Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Marek Herbst: Dokázali jsme, že PPP projekty mohou fungovat i v Česku

Marek Herbst: Dokázali jsme, že PPP projekty mohou fungovat i v Česku

05.12.2015 14:00
Autor: Pavel Daniel

Už přes pět let se Škoda Transportation stará o opravy, údržbu a úklid vozů pražského metra na trasách A a B. Takzvaný full servis je pro ni nejen podnikatelskou příležitostí, ale také zdrojem konkurenční výhody.Firma získává neocenitelné know-how a znalosti z provozu. Každá závada je pro ni poučením, které následně zohlední ve vývoji nových vozů. Když se město Plzeň rozhodlo vyřešit výstavbu a provoz nového depa prostřednictvím projektu partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP projekt), ve Škodě Transportation s přihláškou do výběrového řízení neváhali.

„PPP projekty jsou neuvěřitelně náročné z administrativního hlediska. Nicméně jsem přesvědčen o tom, že je to nejvíce transparentní a efektivní způsob realizace veřejných zakázek. Nehrozí překročení rozpočtu, to si soukromé subjekty velmi dobře pohlídají. Stejně jako termín dodání,“ říká Marek Herbst, generální ředitel Škoda City Service a šéf Full Servisu Praha ve Škodě Transportation. Škoda Transportation předala Plzni nové depo

Patria Online: Jaké závady řešíte u pražského metra nejčastěji?

Často opravujeme dveře, jejichž jemná mechanika trpí nejen frekventovaným zavíráním a otevíráním, ale také chováním cestujících, kteří zavírající se dveře na poslední chvíli rozrážejí. Pravidelně také odstraňujeme graffiti, žvýkačky a nelegální výlepy, vyměňujeme poničené sedáky. Nejvíce mi ale vadí, když lidé zběsile mačkají tlačítko otevírání v domnění, že se ze soupravy dostanou rychleji. Nedostanou, jen se rychleji rozbije tlačítko. Všech 93 souprav každý týden umyjeme. Kromě běžné údržby prochází soupravy i jakousi generálkou.

Jednou za čtyři roky je naši pracovníci v hostivařských dílnách rozeberou do posledního šroubu, vše kontrolují, opraví, promažou a pak zase smontují dohromady. Full servis je absolutní a nepřetržitá péče. A také obrovská zodpovědnost. V jedné soupravě metra může být až přes tisíc lidí, což je dvojnásobně více, než je kapacita největších dopravních letadel.

Patria Online: Plánujete fullservisové služby rozšiřovat i do dalších měst?

Soustřeďujeme se teď hlavně na zahraničí. Chceme službu dodávat společně s našimi výrobky. V zahraničí je tento trend komplexní péče za přesně stanovených podmínek naprosto jednoznačný. Už máme full servis v Cagliari na Sardinii, kde jsme vyhráli tendr na dodávku tramvají. Kromě Německa se v současnosti výrazněji zaměřujeme i na Skandinávii. Tyto země poměrně významně investují do veřejného sektoru, což přináší potenciál budoucích dodávek a služeb. Daří se nám etablovat i v Asii, konkrétně v Číně, kam se nám podařilo úspěšně přenést naše know-how.

Škoda Transportation-1  

Zdroj: ČSOB

Patria Online: Vraťme se do Česka. Proč se Plzeň rozhodla pro výstavbu a provoz nového depa formou PPP projektu? A proč si v tendru město vybralo právě vás?

V Plzni zpracovali analýzy, které říkaly, že kdyby si město mělo koupit pozemek, postavit depo a po dobu 29 let ho provozovat, tak za to zaplatí asi 14 miliard. My jsme jim nabídli, že jim projekt dodáme o dvě miliardy levněji. Miliardu uspoříme na servisu, protože už s tím máme zkušenosti a víme, jak optimalizovat jednotlivé procesy, a další miliardu jsme ušetřili na výstavbě nové základny. Měli jsme i vhodný pozemek v areálu Škody. Projekt v Plzni se podařilo zrealizovat hlavně díky osvícenosti a stabilitě místní politické reprezentace. A samozřejmě taky díky ochotě Škody investovat do projektu vlastní peníze.

Patria Online: PPP projektům se často vytýká jejich administrativní náročnost. Jaké byly vaše zkušenosti?

