11. března začal v obrovském hotelu v Houstonu plném šéfů ropného a plynárenského průmyslu CERAWeek. IHS Markit, výzkumná firma, která tuto party zorganizovala, shromáždila kapacity jako amerického ministra energetiky, generální ředitele a Chevronu (dvou největších ropných společností) a další. Mezi tmavými obleky byl ale i jeden nováček bez kravaty – Andy Jassy, šéf webových služeb u Amazonu. Když mluvil k velkému sálu, vychvaloval, jak se tento gigant na cloudové technologie dokáže rychle pohybovat a učit se z chyb. Jassy tam nebyl jen proto, aby dával rady managementu kdysi nejhodnotnějších firem na světě…
Energetické firmy zápolí s volatilními cenami a nejistou dlouhodobou poptávkou, a tak se nadšeně zajímají o efektivnější produkci plynu a ropy. Digitální investice slibují snížení nákladů a navýšení výstupu. Techničtí giganti jako , a Alphabet, stejně jako hlouček startupů jim chtějí pomoct. Navzdory veškeré podpoře Silicon Valley pro čistší energii oproti fosilním palivům, představuje energetický průmysl obrovskou příležitost. Valuace ropných společností sice technologické firmy již zastínily, ale i tak jsou jejich pokladny stále hluboké.
Nespočet průmyslových firem tvrdí, že velká data a umělá inteligence ohlašují éru nové prosperity. Nicméně trend u ropy a plynu je významný. Několik let se mnoho společností zaměřovalo na zvyšování ropných zásob, ale netěžilo je tak, aby to bylo nákladově efektivní. Manažeři měli problém používat data, která byla uložená v různých částech společnosti nebo v různých částech světa.
A to se mění. Dostatek břidlicové ropy způsobil, že je tento hon na zásoby méně naléhavý než ochrana zisků. Břidlice také podtrhuje užitek nových analytických nástrojů, říká Paul Goydan z poradenské firmy BCG. Data proudí z tisíců vrtů napříč Texasem, Severní Dakotou a dalšími bohatými poli. Klesající cena sensorů, úložišť a výpočetní síly digitální investice ještě zatraktivnila.
Rané projekty už přinášejí své ovoce. kombinuje aktuální informace ze senzorů s vlastními modely a analytickými nástroji, aby optimalizovala svůj výstup. Odhaduje, že tyto digitální nástroje loni navýšily produkci ropy o více než 30 000 barelů denně. Yuri Sebregts, šéf technologií u Shellu, říká, že by geologům trvalo měsíce, než by zmapovali poruchy pod zemí. Software nyní umí roztřídit seismická data a udělat stejný úkon během několika hodin za asi 20 dolarů.
Protože se podobných snah přibývá, porovnávají energetické firmy ceny vnitřních expertíz s těmi z technologického průmyslu. se o jejich přízeň uchází nejdéle. V únoru ExxonMobil oznámil, že na své břidlicové aktivity v Permské pánvi v Texasu budou využívat cloud, umělou inteligenci a další služby od . To by mělo ExxonMobil pomoci efektivněji těžit a rozmisťovat zaměstnance a omezovat úniky metanu. se jej snaží dohnat. Velikost jeho týmu pro ropu a zemní plyn se v posledních letech ztrojnásobila a spolupracuje s energetickými giganty jako je a . V Houstonu předvedl zařízení na uchovávání dat, na které neustále lil vodu, aby dokázal svou schopnost obstát v nehostinných podmínkách ropných polích.
Alphabet zůstává relativně pozadu, ale doufá, že se to změní. Loni přijal Google Cloud Darryla Willise, bývalého ředitele , aby vedl novou energetickou skupinu. Odhaduje, že tento průmysl využívá 1-5 % dostupných dat. Alphabet podepsal dohodu s francouzským Totalem, stejně jako s americkou ropnou společností Anadarko, která testuje automatickou těžbu a má ve svém vedení specialistu na umělou inteligenci.
Energetické společnosti začínají být ohledně spolupráce s velkými technologickými firmami nervózní. A ne jen proto, že v záři těchto hvězd vybledly. Automatizace zvyšuje riziko hackerských útoků. Nafukující se ambice technologických firem vyvolávají obavy. Jeden tazatel se Jassyho ptal, zda sám nezačne těžit ropu a plyn. V místnosti se ozval nervózní smích, když odpověděl, že ne.
Nejen těžaři jsou ohledně těchto partnerství rozpačití. , a Google se spoléhají na chytré mladé kodéry, kteří ale neradi pracují pro kontroverzní průmyslové firmy. „Jsme partnerem a sledujeme potřeby energetických partnerů,“ řekl Caglayan Arkan, který dozoruje práci s energetickým sektorem. V únoru ale zaměstnanci požadovali, aby zrušil smlouvu na prodej virtuálních helem na upravenou realitu americké armádě. Loni se Google rozhodl neobnovovat smlouvu s Pentagonem poté, co několik zaměstnanců tvrdilo, že tato společnost by neměla být zapletená do „byznysu války“. Technologičtí pracovníci mohou stále trvat na tom, že nechtějí být zapojeni ani do byznysu fosilních paliv.
Zdroj: The Economist