Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Peter Koehler, CEO Leo Expressu pro region CEE: Plánujeme další expanzi v regionu střední Evropy

Peter Koehler, CEO Leo Expressu pro region CEE: Plánujeme další expanzi v regionu střední Evropy

07.10.2015 18:00
Autor: Pavel Daniel

Společnost Leo Express bývá označována za štiku v rybníce dopravních služeb v ČR. Podle Petera Koehlera, CEO Leo Express pro střední a východní Evropu bude ovšem úspěch, když díky soukromé konkurenci vznikne v tuzemsku skutečně transparentní a rovné soutěžní prostředí bez zbytečných státních dotací.

Patria Online: Leo Express rozšířil nedávno nabídku služeb, co dalšího a v jakých teritoriích firma připravuje?

Naše služby chceme dále rozšiřovat v oblasti železničních i autobusových spojení a to jak v komerční oblasti, tak jako partner pro veřejné objednatele. Chceme být dopravcem první volby pro českého zákazníka, a dál rozšiřovat naše služby po celé střední Evropě. Dále se soustřeďujeme na nabídku služeb od dveří ke dveřím. Nabízíme proto v Praze například možnost zvýhodněného využití služeb autopůjčovny Sixt nebo UBER, půjčujeme kola přímo u naší pokladny od společnosti Rekola a zajišťujeme parkování zdarma pro naše prémiové zákazníky přímo u nástupiště vlaku. Podobné služby bychom chtěli rozšiřovat do celé naší sítě. Aktuálně zavádíme do všech našich vlaků dětský oddíl, který podporuje individualitu našich malých zákazníků skrze interaktivní tablety s hrami, výběrem pohádek a nabízí také zdarma vitamínovou svačinu.

Patria Online: Jaké cíle sledujete?

Jako dopravní společnost máme relativně vysoký „operating leverage“. Bez ohledu na výkon, zajištujeme moderní rezervační systém, věrnostní program, kvalitní catering, spolehlivý dispečink, callcentrum a další složky zajišťující komplexní zákaznický servis. Zvyšování výkonu nám zajišťuje úspory z rozsahu a oslovení většího množství potenciálních zákazníků.

Patria Online: Neuvažujete o tom, vzhledem k plánovaným investicím, o změně modelu financování vstupem na burzu?

Současný model expanze LEO Express zatím nevyžaduje vysoké investice. Avšak v budoucnu budou výraznější investice nutné, neboť chceme růst ještě větším tempem a posílit náš tržní podíl jak v České republice, tak v CEE. Emisi dluhopisů jsme si již vyzkoušeli před dvěma lety, avšak další aktivity na kapitálovém trhu připadají v úvahu až s větší diverzifikací zdrojů příjmů.

Patria Online: Mohou investoři nějak podpořit projekty Leo Expressu?

V současné době neplánujeme žádnou emisi. Investoři ale můžou investovat a koupit si u nás jízdenku,  vážíme si každého zákazníka. 

CEO_Leo_Express 

Patria Online: Kde jsou podle vás pro firmu typu Leo Expressu investiční příležitosti v regionu střední a východní Evropy?

Všude tam, kde je skutečná snaha liberalizovat veřejnou dopravu. Rád bych řekl, že také tam, kde jsou transparentní podmínky. Často ale právě s tím nejvíce bojujeme. Region Střední Evropy ale považujeme za svůj domov a usilujeme o to, aby se veřejná doprava v tomto regionu stala vzorem pro celou Evropu, ba dokonce svět. 

Patria Online: Kdo je pro Leo Express v současné době největším konkurentem?

V různých segmentech dopravy, máme různou konkurenci. V České republice je konkurentem skupina Student Agency, která má ale jinou filosofii i zákaznický segment. Z pohledu Evropy je několik významných hráčů, jako například autobusové společnosti v Německu, které vznikly na základě tamní liberalizace. Konkurentem do budoucna budou různé technologické společnosti z USA. Největší hrozbu a zároveň příležitost však představují veřejní objednatelé, kteří štědrými dotacemi přeplácejí služby státních dopravců a vytvářejí tak pokřivený trh. Dodnes například bojujeme s tím, že na našich trasách do Ostravy, Košic nebo Zlína provozuje státem vlastněný dopravce paralelně spoje, které jsou přímo nebo křížově dotovány z peněz daňových poplatníků.

Patria Online: V čem se od konkurence lišíte?

LEO Express je malá, ale velmi dynamicky se rozvíjející firma. Naší výhodou je, rychlá rozhodnost a akceshopnost. Zajímá nás především náš zákazník. Při mimořádnostech jako například loňské námrazy, se snažíme dostat všechny naše zákazníky domů, bez ohledu co nám ukládá zákon. Zároveň se nebojíme jít do nových trhů. Nelpíme na železnici nebo autobusech. Chceme být multimodálním dopravcem, který pružně reaguje na poptávku a požadavky cestujících.

Patria Online: Jaký je podle vás optimální model provozování přepravních služeb v regionu CEE?

