Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Muskovo velikášství? Tesla na něj může potřebovat miliardy

Muskovo velikášství? Tesla na něj může potřebovat miliardy

18.06.2017 16:26, aktualizováno: 19.6. 16:19
Autor: Jana Knechtlová, Patria Finance

Aktualizováno

Elektrický nákladní vůz, zbrusu nová továrna na automobily Model Y, tisíce podnikových prodejen a servisů, podstatně rozvětvenější síť nabíjecích stanic a až dvě desítky obrovských Gigatováren. Elon Musk se s plány pro svou firmu Tesla nedrží zrovna při zdi. Velikost předpokládané investice? Desítky miliard dolarů.

Tesla je už nyní obtěžkána kapitálovými výdaji ne zrovna zanedbatelné velikosti, což může jakékoli pokusy o dosažení ziskovosti posouvat stále na později. Býčí akcionáři a řada analytiků růstovému potenciálu výrobce elektrických aut nadále věří, soudě podle výkonnosti jejích akcií.

Titul je od začátku roku zatím vyšší o 75,6 procenta poté, co si po trhání rekordů v předešlých dnech prošel ve čtvrtek výběrem zisků a odepsal 1,4 procenta. Pro srovnání, americký technologický index Nasdaq Composite za stejnou dobu vzrostl o 14,5 procenta.

Tržní hodnota Tesla dosahuje téměř 60,8 miliardy USD a je větší než stejná hodnota starších a mnohem větších automobilových matadorů General Motors (tržní kapitalizace před dnešním otevřením na úrovni 52,2 mld. USD) nebo Ford (44,8 mld. USD). Třeba GM loni dodal na světové trhy více než 9,5 milionu vozidel, což z něj dělá světovou automobilovou trojku za Volkswagenem a Toyotou. Tesla? Ani ne 80 000. Z hlediska tržní hodnoty ale třeba Ford přerostla už v dubnu.



„Její valuace je tak šíleně vysoká proto, že investoři vidí v Tesle tak velký potenciál. Jedním ze způsobů, jak držet valuaci takhle vysokou, je neustále mluvit o budoucnosti a předestírat stále grandióznější plány,“ řekl časopisu Forbes analytik Ed Kim z kalifornského AutoPacific.

Znepokojení zatím zdá se nebudí ani fakt, že firma potřebuje neustále další a další peníze. Vypadá to, že toto bude i nadále nedílnou součástí její firemní kultury, říká také Kim. „Oni v podstatě neustále razí toto poselství: Budeme obří,“ říká také.

Elon Musk doufá, že crossover Model Y, který by na silnice měl dorazit za dva až tři roky, bude lepší než Model 3, první firemní model určený pro masové trhy, a že zájem o něj poptávku po Modelu 3 překoná. V září by se světu měla představit Tesla Semi, tady ale konkrétnější informace o ceně nebo datu výroby prozatím chybějí. Nejdražší položkou na seznamu úkolů je ale plán postavit časem až 20 Gigatováren na výrobu lithium-ionových baterií a dalších součástí. První se už nachází v Nevadě. Ohromující má být kromě plně automatizované výroby také jejich výrobní kapacita – do roku 2020 zhruba jeden milion aut ročně. Nyní Tesla vyrábí zhruba 100 000 aut za rok.

„Valuace Tesly se zdá bezpochyby vysoká. Avšak na její obranu musíme říct, že správně stanovit jakoukoliv vnitřní hodnotu této společnosti je extrémně náročné, a to hned z několika důvodů," říká analytik Patria Finance Ján Hladký. Je na příklad otázkou, nakolik je Tesla ještě automobilkou, když nabízí také solární technologie, velkokapacitní zásobníky energie a vyvíjí také samořídící technologie. "Relativní ocenění (tzn. v poměru ke zbytku sektoru) je problematické kvůli zmiňovanému nejasnému zařazení," podotýká také.

Správnému stanovení hodnoty podle Hladkého nepomáhá ani fakt, že společnost generuje záporný cashflow a nevyplácí žádné dividendy – dva faktory, o které se opírají nejčastější způsoby valuace. A navíc, použití metody net asset value, při které se stanoví čistá hodnota jednotlivých aktiv, je zbytečné ve chvíli, kdy společnost obrazně otevírá továrny rychleji, než z jejích pásů sjíždějí automobily. "To jsou důvody, proč se tržní valuace opírá hlavně o velká (někdo by mohl říct až megalomanská) slova pana Muska. Když se však podíváme na úspěch jeho druhého projektu, Space X, tak musíme uznat, že pan Musk má určitou historii splněných slibů,“ podotýká také Hladký.

Vertikální integrace

V automobilových technologiích je Tesla (původně Tesla Motors) v současnosti v podstatě lídrem. Její konkurence je ale větší, než by se mohlo zdát, upozorňuje banka Morgan Stanley. Pozor by si měla dát na Apple, jehož šéf Tim Cook se netají tím, že považuje samořízená auta za ústřední technologii. Analytik Adam Jonas přitom odhaduje, že „pouhý“ vývoj systémů pro chytrá auta, na který se chce Apple zaměřit, mu ale stačit nebude. Sama firma prý tvrdí, že je nejsilnější, když je vertikálně integrovaná, čili když její aktivity zasahují do více než jednoho navazujícího stupně výrobního procesu. „Domníváme se, že investoři Tesly se musejí připravit na vážné soupeření o talenty a investiční kapitál na tomto trhu,“ říká také analytik americké banky.

