Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Tvrdá čísla o zastavení ekonomiky - rekordní nával na úřadech práce v USA

Tvrdá čísla o zastavení ekonomiky - rekordní nával na úřadech práce v USA

02.04.2020 15:32
Autor: Tomáš Vlk, Patria Finance

Jen za minulý týden se ve Spojených státech o dávky v nezaměstnanosti přihlásilo 6,648 milionu lidí. Toto číslo naprosto rozdrtilo nejen tržní odhady, včetně těch nejvyšších, ale také předchozích 3,3 milionu, což byl dosavadní rekord.

Samozřejmě je třeba čekat vysoce volatilní data z úřadů práce, které jsou zavaleny žádostmi. Rozdíly v týdenních datech tak možná odpovídají více tomu, kolik toho úředníci zvládnou odbavit, než přílivu nových žadatelů, který evidentně zůstává obrovský.

nové žádosti nezaměstnanost USA Patria 

Nové žádosti o dávky v nezaměstnanosti v USA. Zdroj: Bloomberg

pokračující nové žádosti nezaměstnanost USA Patria

Pokračující žádosti o dávky v nezaměstnanosti v USA. Zdroj: Bloomberg


Vzhledem k tomu, jak vypadaly žádosti v posledních dvou březnových týdnech, musíme rovněž čekat, že se propad zaměstnanosti projeví i zítra na měsíčních údajích ministerstva práce.

Finanční trhy jsou zřejmě již smířeny s velmi špatnými čísly za současné období, ale velký otazník stále visí nad dalším průběhem, tedy jak dlouho bude vlna propouštění trvat. Některé odhady míří výhledově na 10% míru nezaměstnanosti v USA, což by znamenalo přes 16 milionů lidí bez práce, tedy oproti únoru 10 milionů navíc. Dnešní údaje svědčící o velmi rychlém propouštění však možná budou impulsem pro opětovné zhoršení odhadů.

Nervozita na trzích po datech evidentně stoupla, což se projevuje poklesem akciových indexů a možná paradoxně větší poptávkou po dolaru. Sázka na dolarovou hotovost je však celkem běžná taktika během velké nejistoty a ukázaly to i poslední týdny.

Ve zprávách z jednotlivých států se velmi často objevuje strohé konstatování, že jde o nárůst žádostí v souvislosti s COVID-19. Tam, kde zprávy nabízejí více informací, najdeme, že se propouštění nejvíce týkalo ubytovacích služeb, restaurací, dále dopravy a skladování. To těžko překvapí, ovšem nečekaně hodně států hlásí propouštění i ve zdravotnických službách.

 

Čtěte více:

Komentář: Méně nezaměstnaných, více práce
09.03.2020 10:16
V únoru se podle očekávání snížila nezaměstnanost v ČR na 3 %. Není t...
Jsme poslední generace, která vidí tuhle ekonomiku?
25.03.2020 17:37
James Bullard, prezident the Federal Reserve Bank of St. Louis, se pod...
Žádosti o dávky v nezaměstnanosti v USA prolomily rekord
26.03.2020 15:21
První známky devastace ekonomiky v USA způsobené pandemií koronaviru d...
Před nejtěžší ekonomickou otázkou historie
31.03.2020 12:50
V dějinách ekonomie se toho řešilo už hodně. Volný trh, cykly krátkodo...
Ve Španělsku přišel v březnu o práci rekordní počet lidí
02.04.2020 12:39
Ve Španělsku v březnu kvůli opatřením proti šíření koronaviru přišel o...

Váš názor
  • Svoboda už je jen v zemi Sovětů, v Bělorusku
    06.04.2020 14:26

    „Svět se z koronaviru zbláznil. Tato psychóza ničí ekonomiky téměř všude na světě,” uvedl Lukašenko. V Bělorusku jako v jediné zemi v Evropě stále probíhá například hokejová liga, otevřená jsou i kina či divadla. „Zajděte si dvakrát až třikrát týdně do sauny, to vám taky pomůže. A až vyjdete, umyjte si ruce a napijte se vodky,” řekl prezident. Poslední radou, jak podle běloruského prezidenta zvládnout pandemii nového koronaviru, je práce. „Tvrdě pracujte, obzvlášť v této době! Traktor vyléčí všechno, pole vyléčí všechno,” dodal Lukašenko.
    Špaček
  • Švédský premiér počítá s tisícovkami mrtvých
    06.04.2020 13:54

