Aktualizováno Obchodníky možná Vánoce tak trochu zklamaly, avšak ukázalo se, že slabší prosinec byl jen výsledkem přesunu poptávky na listopad a následně na leden. Spotřebitelé vyhlížející povánoční slevy totiž svoje peníze v obchodech utráceli více právě v úvodu roku. A to vyšší inflaci navzdory.
Tržby se tentokrát zvýšily reálně o 5,6 %, po očištění o vliv rozdílného počtu pracovních dnů o 3,3 %.
Nijak už nepřekvapí, že se pozornost spotřebitelů upírá ve stále větší míře na internetové obchody. Nárůst tržeb e-shopů (a zásilkových obchodů) o více než 27 % jejich pozici dále posiluje, respektive posunuje k pětinovému podílu na celém maloobchodním obratu, který není pro letošek až tak nerealistickým cílem.
Zájem spotřebitelů se tentokrát soustředil na výrobky pro volný čas, kam mimo jiné patří i domácí elektronika. Zde nepochybně a jako již tradičně zafungovaly novoroční slevy. Dále se více utrácelo za kosmetiku, oblečení a vybavení domácností.
Zvýšený zájem spotřebitelů vykazuje nadále i motoristický segment. Tentokrát jeho tržby poskočily o 12 % nahoru, a to jak díky opravám aut, tak díky prodejům nových.
Trend maloobchodu zůstává pro letošní rok velmi silný, i když reálně bude tempo v důsledku inflace o něco málo nižší než loni. Přesto spotřeba domácností zůstane tím hlavním faktorem, který na poptávkové straně bude udávat směr české ekonomice. Podporovat ji bude jak rekordní zaměstnanost, tak akcelerující mzdy a extrémně nízké úrokové sazby.