Projekt depa byl velmi náročný na přípravu. Museli jsme zpracovat tisíce stran zadávací dokumentace. Klíčovým bodem byla projektová smlouva. Ta je nesmírně komplikovaná, protože musí předvídat a definovat, co se bude dít v každém okamžiku projektu, který bude trvat 29 let. Náročnost PPP projektů vyplývá z jejich dlouhodobosti.

Počítáte, kolikrát nějaký šroub za 29 let vyměníte a kolik bude stát. Na jedné straně jsme chtěli některé věci velmi precizně specifikovat, na druhé straně jsme ve smlouvě museli ponechat prostor pro řešení případných změn situace v budoucnu. Třeba čerpací stanice a její udržování nemusí mít za 20 let žádné opodstatnění, když budou po městě jezdit jen elektrobusy.

Patria Online: Jak dlouho jste tedy projekt připravovali?

Dva a půl roku, přičemž rok a půl jsme projednávali detaily smlouvy, hlavně s právníky a bankou. ČSOB byla při provádění due dilligence skutečně velmi důsledná. Dokumentaci slovo po slově kontrolovali nejen lidé z banky, ale také jejich právní a techničtí poradci. Bankovní tým tedy znal projekt do posledního detailu, ostatně přizvali jsme je ke spolupráci hned na samém začátku, a to se velmi osvědčilo.

Úspora, kterou jsem zmiňoval, se povedla i díky nastavení financování, kdy jsme získali ještě výhodnější podmínky, než jsme v rámci nabídky předpokládali. Samotná stavba depa pak už proběhla velmi rychle. V květnu 2012 jsme podepsali smlouvu, v červnu začaly bourací a poté stavební práce. Následující rok v prosinci už jsme kolaudovali, o rok a půl dříve, než byl smluvní termín.

Patria Online: Depo budete podle smlouvy provozovat 29 let. Co se stane pak?

Za 29 let Škoda depo převede městu, respektive dopravnímu podniku za symbolickou jednu korunu. Budova a veškeré technologie, které v depu používáme, přitom musí mít v době předání minimálně 25% zůstatkovou hodnotu. Je tedy potřeba je pravidelně udržovat a obnovovat. Myčky, soustruhy, zdvihací zařízení, jeřáby. To vše vyměníme za dobu trvání projektu třikrát nebo čtyřikrát a město za to nezaplatí ani korunu navíc.

Rozhovor vznikl ve spolupráci se Škoda Transportation a Korporátním a institucionálním bankovnictvím ČSOB.

 

Čtěte více:

Progresivní dividendu udržíme, řekl František Řezáč, CEO Pegas Nonwovens, exkluzivně Patrii Online
03.12.2015 11:00
Rok 2016 má být pro Pegas Nonwovens podle Františka Řezáče, generální...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
16.06.2019
15:59Sto let s korunou a deset bolestivých investorských zkušeností (2/2)
8:04Víkendář: Stane se dříve nemyslitelné řešením uprchlické krize?
15.06.2019
15:51Sto let s korunou a deset bolestivých investorských zkušeností (1/2)
7:40Víkendář: Tenze v Číně rostou, vláda to řeší „cukrem a bičem“
14.06.2019
22:02Technologie jsou vztyčený prst, korekce se ale nekoná
17:42Tesla byla investiční příležitostí. Ale jen pár dní
16:55Perský záliv už jednu válku tankerů prožil před 30 lety
16:50Dolar jede dál i po datech. Zisky na závěr týdne navýšila také koruna  
16:12Zpracovatelský průmysl USA v květnu zvýšil produkci, letos poprvé
16:09CVVM: Víc než polovina Čechů pokládá svou životní úroveň za dobrou
14:51Američané začali více utrácet za zboží, akciím to asi moc nepomůže
14:32Novou kryptoměnu společnosti Facebook podpoří Visa, Mastercard, PayPal nebo Uber
14:17Rusko chce do roku 2035 pětinásobně zvýšit produkci LNG
13:48Bloomberg: Těžaři lithia ztrácejí investory, láká je konopí
12:52IEA: Svět by se měl více zaměřit na vodík jako zdroj energie
12:33Nejúspěšnější kryptoměnou je letos litecoin, posílil o 330 procent
12:25Perly týdne: Fed zaspal, důvěra věští recesi a naše dluhy budou vyšší, než v Řecku
11:25Výroba čínského průmyslu rostla v květnu nejpomaleji za 17 let
10:59IEA snížila letošní odhad růstu poptávky po ropě
10:58Ropa v těžké defenzivě. Spasí ji OPEC?  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
9:00CZ - PPI, y/y
14:30USA - Empire State Manufacturing index