Největší světové automobilky za rok 2016 výrazně omezily své investice. Hodnota investičních projektů do modernizace nebo dokonce nových závodů totiž v roce 2016 spadla v porovnání s rokem 2015 o 69 % z 52,5 miliardy eur na 16,3 miliardy eur. Vyplývá to z výsledků mezinárodní poradenské společnosti Ernst & Young (EY).
Podle výsledků analýzy EY se v globálním automobilovém segmentu mění postavení rozvíjejících se trhů, které ztrácejí v očích investorů postavení nejdůležitějších investičních destinací. Obavu z dalšího vývoje hodnoty investic vzbuzuje podle EY rostoucí vlna protekcionismu ve světě, která může investory od nových investic zcela odradit.
Elektromobilita. Výzva auto segmentu příštího desetiletí
Pozici nejatraktivnější destinace pro automobilové investice si v roce 2016 podržely Spojené státy americké, kde se v rámci investic do nových továren, designu nebo vývojových center, spojených s automobilovým průmyslem, vložilo 6,3 miliardy eur. V roce 2015 to bylo 13,5 miliardy eur. Druhé místo v žebříčku největších automobilových investic za rok 2016 obsadilo Maďarsko s hodnotou investic 1,6 miliardy eur a třetí Německo, kde se investovalo 1,3 miliardy eur. V Číně a Argentině se v roce 2016 podle zjištění EY investovalo do segmentu výroby aut po jedné miliardě eur.
To, co je ale na pořadu dne, jsou důvody poklesu investic do auto segmentu. Podle EY byl meziroční propad investic do oboru výrobců aut za rok 2016 způsoben tím, že po boomu v roce 2015 investoři snížili své aktivity především v Číně a západní Evropě. Možným vysvětlením tohoto vývoje je podle Fabiana Schustera, partnera EY, kromě nasycenosti trhu i blížící se razantní změny v technologiích a pohonu aut. Kvůli přechodu na elektromobilitu lze totiž v segmentu výroby aut čekat hluboké změny v celém výrobně-prodejním řetězci a investičních plánech firem. „Peníze se proto budou spíše vydávat do výzkumu a vývoje, namísto do investic do produkčních závodů,“ konstatuje analýza EY.
Investice do růstu kapacit nahradí výzkum a vývoj
Nižší investice do auto segmentu souvisejí i s tím, že řada investičních projektů, které byly spuštěny v předchozích letech, musí být nyní dovedena do konce. Od roku 2012 až do roku 2015 byly zahájeny projekty v celkové hodnotě více než 140 miliard eur. Dosavadní směřování investic, hlavně do rozvoje výrobních kapacit, je ale silně vázáno na růst celosvětové poptávky. A ta, vzhledem k prognózám globálního ekonomického vývoje, neskýtá příliš silnou perspektivu. Významné investice do nových výrobních zařízení proto nebudou podle EY nyní tak časté.
Výdaje do růstu výrobních kapacit nahradí kvůli technologickému vývoji a inovacím investice do výzkumu a vývoje. S přechodem automobilek na elektromobilitu je spojena změna v hodnotovém řetězci a odlišné plánování investic. Posilování elektromobility totiž podle Fabiana Schustera, změní nároky automobilek na zcela nové komponenty pro výrobu aut a to vyvolá změny ve výrobní infrastruktuře.
EY uvedla, že jakýmsi ostrovem „jistoty“ v rozbouřeném automobilovém segmentu, hlavně kvůli výrobním a technologickým změnám, zůstává Německo. Jenže i německé společnosti, budou muset projít všemi masivními změnami, které automobilový segment potkají v následujícím desetiletí. Pokud tedy budou chtít Němci udržet dominantní postavení v auto oboru. Jde především o nastavení a udržování vlastního portfolia výrobků, změny v obchodních modelech a nastavení větší otevřenosti firem ke spolupráci s odvahou pro sestavování a realizaci výrobních a obchodních aliancí a fúzí.