naše služby chceme dále rozšiřovat v oblasti železničních i autobusových spojení a to jak v komerční oblasti, tak jako partner pro veřejné objednatele. Chceme být dopravcem první volby pro českého zákazníka, a dál rozšiřovat naše služby po celé střední Evropě. Dále se soustřeďujeme na nabídku služeb od dveří ke dveřím. Nabízíme proto v Praze například možnost zvýhodněného využití služeb autopůjčovny Sixt nebo UBER, půjčujeme kola přímo u naší pokladny od společnosti Rekola a zajišťujeme parkování zdarma pro naše prémiové zákazníky přímo u nástupiště vlaku. Podobné služby bychom chtěli rozšiřovat do celé naší sítě. Aktuálně zavádíme do všech našich vlaků dětský oddíl, který podporuje individualitu našich malých zákazníků skrze interaktivní tablety s hrami, výběrem pohádek a nabízí také zdarma vitamínovou svačinu.

Patria Online: Jaké cíle sledujete?

Jako dopravní společnost máme relativně vysoký „operating leverage“. Bez ohledu na výkon, zajištujeme moderní rezervační systém, věrnostní program, kvalitní catering, spolehlivý dispečink, callcentrum a další složky zajišťující komplexní zákaznický servis. Zvyšování výkonu nám zajišťuje úspory z rozsahu a oslovení většího množství potenciálních zákazníků.

Patria Online: Neuvažujete o tom, vzhledem k plánovaným investicím, o změně modelu financování vstupem na burzu?

Současný model expanze LEO Express zatím nevyžaduje vysoké investice. Avšak v budoucnu budou výraznější investice nutné, neboť chceme růst ještě větším tempem a posílit náš tržní podíl jak v České republice, tak v CEE. Emisi dluhopisů jsme si již vyzkoušeli před dvěma lety, avšak další aktivity na kapitálovém trhu připadají v úvahu až s větší diverzifikací zdrojů příjmů.

Patria Online: Mohou investoři nějak podpořit projekty Leo Expressu?

V současné době neplánujeme žádnou emisi. Investoři ale můžou investovat a koupit si u nás jízdenku,  vážíme si každého zákazníka. 

CEO_Leo_Express 

Patria Online: Kde jsou podle vás pro firmu typu Leo Expressu investiční příležitosti v regionu střední a východní Evropy?

Všude tam, kde je skutečná snaha liberalizovat veřejnou dopravu. Rád bych řekl, že také tam, kde jsou transparentní podmínky. Často ale právě s tím nejvíce bojujeme. Region Střední Evropy ale považujeme za svůj domov a usilujeme o to, aby se veřejná doprava v tomto regionu stala vzorem pro celou Evropu, ba dokonce svět. 

Patria Online: Kdo je pro Leo Express v současné době největším konkurentem?

V různých segmentech dopravy, máme různou konkurenci. V České republice je konkurentem skupina Student Agency, která má ale jinou filosofii i zákaznický segment. Z pohledu Evropy je několik významných hráčů, jako například autobusové společnosti v Německu, které vznikly na základě tamní liberalizace. Konkurentem do budoucna budou různé technologické společnosti z USA. Největší hrozbu a zároveň příležitost však představují veřejní objednatelé, kteří štědrými dotacemi přeplácejí služby státních dopravců a vytvářejí tak pokřivený trh. Dodnes například bojujeme s tím, že na našich trasách do Ostravy, Košic nebo Zlína provozuje státem vlastněný dopravce paralelně spoje, které jsou přímo nebo křížově dotovány z peněz daňových poplatníků.

Patria Online: V čem se od konkurence lišíte?

LEO Express je malá, ale velmi dynamicky se rozvíjející firma. Naší výhodou je, rychlá rozhodnost a akceshopnost. Zajímá nás především náš zákazník. Při mimořádnostech jako například loňské námrazy, se snažíme dostat všechny naše zákazníky domů, bez ohledu co nám ukládá zákon. Zároveň se nebojíme jít do nových trhů. Nelpíme na železnici nebo autobusech. Chceme být multimodálním dopravcem, který pružně reaguje na poptávku a požadavky cestujících.

Patria Online: Jaký je podle vás optimální model provozování přepravních služeb v regionu CEE?

