Železniční viadukt nad malebným údolím s jasmínovými květy? Představa, která děsí luxusní dům Chanel. Francouzský výrobce parfémů bere z údolí nedaleko jihofrancouzského města Grasse jasmínové lístky a květy růží pro výrobu svého nejslavnějšího parfému N°5. Společnost nyní bije na poplach. Přemostění údolí řeky Siagne může klíčové ingredience ohrozit. Vyloučeno podle ní není, že svoji výrobu ve městě považovaném za hlavní město parfémů po desítkách let ukončí.
Grasse má přitom pro Chanel mimo řádný význam. V tomto městě blízko Azurového pobřeží se historicky první parfém francouzské značky zrodil. Stalo se tak nedlouho po skončení první světové války při setkání výrobce parfémů Ernesta Beaux (tvořil parfémy i pro ruského cara) s návrhářkou Coco Chanel, která chtěla vytvořit „parfém pro ženu s vůní ženy“.
Každý 30mililitrový flakón v současnosti obsahuje tisícovku květů jasmínu a dvanáct květů růže stolisté, které módní dům v této oblasti pěstuje.
Železniční společnost SNCF ale tvrdí, že železniční síť v regionu už zoufale potřebuje modernizaci, a chce tudy vést jednu z linek TGV. Podle státního podniku je právě trasa z Marseilles do Nice tou nejvytíženější v zemi odhlédnuto od Paříže a metropolitní oblasti. Investice za 6,7 miliardy eur by jí měla ulevit a zkrátit cestu mezi oběma městy zhruba o hodinu.
S tím ale nesouhlasí Chanel, který v Grasse sídlí zhruba tři desítky let a vzácné květy tu pěstuje na dvanácti hektarech půdy. Modernizace železniční sítě bude pohromou a "přinutí" firmu „ukončit“ zde svoje „řemeslné aktivity“, hlásá podnik v ostře formulovaném otevřeném dopise.
Pro Chanel to není poprvé, co musel vyrazit na obranu svých zájmů. V minulosti se firmě nelíbily na příklad plány na zřízení skládky 20 hektarů od svých květinových polí.
Květinová pole mají v okolí Grasse i jiné velké značky. Zdejší květinovou produkcí se nechali inspirovat i parfuméři jako François Coty, Paul Poiray nebo Jean Kerléo.
Zdroje: BBC, Guardian. Le Figaro