    Věřím, že tisíce mrtvých, kteří podlehli onemocnění COVID-19, se v ČR počítat nebudou. Zatím vede ČR versus Švédsko 72:401. https://www.novinky.cz/zahranicni/koronavirus/clanek/pocitejme-s-tisicovkami-mrtvych-pripustil-svedsky-premier-40319518
    Špaček
    • Re: Švédský premiér počítá s tisícovkami mrtvých
      09.05.2020 12:26

      Vzhledem k různým metodikám nemá vůbec žádný smysl porovnávat čísla mezi jednotlivýmy státy. Jsou to místy extrémy i o několik řádů, viz třeba Slovensko x Belgie. Podle mě to jediní počítají správně na Slovensku. A i tam jsou ti zemřelí lidé, kteří měli další komplikace...
      qwer
  • snad zvitezi zdravy rozum
    04.04.2020 13:41

    Jsem rad za debatu o ekonomickych skodach napachanych vladami pro tzv. zachranu zivotu, ne nebyl to virus ktery devastuje ekonomiku je to vlada, presne tak. A co odpovednost? Patrim do tabora skeptiku a co ctu tak vetsina tady nesouhlasi se zpanikarenym a silenym postupem vlady. Prisne izolovat a chranit je treba chore a slabe, ne zdravou populaci. Ani nemluvim o vznikajici armade nezamestnanych. A ty rouska ach jo... :) Co si koupime v obchodech za ty CZK co posle vlada pokud vetsina nebude pracovat ? Pro ty co rikaji ze vechny vlady to delaj, rikam ze vlady reaguji pouze na sebe navzajem aby se nereklo ze nic nedelaji. Zaverem kratce, protoze na tema by se dal psat roman, zivot ukaze chciple firmy, zoufale lidi v depresi. Treba tahle situace nekomu umozni koupit kvalitni akcie ve sleve takze alespon neco pozitivni a taky verim ze kruta realita dotlaci vladu k brzke kapitulaci a uvedomeni si co napachala.
    snb rulezz
    • vladnou ovce?
      04.04.2020 13:49

      Takze nam vladnou vlastne ovce, ktery jen nasledujou jiny ovce /vlady/ ? :D:D
      Ai-kun
  •  
    04.04.2020 13:33

    https://www.novinky.cz/zahranicni/koronavirus/clanek/lekar-martin-balik-u-zdravych-je-hrozba-tezke-formy-minimalni-mam-strach-ze-zneuziti-epidemie-40319340?seq_no=1&source=hp&dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku&utm_campaign=null
    Velkamedvědice
    • A další...
      04.04.2020 20:46

      Četl jsem. Další kolega, co má jakés takés postavení a do řiti díru, se opájí svou výjimečností. Sice pozdní komplikace pneumonitid asi neřeší, ale.. co bych se vztekal. Především - 20 letý muž či žena s normální váhou a bez interních diagnóz budou nejspíš marodit pod obrazem nespecifického respiračního infektu, to nezpochybňuje nikdo, ale co třeba padesátník, s hypertenzí, kuřák, ve funkční třídě NYHA I- je to zdravý člověk nebo ne? A z těch "mnohaletých" zkušeností s koronavirózou co má, dělat závěry... Aby bylo jasno, já nezpochybňuji, že ekonomický rozvrat může napáchat ještě větší škody na lidských životech než epidemie koronavirózy. Včetně válek, diktatur. Podle mého mínění je třeba nachystat zásoby a nechat proběhnout řízenou epidemii: tedy tak aby nezkolabovalo zdravotnictví a neumřelo zbytečně mnoho lidí, kteří jsou v uspokojivém biologickém stavu. Tedy třeba pracující padesátníci, kam už nějakou dobu taky patřím...
      Hawkie
      • A je to tu!
        06.04.2020 14:23

        Prymula začíná řešit řízenou epidemii, smekám, ten člověk má velitelské schopnosti -tedy nebojí se rozhodnout o odborném problému a zohledňuje zřejmě i ostatní aspekty, jako je ekonomika a fyzické chátrání hůře mobilní populace.
        Hawkie
        • Re: A je to tu!
          09.05.2020 8:29

          Sežen si a nauč se užívat mms1 Jim Humble a koronavirus tě nebude zajímat.Skvěle to funguje,tady na Olomoucku se nás polečilo desítky.Jinak to běžně užívám přes deset let ,nemá žádné vedlejší učinky,jen je to levné tak se to nehodí do krámu
          boubínak
        • Re: A je to tu!
          06.04.2020 14:53

          To by mohl dostat od prezidenta Zemana na Den znárodnění vojenskou variantu Řádu Bílého lva, tedy místo zkřížených palmových ratolestí zkřížené meče.
          Špaček
      • Re: A další...
        04.04.2020 20:49

