Zaměstnanci výrobce elektromobilů Tesla Motors si v prvním čtvrtletí vyhrnuli rukávy, přetaktovali roboty a podpořili tak svého šéfa, Elona Muska. V tomto kvartálu dokázali doručit zákazníkům rekordních 25 418 vozidel (Model S + Model X), což je o tisícovku více než predikoval trh. Meziročně se jedná o 70% nárůst a po zaváhání z předešlého kvartálu se opět vrací na správnou cestu.
Dalších 4 650 vozidel se navíc nacházelo na cestě ke svým budoucím majitelům a budou započteny v dalším kvartálu. Pro celý rok 2017 sice nemá výhled doručených vozidel, nicméně za první půl rok by se toto číslo mělo pohybovat mezi 47 000 – 50 000 kusů. Skutečný test Muskových megalomanských plánů však započne v půlce tohoto roku, kdy by se na výrobní linky měly dostat karoserie prvního masově vyráběného modelu – Model 3. V příštím roce hodlá vyrobit a prodat až půl milionu vozidel – 5násobek toho co dostal z linek tento rok. Ambiciózní cíl, jehož úspěch visí na produkci továrny na baterie Gigafactory v Nevadské poušti.
Masová výroba se bude téměř jistě rovnat úsporám z rozsahu, což snad konečně dostane volný peněžní tok do černých čísel – v posledním kvartálu se jeho bilance propadla na bezmála negativní jednu miliardu USD. Prozatím však není důvod panikařit. Čistá změna v hotovosti byla +150 mil. USD a na knihách je v současnosti až 3,4 mld. USD v hotovosti a ekvivalentech. Current ratio, poměr krátkodobých aktiv a krátkodobých závazků, se pořád drží nad 1 (i když těsně, konkrétně 1,07). Aby těch peněz nebylo náhodou málo, předešlý týden donesla čerstvou dávku čínská společnost Tencent Holdings, která koupila 5% podíl za 1,78 mld. USD. Kromě tohoto pomíjivého statku by z partnerství mohla vzniknout také lepší strategie průniku na čínský trh, na němž v loňském roce prodala jen 7,5 tisíce vozů a to navzdory apetitu po elektromobilech, který se u tamních konzumentů projevil v nedávné době. V roce 2016 tady dostalo nového majitele bezmála více aut než v Evropě a USA dohromady – až 351 tis. kusů s 85% yoy růstem.
V tomto měsíci začne přijímat také objednávky na solární střechy, u kterých je každý šindel malým solárním panelem. Produkt byl oznámen krátce po akvizici prodejce solárních panelů SolarCity (také Muskova společnost) v říjnu loňského roku. První konstrukce by měly započít v polovině roku 2017. Bude-li projekt úspěšný, tak z se de facto stane společnost poskytující zelená energetická řešení. Pořád však neznáme cenu produktu ani zájem zákazníků a SolarCity generuje jen 6 % celkových tržeb společnosti – cesta to tedy bude dlouhá.
Bližší informace poskytnou výsledky za F1Q17, které bude prezentovat 10. května.
Americké automobilky
Prodeje automobilů v USA byly v březnu horší, než se čekalo. Pět ze šesti velkých automobilek skončilo výrazně pod predikovanými hodnotami (uvedeny v závorce):
• +1,6 % yoy (+7 %),
• -7,2 % yoy (-5,9 %),
• Fiat -5 % yoy (+0,4 %),
• -2,1 % yoy (-1,2 %),
• -0,7 % (+4,9 %),
• Nissan +3,2 % (+2,8 %).
Anualizované prodeje upravené o sezónní výkyvy narostly z 16,7 mil. kusů v minulém roce na 17 mil., přičemž trh očekával až 17,2 mil. prodaných vozů.
Pobídky pro zákazníky nedokázaly povzbudit poptávku po menších vozech. Produktový mix se tím nadále posouvá k velkým vozům typu SUV a light truck. Profitabilnější vozidla však nedokážou vyvážit pokles tržeb, které například v případě Fordu sklouzly až o 24 % yoy. Tady však hrála prim také vysoká srovnávací bázi. Prodej trucků narostl o 2,5 %. 2% růst prodaných vozidel u byl tažen převážně kategorií SUV, u níž narostl počet prodaných kusů o 21 %. dodala o 8,5 % více automobilů typu SUV a truck a o 8,5 % méně klasických menších typů.
Upozorňujeme, že se jedná o předběžná čísla a ta finální čísla se nakonec můžou lišit. Dozvíme se je spolu s výsledky za poslední kvartál.