Aktualizováno Index spotřebitelské důvěry sestavovaný Conference Board v listopadu meziměsíčně nečekaně klesá o 7,2 b. na úroveň 90,4 b., což je výrazně méně, než trhem očekávaných 99,5 b. Spotřebitelská důvěra se tak, podle tohoto reportu, dostává nejníže od září loňského roku (89 b.).
Zhoršení přichází z obou hlavních ukazatelů celkového indexu, hodnocení současných podmínek i budoucích očekávání. Subindex hodnocení aktuální situace padá na 108,1 bodu (-6,5 b. m/m) stahován zejména výrazně horším pohledem respondentů na trh práce. Více Američanů uvedlo, že je „mimořádně obtížné“ najít práci a současně se snížil podíl těch, kteří vidí na trhu dostatek příležitostí. Ke zhoršení došlo také na úrovni současných podmínek pro podnikání.
Výhled do budoucna (pro příštích 6M) rovněž nepotěšil, příslušný index v listopadu odepsal m/m 10,1 b. na 78,6 bodů. Více respondentů očekává horší výhled pro podnikání, pracovních pozic by podle průzkumu mělo ubývat a růst příjmů by měl zpomalit. V nákupních plánech domácností (automobily, nemovitosti, vybavení pro dům) žádné výrazné odchylky v listopadu nepozorujeme, předvánoční nákupní horečka by navíc měla udržet spotřební výdaje na slušné úrovni. Inflace by se podle průzkumu měla v horizontu 12M vyšplhat na 5 % (-0,1 p.b. m/m).
Dnešní data jsou nepříjemným překvapením, zejména kvůli zhoršenému hodnocení a budoucímu výhledu pro trh práce (např. podíl Američanů, kteří vidí růst pracovních příležitostí v příštím pololetí je nejníže od března 2009). Dnešní data se rozcházejí s čísly z Michiganské univerzity, podle kterých se spotřebitelská důvěra v listopadu mírně zvýšila. Vstup do čtvrtého kvartálu je proto smíšený, nepříznivé indikace z pracovního trhu navíc nehrají do karet Fedu, který se pravděpodobně chystá na utažení měnové politiky na zasedání příští měsíc. Údaje z Conference Board jsou nepříjemné také proto, že vrhají stín na nákupní apetit Američanů před vánoční nákupní vřavou. V neposlední řadě též dnešní čísla indikují zhoršení podmínek na trhu práce a teprve nová data ukáží, zdali jde o jednorázovou odchylku, nebo začátek nového trendu.
Vývoj spotřebitelské důvěry podle Conference Board a Michigan University (fialová).