        Taky mám přes 5é, mám hypertenzi i cukrovku...Uvidíme ve Šv=dsku https://www.aazdravi.cz/svedsko-se-koronaviru-neboji-vse-zustava-otevrene-pocet-pripadu-roste-stejne-jako-jinde/
        Velkamedvědice
        • Určitě to bude zajímavé
          05.04.2020 18:18

          Kdož ví, třeba se švédská cesta osvědčí, ale je to velký risk. Po zvážení všeho, včetně ekonomických rizik a nezmapovaných dlouhodobých zdravotních rizik víceméně souhlasím s českou cestou. Nechtěl bych být v kůži plk. v.v. Primuly a to jsem už 20 let ten "decision maker". -Jinak jsem dosud zdravý a výkonný
          Hawkie
          • Re: Určitě to bude zajímavé
            09.05.2020 12:31

            A nemáš strach z toho, že přijdou další vlny a státy, kteří za obrovských finnačních ztrát dokázali zabránit šíření, budou teď první na ráně? Dlaší vlnu dvě řízenou stejným způsobem bychom už finančně rozhodně neutáhli. Podle posledních informací imunita vzniká, i když jen na cca rok. A samozřejmně ne u 100% co to prodělali. Ani okčkování nezajistí 100% imunitu. Ale trošku větší "promoření" by podle mě nebylo na škodu...
            qwer
  • Po WHO procitl i věhlasný Kochův institut
    04.04.2020 13:06

    Renomovaný německý státní Institut Roberta Kocha (RKI), který vede statsitiky o nemoci Covid-19, změnil názor na preventivní nošení roušek. Na webu připustil, že riziko přenosu nákazy se tak může snížit.
    Špaček
    • Re: Po WHO procitl i věhlasný Kochův institut
      09.05.2020 12:33

      Já můžu garantovat, že když budeme všichni a všude chodit ve skafandru, tak to taky může snížit riziko šíření. Ale stojí to za to? Nebo aby chodilo 10 milionů lidí v přírodě s rouškou? Ta pravděpodobnost nakažení se blíží nule. Spíš si tím uženeme jiné nemoci. Nijak nezpochybňuji nošení roušek v MHD, obchodech a tam kde se tlačí hodně lidí...
      qwer
  •  
    03.04.2020 10:49

    Co se týče toho, že umírají jen staří či jinak nemocní, tak Irán má mladou populaci s věkovým průměrem 30 let. Populace lidí nad 65 let je minimální v porovnáním s Itálií. Přesto je Irán velice zasažený a odhaduje se 2 miliony nakažených a desítky tisíc mrtvých. A co ti doktoři, kteří prvně upozornili na nový virus a dnes je jich snad půlka mrtvých. Ten první co zemřel měl kolem 35 let a jinak zdravý. Tudíž argument, že umírají jen staří a ještě k tomu jinak nemocní prostě neberu. Dále argument, že karantény jsou zbytečně, protože umírá jen 1000 lidí denně je další nesmysl. Covid je totiž exponenciálně šířící se virus, takže pokud by se nic nedělalo, tak během třeba 6 týdnů budou počty nakažených v milionech denně jen v Itálii. Aneb běžná chřipka má R0 1.3 což je zhruba 50k nakažených po 20 cyklech, tudíž prakticky lineární růst. Kdežto Covid je s R0 mezi 4-7 exponenciálně se šířící virus a po 20 cyklech by bylo 250 milionů nakažených či více. Tudíž, kdo to porovnává s chřipkou, neví která bije a neumí základní matematiku a neví rozdíl mezi lineárním a exponenciálním růstem.
    czinvestor
    •  
      09.05.2020 12:35

      Brát čísla z Iránu nedává žádný smysl. Stejně jako z Číny. Všichni lžou a upravují si statistiky podle svých potřeb. Pokud nebude stanovena jednotná světová statistika a podle té všechno přepočítáno, tak tady porovnáme jabka se švestkama...
      qwer
    •  
      04.04.2020 13:44

      údajně hraje roli včasné proočkování proti turbekoloze
      Velkamedvědice
      • zajímavá korelace
        06.04.2020 13:19

        taky jsem to četl, ta korelace je zajímavá. Ona ta TBC a i vakcína donutí imunitu udělat něco jako "křižník imunity" - mnohojadernou buňku. Je to velký požírač mikrobů a dokáže zabít i voskem potažená mykobakteria, k tomu ale potřebují makrofágy pořádný stimul. při opakovaném setkání s těmito svinstvy se imunita do tvorby mnohojaderných buněk zaktivuje do 2 týdnů, v panenském terénu asi za 6 T. Že by byl vedlejší efekt i rychlejší start protivirové imunity (ta vazba mi není jasná, ale v těchto věcech víme hodně... a pořád strašně málo. Nabízí se cross-talking koncepce - tedy to, že spousta imuntitních působků, cytokinů, má společný účinek ve více drahách, ale rozdílné síly)
        Hawkie
    • opakuji
      03.04.2020 12:44

