Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Muskovo velikášství? Tesla na něj může potřebovat miliardy

Muskovo velikášství? Tesla na něj může potřebovat miliardy

18.6.2017 16:26, aktualizováno: 19.6. 16:19
Autor: Jana Knechtlová, Patria Online

Aktualizováno

Elektrický nákladní vůz, zbrusu nová továrna na automobily Model Y, tisíce podnikových prodejen a servisů, podstatně rozvětvenější síť nabíjecích stanic a až dvě desítky obrovských Gigatováren. Elon Musk se s plány pro svou firmu Tesla nedrží zrovna při zdi. Velikost předpokládané investice? Desítky miliard dolarů.

Tesla je už nyní obtěžkána kapitálovými výdaji ne zrovna zanedbatelné velikosti, což může jakékoli pokusy o dosažení ziskovosti posouvat stále na později. Býčí akcionáři a řada analytiků růstovému potenciálu výrobce elektrických aut nadále věří, soudě podle výkonnosti jejích akcií.

Titul je od začátku roku zatím vyšší o 75,6 procenta poté, co si po trhání rekordů v předešlých dnech prošel ve čtvrtek výběrem zisků a odepsal 1,4 procenta. Pro srovnání, americký technologický index Nasdaq Composite za stejnou dobu vzrostl o 14,5 procenta.

Tržní hodnota Tesla dosahuje téměř 60,8 miliardy USD a je větší než stejná hodnota starších a mnohem větších automobilových matadorů General Motors (tržní kapitalizace před dnešním otevřením na úrovni 52,2 mld. USD) nebo Ford (44,8 mld. USD). Třeba GM loni dodal na světové trhy více než 9,5 milionu vozidel, což z něj dělá světovou automobilovou trojku za Volkswagenem a Toyotou. Tesla? Ani ne 80 000. Z hlediska tržní hodnoty ale třeba Ford přerostla už v dubnu.



„Její valuace je tak šíleně vysoká proto, že investoři vidí v Tesle tak velký potenciál. Jedním ze způsobů, jak držet valuaci takhle vysokou, je neustále mluvit o budoucnosti a předestírat stále grandióznější plány,“ řekl časopisu Forbes analytik Ed Kim z kalifornského AutoPacific.

Znepokojení zatím zdá se nebudí ani fakt, že firma potřebuje neustále další a další peníze. Vypadá to, že toto bude i nadále nedílnou součástí její firemní kultury, říká také Kim. „Oni v podstatě neustále razí toto poselství: Budeme obří,“ říká také.

Elon Musk doufá, že crossover Model Y, který by na silnice měl dorazit za dva až tři roky, bude lepší než Model 3, první firemní model určený pro masové trhy, a že zájem o něj poptávku po Modelu 3 překoná. V září by se světu měla představit Tesla Semi, tady ale konkrétnější informace o ceně nebo datu výroby prozatím chybějí. Nejdražší položkou na seznamu úkolů je ale plán postavit časem až 20 Gigatováren na výrobu lithium-ionových baterií a dalších součástí. První se už nachází v Nevadě. Ohromující má být kromě plně automatizované výroby také jejich výrobní kapacita – do roku 2020 zhruba jeden milion aut ročně. Nyní Tesla vyrábí zhruba 100 000 aut za rok.

„Valuace Tesly se zdá bezpochyby vysoká. Avšak na její obranu musíme říct, že správně stanovit jakoukoliv vnitřní hodnotu této společnosti je extrémně náročné, a to hned z několika důvodů," říká analytik Patria Finance Ján Hladký. Je na příklad otázkou, nakolik je Tesla ještě automobilkou, když nabízí také solární technologie, velkokapacitní zásobníky energie a vyvíjí také samořídící technologie. "Relativní ocenění (tzn. v poměru ke zbytku sektoru) je problematické kvůli zmiňovanému nejasnému zařazení," podotýká také.

Správnému stanovení hodnoty podle Hladkého nepomáhá ani fakt, že společnost generuje záporný cashflow a nevyplácí žádné dividendy – dva faktory, o které se opírají nejčastější způsoby valuace. A navíc, použití metody net asset value, při které se stanoví čistá hodnota jednotlivých aktiv, je zbytečné ve chvíli, kdy společnost obrazně otevírá továrny rychleji, než z jejích pásů sjíždějí automobily. "To jsou důvody, proč se tržní valuace opírá hlavně o velká (někdo by mohl říct až megalomanská) slova pana Muska. Když se však podíváme na úspěch jeho druhého projektu, Space X, tak musíme uznat, že pan Musk má určitou historii splněných slibů,“ podotýká také Hladký.

Vertikální integrace

V automobilových technologiích je Tesla (původně Tesla Motors) v současnosti v podstatě lídrem. Její konkurence je ale větší, než by se mohlo zdát, upozorňuje banka Morgan Stanley. Pozor by si měla dát na Apple, jehož šéf Tim Cook se netají tím, že považuje samořízená auta za ústřední technologii. Analytik Adam Jonas přitom odhaduje, že „pouhý“ vývoj systémů pro chytrá auta, na který se chce Apple zaměřit, mu ale stačit nebude. Sama firma prý tvrdí, že je nejsilnější, když je vertikálně integrovaná, čili když její aktivity zasahují do více než jednoho navazujícího stupně výrobního procesu. „Domníváme se, že investoři Tesly se musejí připravit na vážné soupeření o talenty a investiční kapitál na tomto trhu,“ říká také analytik americké banky.

