Elon Musk před několika dny představil svůj další plán na rozvoj své společnosti Motors. Tento plán je stejný jako auta, které firma vyrábí: Je brilantní, inspirující, ale přichází se zpožděním a není dodělaný. Automobily od Tesly mají problémy s kvalitou, zároveň ale mají dlouhou řadu obdivovatelů, kteří jsou přesvědčení, že bude nakonec dominovat všem automobilkám. Realita je ovšem taková, že prodeje společnosti stagnují a pokud s tím chce Musk něco udělat, musí přijít s něčím jiným než s pouhým kázáním pro své věrné.
Musk už na začátku svého projevu řekl, že první velkolepý plán, který dal dohromady již před deseti lety, je nyní blízko svého naplnění. Jde o hodně odvážné prohlášení. Je pravdou, že se podařilo rozjet výrobu a prodej sportovního elektroauta, určitě ale nebyl vytvořen dostupný vůz, který by byl předmětem masových prodejů. Velký otazník pak najdeme i v oblasti využívání solární energie.
Právě nedokončený původní plán vysvětluje, proč Musk přišel s novým. Solární energie se na něm dostala na první místo a Musk chce nyní „vytvořit solární střechy, které budou integrovány s bateriemi“. Není pochyb o tom, že solární panely a baterie jsou komplementární produkty, ale Musk se příliš neobtěžuje s vysvětlováním detailů, jen obecně hovoří o přednostech společného prodeje těchto komponentů celého solárního systému. Zdá se, že je přesvědčen, že akcionáři Tesly a společnosti SolarCity (se kterou by měla podle plánu zfúzovat) více nepotřebují.
Revidován byl i cíl týkající se výroby a prodeje dostupného elektrovozu. Průměrná cena nového vozu v USA dosahuje 35 000 dolarů, takže Model 3 lze jen těžko považovat za dostupné auto. Vozy od Tesly už ale levnější nebudou a Musk tak mění svou strategii. Nyní chce vyrábět dva typy běžných vozů, dva typy SUV a jeden „nový pickup“.
Takový plán se zdá být obratem k pragmatismu, ale zároveň se nechce stát pouhým výrobcem luxusních vozů. Musk hovoří o tom, že automobily této společnosti budou vybaveny technologiemi, které majitelům umožní vydělávat s nimi peníze taxi službami. Budoucí „robotesla“ by se tak podle Muska mohla sama zaplatit. Podobné plány znějí příliš optimisticky. Už proto, že je jen jednou ze společností, které se hodlají zaměřit na nově vzniklý trh a které budou konkurovat společnostem, jako je Uber či Lyft. Peněz, které vaše tímto způsobem vydělá, tedy nebude zase tak moc.
Muskova vize se točí kolem solárních panelů, baterií a robotických taxíků. Jde o futuristický pohled, kterému je těžké odolat. Řada nápadů je zajímavých a investuje do nich už více společností. Není však radno zapomínat, že má problémy s tím, aby naplnila kvalitativní standardy u existujících vozů, o jejich ceně a nesplněných výrobních cílech nemluvě. Další ambiciózní cíle tak znějí spíše jako zajímavá intelektuální cvičení. Musk má vizi konglomerátu, jehož jedinou reálnou vazbou jsou ale pouze baterie. To je dost málo. Dokud se Tesle nepodaří naplnit svůj první cíl a ona nezačne vyrábět dostupné elektroauto, budou Muskovy nové nápady jen snahou uniknout realitě.
Autorem je Edward Niedermeyer.
Zdroj: Bloomberg