Prodej nových osobních aut v Rusku se v únoru meziročně snížil o 13,4 procenta na 111.145 vozů. Tempo poklesu prodeje však výrazně zpomalilo. Vyplývá z dnešních údajů podnikatelského sdružení AEB. Propadu odbytu se nevyhnul ani český výrobce Škoda Auto.
Ruský automobilový trh se stal obětí slábnoucí ruské ekonomiky, na kterou doléhají nízké ceny ropy a západní sankce uvalené na Rusko kvůli jeho postupu v ukrajinské krizi. Za první dva měsíce se prodej propadl o 20,8 procenta na 193.072 vozů, napsala agentura Reuters.
Prodej Škody se v únoru snížil o 27 procent. Největším prodejcem zůstal domácí AvtoVAZ, výrobce vozů Lada, jeho prodej však rovněž klesl, a to o 19 procent. Z velkých značek se podařilo zvýšit prodej pouze Toyotě a Fordu.
"Tempo meziročního poklesu viditelně zpomaluje a minus 13 procent je nejnižší hodnota za 14 měsíců," uvedl předseda automobilového výboru AEB Jörg Schreiber. Upozornil, že z velké části je to způsobeno nízkým objemem prodeje ve stejném období předchozího roku. Nicméně i tak je to podle něj vítaná zpráva před jarním obdobím, které bývá pro prodej aut jedním z nejdůležitějších.
Loni se v v Rusku prodalo 1,6 milionu nových vozů, což bylo o 36 procent méně než předloni. Letos by prodej mohl podle odhadů klesnout o zhruba pět procent na 1,53 milionu aut.
Ruský premiér Dmitrij Medveděv v lednu řekl, že vláda se rozhodla dále podpořit automobilový sektor. Podle ministra průmyslu a obchodu Denise Manturova by vláda letos na pomoc tomuto odvětví mohla vynaložit celkem 45 miliard rublů (15,7 miliardy Kč).