Apple získal letos v dubnu svolení testovat samořízená auta v kalifornském ostrém provozu. Trh s autonomními auty se vyvíjí tak rychle, že firmy jako Uber Technologies nebo Waymo z „googlovské“ rodiny Alphabet začínají nabízet „projížďku s robotem“. Tyto firmy i Tesla by ale mohly narazit ještě na jednu překážku: veřejnost na ně ještě nemusí být připravená.

Podle nedávného průzkumu americké American Automobile Association se jízdy samořízeným autem obávají více než tři čtvrtiny Američanů. A nemusí to být jenom starší ročníky. Jiná studie ukázala, že svěřit volant počítači se bojí lidé napříč všemi generacemi.

Podle zastánců chytrých aut by tyto vozy mohly pomoci řešit to, čeho se lidé obávají možná nejvíce – tragických nehod, které mohou vídat v každodenním provozu. V drtivé většině z nich – 94 procent podle amerických úřadů – je na vině lidská chyba.

 
 

Čtěte více:

Tesla dodala ve čtvrtletí rekordních 25 tisíc aut, průlom má přinést Model3
3.4.2017 10:21
Americký výrobce elektromobilů Tesla Motors dodal zákazníkům v prvním ...
Z cesty! Tesla už má větší hodnotu než Ford. A GM je na dohled
4.4.2017 13:58
Americká automobilka Ford vznikla na začátku minulého století a se svý...
Wall Street zahájila týden nerozhodně, Tesla je větší než GM!
10.4.2017 23:02
Americké akcie začaly nový týden bez jasného směru. Investoři tak budo...
Elektřina už má svůj vrchol za sebou? Změnit to může Tesla a spol.
21.4.2017 14:47
Spotřeba elektrické energie v největší ekonomice světa po dlouhá deset...
Tesla prohloubila čistou ztrátu, tržby ale rostly
4.5.2017 8:45
Americký výrobce elektromobilů Tesla Inc. v prvním čtvrtletí prohloubi...

Váš názor
  • aboslutni paradox
    19.6.2017 11:17

    Firma která dokaže s bidou vyrobit 80 000 ne přiliš kvalitních aut má tržni hodnotu 60 milard USD a překonava tim GM. nebo Ford kteří dokaží vyrobit 9 milionů aut :-). Kam tahle šaškárna zajde ? Musk je sice vizionář možná dokaže některé svoje sny měnit v realitu ale ta realita znamená zisk a ten Tesla prostě nedokaže přinest a je ve hvězdách zda to dohledne době tedy 30-50 let bude. Zasadni krok k eletrickým autům je jak je nabijem a kolik km ujedeme na 1 nabiti 2. velký bod je zda jsme schopni legislativně ošetřit aby auta jezdila sama a člověk byl pouhy pasažer ... já bych se do peče robota opravdu nesvěřil :-)
    martík
Aktuální komentáře
24.9.2017
10:59Němci volí. Jaké karty rozdají Merkelové a Schulzovi? Sledujeme ONLINE
7:33Víkendář: Snowden o práci tajných služeb a jejich skutečných cílech
23.9.2017
18:01Project Syndicate: Informační technologie prohlubují nerovnost bohatství a příjmů
12:44Špatnými otázkami si můžeme podrazit svou dlouhodobou investiční úspěšnost
7:33Víkendář: Dosáhne Katalánsko samostatnosti? Chybí mu jedna podstatná věc
22.9.2017
22:01Americké trhy udržují mírné ztráty, za týden na nule. S&P500 na dosah 2500 bodů
18:12Proč o nejvýznamnějším kapitálovém trhu na světě soustavně tvrdíme dvě neslučitelné věci?
17:41Korejské hrozby i data odezněly. Euro zabrzdilo  
17:15Týden technicky: Dolar na horské dráze
17:09Pražská burza: Nevýrazný týden přinesl pokles o 0,43 %. Vzdorovaly Erste či Unipetrol
16:28Mokoš: Evropské akcie? Šance na velice silný růst je i v příštích měsících (video)
15:38ČEZ, a.s.: Soudní spor se SŽDC byl vrácen k dalšímu řízení
15:32Jediný ETF fond na lithium stoupl letos o více než 55 % (+komentář analytika)
15:10BEMETT nemovitostní uzavřený investiční fond, a.s.: Zveřejnění Pololetní zprávy
13:41Fidelity k německým volbám: Třesk na trzích nečekáme. Síla a inovace firem odolají čemukoli
12:50Byty v ČR zdražují. Prodejní ceny meziročně narostly o 10,7 procenta
12:29Část investičních fondů v Česku může přijít o daňové zvýhodnění
12:15Podnikatelská nálada v eurozóně láme rekordy
11:54Portugalsko vybízí k nebezpečnému investičnímu optimismu
11:21SOUTĚŽ S PATRIA.CZ!!! Kdo bude třetí v německých volbách?

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data