Apple získal letos v dubnu svolení testovat samořízená auta v kalifornském ostrém provozu. Trh s autonomními auty se vyvíjí tak rychle, že firmy jako Uber Technologies nebo Waymo z „googlovské“ rodiny Alphabet začínají nabízet „projížďku s robotem“. Tyto firmy i Tesla by ale mohly narazit ještě na jednu překážku: veřejnost na ně ještě nemusí být připravená.

Podle nedávného průzkumu americké American Automobile Association se jízdy samořízeným autem obávají více než tři čtvrtiny Američanů. A nemusí to být jenom starší ročníky. Jiná studie ukázala, že svěřit volant počítači se bojí lidé napříč všemi generacemi.

Podle zastánců chytrých aut by tyto vozy mohly pomoci řešit to, čeho se lidé obávají možná nejvíce – tragických nehod, které mohou vídat v každodenním provozu. V drtivé většině z nich – 94 procent podle amerických úřadů – je na vině lidská chyba.

 
 

Čtěte více:

Tesla dodala ve čtvrtletí rekordních 25 tisíc aut, průlom má přinést Model3
03.04.2017 10:21
Americký výrobce elektromobilů Tesla Motors dodal zákazníkům v prvním ...
Z cesty! Tesla už má větší hodnotu než Ford. A GM je na dohled
04.04.2017 13:58
Americká automobilka Ford vznikla na začátku minulého století a se svý...
Wall Street zahájila týden nerozhodně, Tesla je větší než GM!
10.04.2017 23:02
Americké akcie začaly nový týden bez jasného směru. Investoři tak budo...
Elektřina už má svůj vrchol za sebou? Změnit to může Tesla a spol.
21.04.2017 14:47
Spotřeba elektrické energie v největší ekonomice světa po dlouhá deset...
Tesla prohloubila čistou ztrátu, tržby ale rostly
04.05.2017 8:45
Americký výrobce elektromobilů Tesla Inc. v prvním čtvrtletí prohloubi...

Váš názor
  • aboslutni paradox
    19.06.2017 11:17

    Firma která dokaže s bidou vyrobit 80 000 ne přiliš kvalitních aut má tržni hodnotu 60 milard USD a překonava tim GM. nebo Ford kteří dokaží vyrobit 9 milionů aut :-). Kam tahle šaškárna zajde ? Musk je sice vizionář možná dokaže některé svoje sny měnit v realitu ale ta realita znamená zisk a ten Tesla prostě nedokaže přinest a je ve hvězdách zda to dohledne době tedy 30-50 let bude. Zasadni krok k eletrickým autům je jak je nabijem a kolik km ujedeme na 1 nabiti 2. velký bod je zda jsme schopni legislativně ošetřit aby auta jezdila sama a člověk byl pouhy pasažer ... já bych se do peče robota opravdu nesvěřil :-)
    martík
Aktuální komentáře
25.05.2025
8:13Víkendář: Reklamu jen tak nepoznáme?
24.05.2025
14:33Fidelity International: Jak mohou neutrální akciové strategie využít sílu volatility
8:10Víkendář: Svět, kde předvídatelnost je slabostí a cla jsou nejkrásnějším slovem ve slovníku
23.05.2025
22:03Americké trhy krvácí po hrozbách cel vůči EU a Applu  
17:44Traders Talk: Trump rozbouřil trhy, Colt potěšil výsledky a UnitedHealth v problémech
17:17PwC: Prodej elektromobilů v 1. čtvrtletí stoupl o 42 procent na 2,7 milionu
15:57Jednání s EU podle Trumpa nikam nevedou, chce clo 50 procent. Akcie klesají
15:49Půjde to k normálu bez cenového šoku?
14:26Pivo s Patrií ve Zlíně - s analytikem a makléřem o trzích i novinkách ve světě investic
13:03Perly týdne: Googlu a Applu se změnily časy
13:01Italská banka UniCredit soudně napadne podmínky převzetí konkurenční Banco BPM
11:00M2C míří na burzu: Český lídr v péči o nemovitosti sází na technologie a globální expanzi
10:30Tlak na dluhopisy polevil a ulevilo se i akciím  
10:13Do Česka dorazily první dodávky nového jaderného paliva od Westinghouse
8:56Německo hlásí růst HDP o 0,4 pct, ale celoroční stagnace zůstává ve hře
8:46Rozbřesk: Zhoršená nálada v eurozóně. Ale z jiného důvodu, než byste čekali
8:45Erste a VIG dnes naposledy s dividendou, růst HDP v Německu a další várka celního napětí mezi USA a EU  
22.05.2025
22:01Zámořské akcie se stabilizují, nárůstům vévodí Advanced Auto Parts  
17:20Výjimečný celý svět
16:50Ochlazení na akciovém trhu  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data