Optimální a do budoucna udržitelný model je multimodální doprava od dveří ke dveřím, která odpovídá potřebám zákazníka. Snažíme se velké dopravní uzly, jakými jsou například vlaková nebo autobusová nádraží přiblížit co nejjednodušeji cestujícím. K tomu je nutná dobrá návaznost MHD, budování cyklotras, jednoduchá pěší dostupnost, P+R a podobně. Dobrým příkladem fungování je Vídeň nebo Berlín, kde jsou sandwichové modely nádraží. Co nemá smysl je sázet na jeden dopravní mód. Ekologický autobus například může mít třetinové náklady v porovnáním s dieselovým motoráčkem a zejména v menších obcích zlepší dosažitelnost center (nádraží se často nacházejí na periferii). U trakčních technologií chceme více sázet na ekonomičtější a ekologičtější technologie, jako například vlaky na stlačený plyn nebo baterie. V budoucnu, velkou změnu v dopravním chování přinesou autonomně řízené auta, zejména v městské a příměstské oblasti - bude zajímavé sledovat jak si poradí elektrická google auta s dieselovými motorovými vlaky. Na druhou stranu, vlak s elektrickou trakci bude vždy tou nejekonomičtější variantou pro Intercity dopravu na větší vzdáleností – rozhodující je že železné kolo vytváří pouze 10% tření v porovnání s pneumatikou na asfaltu a již používá levnější a udržitelnější elektřinu jako zdroj energie. Navíc dochází k efektivnějšímu sdílení mezi více cestujícími.

Patria Online: Zvažuje firma nějaký „exit“, např. fúzí, či propojením s nějakým investičním fondem, nebo velkým dopravcem?

Zaměřujeme se na různá partnerství, exit ale rozhodně neplánujeme.

Patria Online: Kde se inspirujete nápady, příležitostmi či novinkami pro vaši společnost?

Stačí se rozhlédnout u našich sousedů v Rakousku, Německu nebo Švýcarsku, kde je využití železnice několika násobně vyšší než v České republice. Inspiruje nás ale i vývoj nových technologii v USA nebo vysokorychlostní železnice v Asii. I v České republice je řada inovativních železničních firem, které pracují na nových technologiích. Veřejný sektor bohužel tyto inovace zatím příliš nepodporuje.

Patria Online: Co by Leo Express považoval za svůj nepřekonatelný úspěch v působení v dopravních službách?

Stav, kdy díky soukromé konkurenci vznikne skutečně transparentní a rovné soutěžní prostředí bez zbytečných státních dotací v české veřejné dopravě. Právě to povede k výraznému zkvalitnění veřejné dopravy v celé republice, a to i na lokální úrovni, tak, jak to již dnes znají cestující z tratí z Prahy, do Ostravy, Košic, Zlína a dalších destinací, kde působíme.


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
26.01.2021
9:04Rozbřesk: Tuzemský průmysl zachraňuje ekonomiku před propadem
8:49PFNonwovens zveřejnila návrh rozhodnutí valné hromady o nuceném přechodu akcií na hlavního akcionáře
8:49Evropské burzy čeká zřejmě opatrný začátek. Dolar roste  
8:48PFNonwovens a.s. : Návrh rozhodnutí o schválení nuceného přechodu účastnických cenných papírů, 26.1.2020 zahájení procesu hlasování
8:30Americkou ministryní financí byla potvrzena Janet Yellenová
8:18Švýcarská banka UBS více než zdvojnásobila čtvrtletní zisk
25.01.2021
22:03Nevýrazný start do nového týdne, Gamestop se může zapsat do učebnic o spekulacích  
17:50Tři trochu přehlížené rysy čínské ekonomiky
17:42Akcie odpoledne rychle padají, peníze rotují do dluhopisů  
16:29I kdyby trh stagnoval, lze profitovat na rotaci
16:12Moderna hlásí účinnost své vakcíny proti mutaci z Británie a JAR
15:09Odhad výsledků O2: Zisk ve 4Q zřejmě lepší, výnosy zhruba nastejno  
13:412021 jako opak roku 2020
12:23Týdenní výhled: Virus vs fiskální podpora  
11:53UNICAPITAL Invest III a.s. - Oznámení o výplatě úrokových výnosů
11:36Ifo: Podnikatelská nálada v Německu je nejslabší za půl roku
11:08Úvod týdne vychází lépe dolaru a dluhopisům než akciím, Prahu však táhne výš Moneta  
10:43Wall Street zaplavují akcie firem založených jen pro akvizice
9:49Petr Dufek: Nižší důvěra v ekonomice
9:14Důvěra v ekonomiku se nelepší, zůstává hluboko pod dlouhodobým průměrem

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
3M Co (12/20 Q4, Bef-mkt)
Advanced Micro Devices Inc (12/20 Q4, Aft-mkt)
Boston Properties Inc (12/20 Q4, Aft-mkt)
General Electric Co (12/20 Q4)
Johnson & Johnson (12/20 Q4, Bef-mkt)
Lockheed Martin Corp (12/20 Q4, Bef-mkt)
LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton SE (12/20 Q4, Aft-mkt)
Microsoft Corp (12/20 Q2, Aft-mkt)
NextEra Energy Inc (12/20 Q4, Bef-mkt)
Novartis AG (12/20 Q4, Bef-mkt)
Polaris Inc (12/20 Q4, Bef-mkt)
Prologis Inc (12/20 Q4, Bef-mkt)
Raytheon Technologies Corp (12/20 Q4, Bef-mkt)
Rockwell Automation Inc (12/20 Q1, Bef-mkt)
Starbucks Corp (12/20 Q1, Aft-mkt)
Texas Instruments Inc (12/20 Q4, Aft-mkt)
UBS Group AG (12/20 Q4, Bef-mkt)
13:00American Express Co (12/20 Q4)
13:00Verizon Communications Inc (12/20 Q4)
16:00USA - Index spotř. důvěry Conference Board