Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Tesla Motors – je to další Apple s Elonem Muskem v sedle?

Tesla Motors – je to další Apple s Elonem Muskem v sedle?

06.05.2016 14:20
Autor: Pavel Petr, Patria Online

Společnost, o které si dnes budeme povídat je poslední dobou čím dál víc vidět, nebo alespoň její otec Elon Musk. Tesla Motors se stává poměrně výjimečnou firmou a také miláčkem spotřebitelů. Alespoň tomu nasvědčují počty objednávek „lidového“ elektro vozu Modelu 3, jehož cena by měla být konkurenceschopná k ostatním konvenčním vozům. Podle automobilky by toto auto mělo být zlomovým vozem v dosavadní historii Tesly, která se píše od roku 2003.

Zlí jazykové říkají, že Tesla neuspěje. Že se na elektriku jezdit nebude. Že je příliš malá. Tyto důvody jsou pak následovány plejádou finančních důvodů, proč by Tesla Motors neměla uspět. Samozřejmě od finanční reality nelze abstrahovat, na druhou stranu nesmíme se jí nechat naprosto svázat.

Co by ovšem mohlo být tak silným diferenciátorem proti všem ostatním ať už zavedeným nebo začínajícím automobilkám? Co by mohlo přinést tak velký rozdíl?

Všechny firmy světa mají v uvozovkách stejný přístup k talentům, technologiím, školám, penězům a všem dalším zdrojům, na které si dokážeme vzpomenout. Ale to co opravdu může odlišit společnosti je jejich schopnost a způsob komunikace.

Zajímavým příkladem, který uvádí Simon Sinek ve své přednášce pro TED, kterou mimochodem shlédlo již 26 milionů uživatelů, je ikonický Apple.

Uvádí, že se v podstatě jedná o společnost, jako je jakákoliv jiná. Žádná kouzla a čáry. Prostě obyčejná společnost, která vyrábí telefony ve vysoké kvalitě. Odlišuje ji od většiny firem, jak komunikuje. Podle Sinka všechny firmy ví, co vyrábějí, některé ví, jak to vyrábějí, ale už jenom hrstka ví, proč je vyrábí. Mezi nimi je Apple ale i právě Tesla Motors.

Motem Apple je „Everything what we do, we believe in challenging the status quo. We believe we think differently.“ Cestou jak to firma Apple dělá je, že dělá svoje produkty designově krásné a jednoduché na použití. Takové dělá počítače, telefony a tablety. Prodává svůj pohled na to jak má vypadat moderní mobilní telefon.

Podobně Tesla komunikuje svojí misi – „Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy.“ Cestou, kterou se firma vydala je cesta absolutně jednoduchého dobíjení, krásného designu a pocitu výjimečnosti z aut, která staví. Staví nejlepší elektromobily na světě.

Lidé si nekupují auto na elektřinu, oni si kupují vstupenku mezi ty, kteří jsou součástí změny v paradigmatu, jaký typ energie je dominantní. Stejně tak si lidé kupují Apple kvůli tomu, že kromě toho, že jsou to zatraceně dobré telefony, chtějí být mezi těmi, kteří mají produkty této firmy, která „přemýšlí jinak“ nebo obecněji „je jiná“.

Sinek paradoxně uvádí, že pro ty nejlepší společnosti je zisk jen výsledkem jejich práce, není účelem nebo důvodem, proč všechno co dělají, vlastně konají. Zisk je touto optikou téměř „vedlejším produktem“.

Apple vyrábí nejlepší elektroniku na světě a Tesla bude pravděpodobně vyrábět ty nejlepší elektromobily na světě. Proto se klidně stejně opěvovanou firmou jako je Apple může stát i Tesla Motors.


Čtěte více:

J. Korb: Po růstovém vývoji posledních týdnů nadešel čas realizovat zisky (video)
29.04.2016 15:15
Výsledková sezóna pro trhy představuje spíše podporu, nicméně kupříkla...
Automobilka Tesla prohloubila ztrátu, uspíšila však plán výroby
05.05.2016 8:34
Americký výrobce elektrických vozů Tesla Motors v prvním čtvrtletí pro...
Tesla: Upravená ztráta za 1Q mírně předčila očekávání (Komentář analytika)
05.05.2016 12:47
Výrobce elektrovozidel Tesla včera představil sadu svých hospodářských...
Apple F2Q16 - Nové doporučení a cílová cena!
05.05.2016 17:00
• Po týdnu od zveřejnění výsledků za F2Q16, jež byly trhem přijaty špa...

Váš názor
  • Apple
    06.05.2016 18:52

    má dnes nejlepší marketing na světě. Vymysleli něco převratného, ale dnes už stagnují. Telefony, které jsou 3x lacinější než iPhone, mají lepší vybavenost
    Bruno
Aktuální komentáře
05.07.2020
9:36Víkendář: Přehnaná hodnotová lekce pro investory
04.07.2020
15:17Politico: Všichni budeme mluvit německy?
9:11Víkendář: Nová nejbohatší země na světě?
03.07.2020
17:46Ukázkové „V“ oživení globální ekonomiky
17:10Spolkový sněm schválil ústup od uhelné energetiky v Německu do roku 2038
16:45Závěr týdne bez Ameriky. Převládl výběr zisků  
16:25Kofola pozastavuje dividendovou politiku, dokud nevyhodnotí dopady pandemie
14:56Fidelity: Evropský maloobchod se zotavuje, ale luxusní zboží potřebuje ty, kteří hodně utrácí
14:10Zuckerberg: Zadavatelé reklamy se brzy na facebook vrátí
13:29Fitch v pololetí zhoršila rekordní počet státních ratingů a ještě prý nekončí
13:26Jiří Rusnok a Vít Bárta (ČNB): Koronakrize a výzvy pro měnovou politiku
12:54Perly týdne: Leninova Tesla, evropské „čínské“ oživení a u nás „běžná praxe“ berňáku
10:56Koronavirus bankovky neničí, lidé jich hromadí více
10:54Bloomberg: Boeing se chystá ukončit výrobu letadel Jumbo Jet
10:43Akcie beze směru i po slušných datech  
9:10Rozbřesk: Díky vládním opatřením se nezaměstnanost drží v Evropě stále nízko
9:00Komerční banka, a. s. - Oznámení o výsledku rozhodování distanční (per rollam) Valné hromady společnosti
8:41Komerčka nevyplatí dividendu, v USA se dnes neobchoduje  
8:33Deutsche Bank zvažuje pomoc bankovní divizi krachující Wirecard
7:47Zaplacenou 4% daň z nabytí bytové jednotky v rodinném domě lze žádat zpět

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data