      U jižních populací bývá odlišná imunogenetika: proč asi v tropech dostávají Germáni a Slovani Plaquenil proti malárii.
      Hawkie
    • český investore
      03.04.2020 11:28

      Jak definuješ RO? Rozvoj nemoci (jakékoliv infekční) má přeci různé fáze. Když jsou všici infikovaní. vir či bakterie už nenajde další oběť a pokud je 90% nakaženo, dá jim to jistě více práce a zabere více času. Jinak 1000 zemřelých za jeden den je v zemi jako Česko, kde umírá průměrně 250 lidí za den nevyděsí pouze velmi otrlé. Ovšem, matematika a znalost exponenciálního a lineárního růstu je pro prognózy a vyhodnocování situace příliš málo jak dokazují televizní konference krizového štábu každý den. S daty je potřeba pracovat s respektem. Při čísle počtu nakažených jedním nositelem 2,65 by byla celá republika byla 100% promořena (odhaduji) 19 den a dvě hod. po půlnoci
      lime
    • Re
      03.04.2020 11:02

      Přesně popsáno.Ti co to stále srovnávají s chřipkou prostě neberou v potaz,že pokud bychom se k této nákaze chovali jako ke chřipce tak by i u nás zdravotnictví kolabovalo a mrtvých by byly tisíce.
      Mira
  • I v New Yorku jdou proti doporučení WHO
    03.04.2020 9:58

    V USA mezi středečním a čtvrtečním večerem místního času nemoci COVID-19 podlehlo 1169 lidí. Je to největší denní nárůst počtu obětí v některé ze zemí světa. Starosta New Yorku Bill de Blasio vyzval občany, aby nosili ochranu úst a nosu a pomohli tak zpomalit šíření koronaviru. New York je v současné době epicentrem koronavirové epidemie ve Spojených státech.
    Špaček
    • Re: I v New Yorku jdou proti doporučení WHO
      03.04.2020 10:55

      "Nula nových případů do týdne". Donald Trump před 2 týdny. "120-200 tisíc mrtvých Američanů i přes plnou karanténu a zákaz vycházení" prohlášení Bílého domu tento týden. 40-80% Američanů nakažených a miliony mrtvých. Odhad odborníka na infekční nemoci z Harvardu.
      czinvestor
      • soukromý odhad
        06.04.2020 14:19

        nejsem epidemiolog, ale v USA (pokud bude počítání korektní a ne import z Číny) bude kolem 2 M zemřelých a z toho cca 700 tis. v produktivním věku za zenitem (věku především 50+)
        Hawkie
  •  
    02.04.2020 23:14

    Taky tě zdravím
    Velkamedvědice
  • Itálie lže, by asi neřekl jeden zdejší antikomunista
    02.04.2020 22:23

    Oficiální počet obětí koronaviru je pravděpodobně výrazně vyšší, než aktuálních 13 915, tvrdí list Wall Street Journal. Naznačují to celkové počty zemřelých, které jsou po odečtení prokázaných obětí koronaviru značně nadprůměrné. List Wall Street Journal se odkazuje na čísla dodaná lékaři a úředníky. Ti mrtví, kteří nezemřou v nemocnici, často nejsou testováni na koronavirus. „Lidé zemřeli a nebyli otestováni, protože čas i zdroje jsou omezené,” cituje list Eugenia Fossatiho, místostarostu města Coccaglio v Lombardii. V jeho obci, která má 8700 obyvatel, zemřelo loni 85 lidí, letos jen v březnu to bylo 56. Pouze 12 z nich je vedeno jako oficiální úmrtí na koronavirus.
    Špaček
    • Re: Itálie lže, by asi neřekl jeden zdejší antikomunista
      03.04.2020 10:22

      Ano čísla o počtu nakažených a mrtvých jsou totální blbost. Vždyť už v lednu, když Čína hlásila 1200 nakažených vědci z Hong Kongu odhadovali počet nakažených na 50 tisíc. Jen v Iránu se odhaduje počet nakažených nad 2 miliony a mrtvých v desítkách tisíc. Populace v Iránu je navíc v průměru velice mladá. Tudíž i argument, že to zabíjí jen staré lidi je nesmyslný. Mimo jiné i zpráva rozvědky pro Bílý dům uvádí, že čísla z Číny jsou falešná a pro zajímavost již 2. února někdo zjistil a spočítal, že čísla uváděná Čínou jsou podle matematického vzorce a ne podle pravdy. A tak již 2 února spočítal, kolik budou Číňani hlásit počty nakažených a mrtvých pro další týdny. A tyto čísla přesně trefil s odchylkou desítek případů.
      czinvestor
      • czi
        03.04.2020 12:03

