Čistý zisk irské nízkonákladové letecké společnosti Ryanair Holdings v prvním finančním čtvrtletí klesl o 21 procent na 243 milionů eur. Na hospodářské výsledky podniku měly negativní vliv nižší ceny letenek a vyšší náklady na pohonné hmoty, uvedla dnes firma.
Ve čtvrtletí, které skončilo 30. června, Ryanairu klesla průměrná cena letenek o 6procent. S podobným poklesem navíc firma počítá i ve zbytku léta. Odhad celoročního zisku nicméně Ryanair ponechal beze změny v rozmezí od 750 milionů do 950 milionů eur.
Cena akcií společnosti Ryanair, která je největším nízkonákladovým leteckým přepravcem v Evropě, se během dvou let propadla téměř o polovinu. Za jejím poklesem stojí nadbytečné kapacity v Evropě, připravovaný odchod Británie z Evropské unie a problémy s letouny 737 MAX, jejichž provoz i dodávky byly po dvou tragických nehodách pozastaveny.
Ryanair patří mezi největší zákazníky společnosti a do příští letní sezony měl mít od této americké firmy připraveno 58 letounů 737 MAX. Aerolinky však nyní očekávají, že první letoun 737 MAX obdrží nejdříve v lednu a že do příští letní sezony jich budou mít pouze 30, uvedla agentura Reuters.
Mimořádně složitá je podle firmy situace v Německu. Deutsche a její nízkonákladová divize Eurowings po převzetí zbankrotovaných podle irské firmy prodávají přebytečné letenky pod cenou. V Británii pak Ryanair musel přistoupit ke snížení cen, aby uprostřed nejistoty způsobované brexitem podpořil poptávku.
Finanční ředitel Neil Sorahan potvrdil, že firma potvrzuje svůj odhad celoročního zisku na 750 – 950 milionů EUR. Ve fiskálním roce 2019 hospodařila se ziskem 948 milionů.
Akcie společnosti rostou v Londýně o 3 %. Výkonnost za posledních 5 let ukazuje následující graf.

Společnost Ryanair působí rovněž v České republice, kde jí podle počtu cestujících patří třetí příčka za Českými aeroliniemi a Smartwings. Do budoucna zástupci firmy avizovali ambici stát se jedničkou na tuzemském trhu.
Zdroje: ČTK, Bloomberg, Patria.cz