Akcie společnosti sice po zveřejnění výsledků za první čtvrtletí tohoto roku oslabily, pesimismus ale není namístě. Ano, varoval, že letos znatelně zpomalí tempo růstu tržeb, protože k uživatelům už nelze nadále pumpovat další a další reklamu. Mark Zuckerberg se ale může spolehnout, že částečně to vyváží Instagram. Podle dosáhnou příjmy z reklamy na této aplikaci jen letos 3,6 miliardy dolarů. se navíc snaží o další pokrok v oblasti videí, aby k sobě mohl přetáhnout peníze, které zatím proudí do televizní reklamy.
Pomalu se blíží pětileté výročí IPO a je tak namístě podívat se, jak si tato společnost vede dlouhodoběji. V roce 2012 bylo toto Zuckerbergovo dítko desátým největším prodejcem reklamy, před ním stály tradiční společnosti jako Corp. či 21st Century Fox. Nyní předehnal všechny z nich a nachází se na pozici druhé. Před ním stojí už jen Alphabet, který díky Googlu dominuje internetovému vyhledávání. a Alphabet dohromady kontrolují jednu pětinu všech ročních výdajů na reklamu, které dosahují 543 miliard ročně. V roce 2012 k nim mířilo jen asi 11 % těchto výdajů.
Facebook se během pěti let stal společností, kterou nesmí ignorovat žádná světová značka. Řada z nich z toho pravděpodobně žádnou radost nemá, ale nahradit už dnes nelze. I když jeho růst významným způsobem klesne, stále půjde o valící se lokomotivu, která generuje obrovské částky peněz. Záleží pak na tom, jestli její tržby už neporostou o 60 %, ale pouze o 40 %? Stále půjde o společnost, která je nenahraditelná a jejíž pozice na trhu bude i nadále silná. Televizní kanály prostě nejsou schopny nahradit její globální dosah a asijští giganti jako Tencent Holdings a se zatím za hranice moc nevydávají.
Následující graf porovnává společnosti podle toho, jak v letech 2015–2016 rostly jejich globální příjmy z reklamy (osa y) a jaký podíl mají na globálních příjmech z reklamy (osa x). Tento podíl je zdaleka největší u Alphabetu, nejvyššího růstu ovšem dosáhl a čínský Tencent:
Druhý graf ukazuje „cestu“, po které se dostal z desátého místa podle příjmů z globální reklamy až na místo druhé. První pozici drží dlouhodobě Alphabet, Comcasst se v roce 2015 posunul z druhé pozice na třetí. začínala v roce 2012 na třetí pozici, postupně se ovšem propadla až na osmé místo:
Posun marketingu od starých médií směrem k novým není ani zdaleka u konce. Výdaje na online reklamu letos poprvé v historii převýší výdaje na reklamu televizní. Hodně se nyní mluví o tom, že Zuckerberg v poslední době cestuje po celých Spojených státech a ve stylu politiků hovoří s běžnými lidmi. Jeho firma si vede hodně dobře a není tak divu, že možná hledá, čemu novému by se v budoucnu věnoval.
Autor: Leila Abboud
(Zdroj: Bloomberg Gadfly)