Optimální a do budoucna udržitelný model je multimodální doprava od dveří ke dveřím, která odpovídá potřebám zákazníka. Snažíme se velké dopravní uzly, jakými jsou například vlaková nebo autobusová nádraží přiblížit co nejjednodušeji cestujícím. K tomu je nutná dobrá návaznost MHD, budování cyklotras, jednoduchá pěší dostupnost, P+R a podobně. Dobrým příkladem fungování je Vídeň nebo Berlín, kde jsou sandwichové modely nádraží. Co nemá smysl je sázet na jeden dopravní mód. Ekologický autobus například může mít třetinové náklady v porovnáním s dieselovým motoráčkem a zejména v menších obcích zlepší dosažitelnost center (nádraží se často nacházejí na periferii). U trakčních technologií chceme více sázet na ekonomičtější a ekologičtější technologie, jako například vlaky na stlačený plyn nebo baterie. V budoucnu, velkou změnu v dopravním chování přinesou autonomně řízené auta, zejména v městské a příměstské oblasti - bude zajímavé sledovat jak si poradí elektrická google auta s dieselovými motorovými vlaky. Na druhou stranu, vlak s elektrickou trakci bude vždy tou nejekonomičtější variantou pro Intercity dopravu na větší vzdáleností – rozhodující je že železné kolo vytváří pouze 10% tření v porovnání s pneumatikou na asfaltu a již používá levnější a udržitelnější elektřinu jako zdroj energie. Navíc dochází k efektivnějšímu sdílení mezi více cestujícími.

Patria Online: Zvažuje firma nějaký „exit“, např. fúzí, či propojením s nějakým investičním fondem, nebo velkým dopravcem?

Zaměřujeme se na různá partnerství, exit ale rozhodně neplánujeme.

Patria Online: Kde se inspirujete nápady, příležitostmi či novinkami pro vaši společnost?

Stačí se rozhlédnout u našich sousedů v Rakousku, Německu nebo Švýcarsku, kde je využití železnice několika násobně vyšší než v České republice. Inspiruje nás ale i vývoj nových technologii v USA nebo vysokorychlostní železnice v Asii. I v České republice je řada inovativních železničních firem, které pracují na nových technologiích. Veřejný sektor bohužel tyto inovace zatím příliš nepodporuje.

Patria Online: Co by Leo Express považoval za svůj nepřekonatelný úspěch v působení v dopravních službách?

Stav, kdy díky soukromé konkurenci vznikne skutečně transparentní a rovné soutěžní prostředí bez zbytečných státních dotací v české veřejné dopravě. Právě to povede k výraznému zkvalitnění veřejné dopravy v celé republice, a to i na lokální úrovni, tak, jak to již dnes znají cestující z tratí z Prahy, do Ostravy, Košic, Zlína a dalších destinací, kde působíme.


Reklama
Nově na Patria.cz - obchodní signály na forexu podle technických indikátorů ADX, Williams R% a klouzavých průměrů!
Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
2.12.2016
22:01Americké trhy zaznamenaly první týdenní ztrátu za poslední 4 obchodní týdny
17:07APS Fund Alpha uzavřený investiční fond, a.s. - Zveřejňuje vnitřní informaci, která se týká rozhodnutí o snížení vlastního kapitálu
17:00Praha close - Praha si před víkendem zopakovala růst, za celý týden ztrácí
16:58Dolaru se na závěr týdne nedaří, data byla slabší a výnosy klesají  
16:55Týden technicky - Dolar ustoupil ze svých maxim, stejně jako SPX500. Ropa lámala rekordy, zlatu se nadále nedařilo
16:38Týden na měnách - Libře dál pomáhají politici  
16:30Šest investičních témat pro rok 2017
16:00F. Kronus: Ropa po OPECu, Nike a Facebook (Video)
15:46APS Fund Alpha uzavřený investiční fond, a.s.- Zveřejňuje opravenou pololetní zprávu k 30.6.2016
15:30Dohoda OPECu může dostat trh do deficitu, cena ropy prudce vzrostla  
14:46Americký trh práce - slabší listopad Fed neodradí  
13:32Jednoduché vysvětlení deziluze z EU
13:09TOMA, a.s. - Zpráva z valné hromady
12:00Mariňák s přezdívkou „Mad Dog“ bude Trumpovým ministrem obrany
11:47ISTROKAPITAL CZ a.s. - Informace o výplatě jmenovité hodnoty a výnosů z dluhopisů
11:30Německo se už připravuje na obchodní válku s USA
11:08Jak se v portfoliu připravit na posílení české koruny
10:30Project Syndicate: Demonetizace - co dělat a co ne
10:29Slabší růst ekonomiky korunu nerozházel, dolar před daty nemá směr  
10:12Pražská burza otevírá bez jasného směru, a tak míří k týdenní ztrátě

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
9:00CZ - HDP, q/q
14:30USA - Průměrná hodinová mzda, m/m
14:30USA - Změna počtu prac. míst v soukr. sektoru