        V případě Číny jsem počty pozitivních a zemřelých sledoval také a je pravda, že tam fungovala konstantní úměra mezi počty, čili žádná věda a že to bylo podezřelé. Řekl bych, že chtěli dát najevo, že to mají pod kontrolou (spočítané), ale to s jakou rychlostí postavili 2 nemocnice svědčili o tom, že věděli o jaký průšvih se jedná. Dlužno podotknout, že v Itálii také fungují relativně setrvalé úměry. Snad bych jen ještě dodal, s výhradou, že data jsou pro predikci velmi (jako pro každý začínající proces) rozptýlená a matematický model z nich odvozený má jen malou pravděpodobnost - asi 50%. K 15 4. bude počet zemřelých na hodnotě 311 s diagnozou příčiny covid-19. V počtu nakažených k 31.3 jsem se sekl asi o 250 nakažených (predikci jsem provedl 18.3 a matematický model měl přesnost 95%). Nepřesnost predikce byla nižší než rozptyl denních hlášení pozitivních nositelů covid-19 a ovlivněn rostoucím počtem odběrů. Nesouhlasím s názorem, že existuje násobná entita nositelů nákazy. V každém jednom hlášení o pozitivním testu je ukrytý nositel jak identifikovaný, tak i ten, který běhá po světě, aniž by sám věděl, že je nositelem nákazy.
        lime
        • Re: czi
          03.04.2020 12:41

          Hmm, před lety po nočním požáru jsme se dohadovali, zdali jsou 3 nebo dokonce 4 vážně zraněné oběti- vzniklo to tak, že každý dostal pacienta a odvezl ho, jenže jak jedno auto odjelo, tak přijelo další a vzhledem k závažnosti stavu jsme nemohli sledovat, co se děje u ostatních. Tak s podílem násobných entit bych počítal.
          Hawkie
Aktuální komentáře
18.03.2024
17:24Jaký by „měl být“ poměr cen akcií k objemu peněz?
17:03Spolupráce Applu a Alphabetu dnes nastartovala zájem o technologie  
16:02Gerber: Situace v Tesle by se mohla změnit k lepšímu…
14:50Ceny starších bytů v Praze, Brně a Ostravě vzrostly, dorovnávají loňsky pokles
13:50Týdenní výhled: Jak moc změní Fed projekci sazeb na letošek?  
12:37Než otevře Wall Street: Alphabet, Nvidia, PepsiCo  
12:15Týden začíná opatrně pro akcie i dluhopisy. O slovo si řekla AI, ale pozornost míří k sazbám  
12:09Eurostat: Míra inflace v EU v únoru zvolnila na 2,8 procenta, česká klesla pod unijní průměr
11:32Komerční banka, a. s.: Znovuzvolení členky Představenstva KB
10:56Růst maloobchodu a průmyslu v Číně na začátku roku překonaly odhady analytiků
10:26Zájem o akcie Redditu před vstupem na burzu pětkrát převyšuje nabídku
10:08ČEZ, a.s.: Doplnění výroční finanční zprávy 2022
10:06ČEZ, a.s.: Oznámení o výplatě úrokového výnosu
9:58ČSÚ: Ceny průmyslových a zemědělských výrobců v únoru meziročně opět klesly
9:31Zdroje Bloomberg: Apple vyjednává o zabudování umělé inteligence od Gemini do iPhonu
9:13Rozbřesk: Březnové rozhodnutí ČNB - zvítězí snížení sazeb o 50bps?
8:56Trhy zamíří v úvodu týdne vlažně vzhůru. Vláda dle Síkely rozhodne nejméně o dvou jaderných blocích, volby v Rusku vyhrál Putin  
8:55Nynější vláda rozhodne o nejméně dvou nových jaderných blocích, je přesvědčen ministr Síkela
8:50Putin získal celkem 87,28%, EU nikdy neuzná výsledky voleb na okupovaných územích Ukrajiny
6:36Investoři do amerických akcií ignorují riziko stagflace, říká stratég BofA

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
JP - Jednání BoJ, základní sazba
11:00DE - Index očekávání ZEW
13:30USA - Počet stavebních povolení