Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Lekce z Luftwaffe pro personalisty: Veřejné uznání je silným motivátorem, ty slabší však potopí

Lekce z Luftwaffe pro personalisty: Veřejné uznání je silným motivátorem, ty slabší však potopí

04.01.2017 6:51
Autor: Petr Zelenka, Patria Online

Veřejné nefinanční odměňování nejschopnějších pracovníků dokáže „nakopnout“ i zbytek týmu a je tak silným motivátorem. Ti podprůměrní však začnou více riskovat, což vede k velkým rizikům a ve finále i ztrátám. Jako vzorek netradiční studie si tři ekonomové z univerzity v Chicagu, Odense a Curychu vybrali německé piloty za druhé světové války.

Jde všem jen o peníze? Nebo se dají lidé motivovat i veřejným uznáním? A za jakou cenu? Tuto otázku si položili tři akademici zabývající se behaviorální ekonomií.

Jako vzorek posloužila data o bojovém „skóre“ 5 000 pilotů německé Luftwaffe za druhé světové války. Proč právě takovýto zdánlivě irelevantní vzorek? Podle autorů je totiž u pilotů obtížné vysledovat individuální snahu a jedinou metrikou, kterou jsou hodnoceni, je právě počet sestřelů. Navíc, když už jsou jednou v bitvě, mají v podstatě volné ruce a jejich nadřízení nad nimi ztrácejí kontrolu. Válečné memoáry navíc ukazují, že mezi piloty německé válečné Luftwaffe panoval velký boj o uznání jak před veřejností, tak před spolubojovníky.

Výzkum ukázal, že pokud se jméno pilota objevilo v denním bulletinu Wehrmachtu, jeho kolegové (definovaní jako piloti pocházející ze stejné oblasti, bývalí členové stejné jednotky nebo piloti s podobnou reputací) se mu poté pokusili vyrovnat zvýšením počtu sestřelů. Například tím, že létali na větší počet misí, než museli. Největší efekt měl tento způsob motivace zřejmě na piloty, kteří už patřili mezi ty nejlepší, tzv. „esa“.

Naopak nezkušení piloti začali podle všeho daleko více riskovat a nejvýraznějším efektem asociovaný s uznáním jejich schopnějších kolegů byla vyšší úmrtnost. Dá se tedy říct, že šance na veřejné uznání je silným motivátorem, ale u slabších může vést k přílišnému riskování a chybám. „Odměňování“ zaměstnanců poukazováním na jejich úspěchy a posílením jejich sociálního statusu je tak dvojsečnou zbraní a může v důsledku způsobit více škody než užitku.

Výzkum tak doplňuje sérii studií o motivování zaměstnanců. Předchozí vědecké práce například přišly na to, že vyzdvihování úspěchů některých pracovníků může u ostatních vést k demotivaci, nižší spokojenosti v práci a ve finále i k jejich odchodu ze zaměstnání. Studie chování pilotů Luftwaffe je tak zajímavá i z toho hlediska, že v případě ozbrojených sil si dotyčný voják nemůže jednoduše dovolit odejít a najít nové uplatnění.


Čtěte více:

Oběti globalizace spojte se!
24.11.2016 14:30
Od volby nového amerického prezidenta uplynulo již více než 14 dní, em...
Kdo řídí Váš Uber? Vysokoškolák, co hledá lepší uplatnění
25.11.2016 14:00
Americký mobilní zprostředkovatel osobní přepravy je rychle expandujíc...
Keynes versus Hayek: Kdo nakonec vyhrál?
12.12.2016 16:01
Relevance keynesiánské ekonomie značně stoupá během ekonomického útlum...
Vyplatí se stále univerzita? Mzdy středoškoláků v USA dohánějí vysokoškoláky
21.12.2016 7:21
Že vysokoškoláci si přijdou na lepší mzdu, než lidé se středoškolským ...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data